لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

واکنش افخم به سخنان اوباما: سیاست‌های آمریکاست که باید تغییر کند


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته های روز دوشنبه رئیس جمهوری آمریکا و درخواست او برای «تغییر در سیاست و رهبری ایران» را«تکراری» خواند و رویکرد ایالات متحده درباره «ملت های مستقل» را نیازمند «تغییر و تحول» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، روز پنجشنبه ۲۲ مرداد، همچنین ضمن رد «ادعای انزوی ایران» تاکید کرد که از دیدگاه جمهوری اسلامی و به گفته او «بسیاری از ملت های آزاد جهان»، اسرائیل و «حامیان آن» در جامعه بین المللی «منزوی و مطرود» هستند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ مرداد در مصاحبه‌ای با وب سایت رسانه ای «مایک»، خواستار «تغییر در سیاست و رهبری ایران» و تغییر «گفتار و رفتار» رهبران ایران در رویکردشان نسبت به دیگر کشورهای جهان شده بود.

آقای اوباما تاکید کرده بود که در داخل ایران باید «گذاری» صورت بگیرد که «طی آن درک شود که شعار مرگ بر آمریکا و انکار هولوکاست ... و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله و کارهایی از این دست، از ایران، در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد.»

خانم افخم در واکنش به این گفته‌ها، باراک اوباما را به «نادیده» گرفتن «واقعیت های قریب چهار دهه اخیر جامعه ایران» متهم کرد و گفت که «اقتدار و جایگاه ایران نه تنها متکی بر فرهنگ و تمدن کهن ایرانی و اسلامی است، بلکه ایستادگی مردم ایران مقابل سلطه طلبی و تهدید و حمایت اصولی از ملت های مظلوم از علل مهم آن است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین دولت آمریکا را متهم کرد که «با فاصله گرفتن از منافع واقعی مردم آمریکا، بانی و حامی جنگ افروزی، ناامنی و بی ثباتی در منطقه بوده است.»

خانم افخم «حمایت همه جانبه آمریکا» از اسرائیل را موجب به گفته او «نزول اعتبار و نفوذ آمریکا در منطقه» دانست.

وی اضافه کرد: «اگر مقامات آمریکایی به میزان اعتبار و وجهه خود نزد ملت های جهان و به‌ویژه در جهان اسلام درنگی واقع بینانه داشته باشند، از فرصت های نادر موجود برای بازنگری در چندین دهه سیاست اشتباه بر پایه جنگ افروزی و حمایت از تروریسم استفاده می‌کنند.»

پس از توافق اتمی وین، مقامات دولت آمریکا همچنان از سیاست‌های جمهوری اسلامی درمنطقه و مواردی نظیر اقدامات سپاه قدس پاسداران، حمایت جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان و همچنین وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد کرده‌اند.

مقامات آمریکا همچنین بارها تاکید کرده‌اند که توافق به‌دست آمده در مذاکرات وین، گزینه نظامی علیه ایران را از بین نبرده است.

در واکنش به این گفته‌ها، مقامات دولت حسن روحانی خواستار تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شده‌اند.

از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۱۵ مرداد تاکید کرده بود که سیاست‌های «غلط» آمریکا در برابر ایران «دستاوردی نداشته» و اکنون «فرصتی استثنایی» برای «آزمودن راهی جدید» است.

XS
SM
MD
LG