لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

مرگ ۱۹ تن در یمن به دنبال وعده تازه صالح برای استعفا


اعتراض‌ها در صنعا، پایتخت یمن، هم‌چنان ادامه دارد
اعتراض‌ها در صنعا، پایتخت یمن، هم‌چنان ادامه دارد
به دنبال تازه‌ترین وعده علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، مبنی بر استعفا و کناره‌گیری از قدرت، خبرگزاری‌ها از مرگ دست‌کم ۱۹ تن در این کشور در جریان خشونت‌ها و درگیری‌هایی خبر داده‌اند که پس از بازگشت آقای صالح از عربستان آغاز شده است.

مرگ این ۱۹ غیرنظامی و نیروی دولتی در دو شهر صنعا، پایتخت، و تعز، دومین شهر بزرگ یمن، پس از آن اتفاق افتاد که رئیس جمهور یمن روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سفیر ایالات متحده در این کشور وعده داد که با پذیرش طرح پیشنهادی کشورهای عربی از قدرت کناره‌گیری کند.

بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس، علی عبدالله صالح در صورت امضای آن متعهد می‌شود که ظرف ۳۰ روز از قدرت کناره‌ بگیرد.

این نخستین بار نیست که آقای صالح وعده استعفا را به مخالفان خود و دولت‌های خارجی داده است. او حدود دو هفته پیش نیز در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور وعده داد که «در روزهای آینده» از قدرت کناره بگیرد.

با این حال او تاکنون سه بار نیز تا پای امضای طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس پیش رفته، اما از در نهایت از قطعی کردن آن سر باز زده است.

دولت یمن روز سه‌شنبه آتش‌بسی را میان نیروهای دولتی و مخالفان خود اعلام کرد که به گزارش خبرگزاری فرانسه تنها دقایقی به طول انجامید و بلافاصله پس از امضای آن صدای شلیک و انفجار در شهر صنعا طنین انداخت.

علی عبدالله صالح در ماه ژوئن گذشته، تابستان، با انفجار بمبی در مسجد کاخ ریاست جمهوری مورد سوء‌قصد قرار گرفت، اما از این ترور جان سالم به در برد و تنها به دلیل شدت جراحات برای معالجه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، رفت، سفری که معترضان یمنی را برای مدتی کوتاه به کناره‌گیری او امیدوار کرد.

اما بازگشت او از عربستان یمن را به صحنه خشونت‌هایی بدل کرد که باعث شده است خبرگزاری‌های خارجی آن را پس از لیبی «طولانی‌ترین و خونین‌ترین قیام‌ها» از زمانی بنامند که بهار عربی در آغاز ژانویه سال جاری آغاز شده است.

علی عبدالله صالح تاکنون نزدیک به ۳۳ سال قدرت را در یمن در دست داشته است.
XS
SM
MD
LG