لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۴

نماینده پارلمان افغانستان: زلمای رسول یعنی حامد کرزی


صندو ق های رای در افغانستان
صندو ق های رای در افغانستان
کميسيون مستقل افغانستان اعلام کرد که روند ثبت نام رای دهندگان در انتخابات رياست جمهوری اين کشور، شامگاه سه شنبه به پايان رسيده است.

درهمين حال عبدالستار سعادت،‌رييس کميسيون شکايات انتخاباتی افغانستان، روز سه شنبه گفت که شش نامزد رياست جمهوری در جريان کارزار انتخاباتی خود،‌تخلف کرده اند که دوتن از آنان به مجازات نقدی محکوم شده اند.

از سوی ديگر سخنگوی رياست جمهوری افغانستان می گويد: «سازمان های استخباراتی دربرهم زدن انتخابات و ايجاد بی ثباتی در افغانستان موفق نخواهند شد».

وی اما مشخص نساخت که کدام سازمان های استخباراتی قصد برهم زدن انتخابات افغانستان را دارند.

رادیو فردا در گفت وگو با بکتاش سياوش نماينده مردم کابل در پارلمان افغانستان، اين سوال را با او در ميان گذاشته است. بکتاش ساوش در ایتدا می گوید:

متاسفانه حکومت افغانستان و در مجموع دولت افغانستان به رهبری حامد کرزی در بیش از یک دهه گذشته یکی از مشکلاتی که داشته و انگشت انتقادی که برایش وارد بوده این است که همیشه صحبت‌ها و موضع‌گیری‌هایشان در برابر دشمنان مردم افغانستان مجهول بوده و همیشه یک معادله‌ای را مطرح می‌کنند که عمل و انجامش روشن نیست.

اما آنچه که برداشت می‌شود از صحبت‌های ایشان که همیشه چنین اظهار نظر می‌کنند معنی‌اش کشورهای همسایه به خصوص پاکستان را می‌گویند. اما متاسفانه رییس جمهور افغانستان در بیش از چند سال گذشته نتوانست که این سیاست دوست و دشمن را درست تعریف کند و در این بین متاسفانه با همین نحوه اظهارنظرها همیشه مواجه می‌شویم. همیشه اینها گفته‌اند که کشورهای همسایه. همیشه گفته اند که استخبارات کشورها که در برگیرنده کشورهای همسایه و منطقه است عنوان می‌کنند اما به صورت خاص مشکل یک نظام سیمایی است که اینها هیچوقت روشن نساختند. یعنی استخبارات که می‌گویند این ها درصدد برهم زدن انتخابات افغانستان هستند کجاست.

آقای سیاوش، به گزارش رادیو آزادی افغانستان رحمت‌الله نبیل سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان گفته که پاکستان تلاش می‌کند که اوضاع افغانستان را بی‌ثبات کند وهمینطور گفته پاکستان با هدف ایجاد بی‌نظمی به چاپ کارتهای رای دهی پرداخته. به نظر شما چرا پاکستان قصد مداخله در افغانستان را دارد؟

بحث دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان یک بحث تازه‌ نیست. اگر شما نگاهی به تاریخ بیش از سه دهه گذشته افغانستان بیاندازید روشن می‌شود که ما در تحولات چه در دولت مجاهدین به خاطر براندازی نظام به رهبری دکتر نجیب الله چه در تقویت طالبان به خاطر براندازی مجاهدین و چه در حال حاضر تلاش‌های تهدیدکارانه به خاطر برهم زدن وضعیت امنیتی در افغانستان صورت می‌گیرد. اینها دست پاکستان است. به صورت روشن دستگاه استخبارات نظامی پاکستان. یعنی آی اس آی.

چون پاکستانی‌ها باورشان این است که در افغانستان در صورت کشور مستقل و مقتدر و مبتنی بر اصل برابری با کشورهای همسایه قرار گیرد یعنی در این حد از توانایی باشد برای پاکستان دردسرساز می‌باشد. نگاه پاکستان در افغانستان این است که اگر مشکلی با هند پیدا می‌کنند افغانستان کشوری خواهد بود که اینها را از پشت خنجر خواهد زد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان امروز در کابل گفته که شش نامزد ریاست جمهوری در جریان کمپین‌های انتخاباتی برخلاف اصول و مقررات عمل کرده و دو تن از آنها مجازات نقدی شدند. زلمای رسول و گل‌ آقا شیرزی. چه تعدادی، چه کسان دیگری برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کردند و به نظر شما کدام یک از آنها بخت بیشتری برای پیروزی در این انتخابات را دارند؟

در آغاز مبارزات انتخاباتی وقتی ثبت نام برای ریاست جمهوری برای نامزد شدن اعلام شد ۱۱ تن خودشان را نامزد کردند. در این فهرست از جمله قیوم کرزی برادر حامد کرزی و کسی به نام سردار نادر ظهیر که از خانواده ظاهر شاه است وارد میدان شدند. اما با تلاش‌های ریاست جمهوری به نحوی فشار وارد شد که از میدان رقابت رفتند و به نفع زلمای رسول که در حال حاضر گفته می‌شود حمایت قابل توجه حکومت افغانستان را دارد.

در حال حاضر سه نامزد داریم که حمایت درون نظام را دارند و از اقتدار برخوردار هستند و شانس بیشتری برای رفتن به ارگ ریاست جمهوری دارند. اول زلمای رسول به دلیل اینکه رییس جمهور کرزی در ملاقاتش با رییس جمهور پوتین وقتی به روسیه سفر کرد این را با خود برد و آقای رسول را برای آقای پوتین هنوز آن وقت پیش تر از این بود که فهرست نامزدها اعلام شود و هنوز آقای زلمای رسول اعلام نکرده بود که نامزد ریاست جمهوری است.

در دیداری که آقای کرزی با آقای پوتین داشت زلمای رسول را با خودش به عنوان نامزد ریاست جمهوری افغانستان به پوتین معرفی کرد. ولی آنجا نشان داد که رییس جمهور کرزی در پشت آقای رسول ایستاده است. اینکه برادرش به نفع آقای رسول از میدان رقابت‌ها کنار کشید. این خط روشن‌تر شد که زلمای رسول یعنی حامد کرزی. دوم اشرف غنی احمد زی. احمدزی در حال حاضر حمایت مقابل دوم رییس جمهور یعنی کریم خلیلی را دارد.

و ‌آقای خلیلی کسی از حزب خودش به عنوان معاون دوم آقای اشرف غنی احمد زی ایستاده و در کنار ژنرال دوستم که معاون ستاد ارتش افغانستان بود و معاون رییس جمهور در همین بخش نظامی بود. سوم دکتر عبدالله است که به عنوان رهبر اپوزیسیون باقی مانده در چندین سال و در انتخابات ۲۰۰۹ هم به عنوان رقیب آقای کرزی در میدان حضور داشت و حمایت معاون اول رییس جمهور که مارشال فهیم بود و این وقتی درگذشت جانشینش یونس قانونی است، اینها برخوردارند.
XS
SM
MD
LG