لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

سیستم قضایی نارسا و مجریان خطاکار


احمد شهید،گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران
احمد شهید،گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران می گوید که تازه ترین گزارش او، بازتاب شرایط پیچیده ای در آن کشور است و به رغم تلاش هایی که از جانب حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت حقوق بشر صورت می گیرد، وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان هولناک است.

آقای شهید در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برپا شد ضمن تاکید بر ادامه نقض حقوق بشر در عرصه های مختلف به پرسش های مختلف پاسخ داد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در گزارش خود، کاستی ها و عیوب سیستم قضایی ایران را عامل مهمی در بیعدالتی توصیف کرده و در همانحال از نقش اشخاص در نقض حقوق مدنی و سیاسی ایرانیان سخن گفته است. از آقای احمد شهید پرسیدم کدامیک از این دو عاملی که برشمرده، موجب اصلی آشفتگی امر حقوق بشر در ایران است؟ سیستم قضایی یا اشخاص؟

او گفت: « در گزارش خود به عیوب سیستم قضایی ایران اشاره کرده و توضیح داده که این امر بطور سیستماتیک به حقوق مردم آسیب می زند و آن را تضعیف می کند».

احمد شهید در ارایه نمونه ای از این کاستی ها در سیستم حقوقی و قضایی، به چگونگی انتخابات در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که از جمله حتا برای عبور از فیلتر حکومتی، فرد باید نسبت به اسلام و حکومت متعهد باشد. از طرفی افرادی هستند که در چگونگی بکارگیری قوانین، حقوق مردم را زیرپا می گذارند با اینحال او این و یا آن را مسوول معرفی نمی کند و می گوید که این سیستم است که حقوق مردم را محدود می کند و با تقلب و دستکاری مقام ها در آن، این حقوق محدودتر و آسیب پذیرتر می سازد.

گزار ش احمد شهید جملگی در مورد نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران نیست، او در این گزارش بر نگرانی های خود از پیآمدهای تحریم ها [علیه دولت ایران] و تاثیر نامطلوب آنها بر حقوق مردم نیز تاکید کرده است.

گزار ش احمد شهید جملگی در مورد نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران نیست، او در این گزارش بر نگرانی های خود از پیآمدهای تحریم ها [علیه دولت ایران] و تاثیر نامطلوب آنها بر حقوق مردم نیز تاکید کرده است.

اهمیت این نکته هنگامی روشن می شود که برخی از تحریم ها در ارتباط با نقض حقوق بشر علیه دولت ایران همچنان پابرجاست.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش رادیو فردا می گوید که نسبت به پیآمدهای بالقوه تحریم ها و دلایل انسانی جوانب گوناگون تحریم ها، همواره ابراز نگرانی جدی کرده است.

او گفت: «از اعمال تحریم علیه دولت هایی که حقوق بشر را پایمال می کنند، پشتیبانی نمی کند ولی بر این باور است که تحریم های هوشمند علیه افرادی که حقوق مردم را زیرپا می گذارند، می توانند موثر واقع شوند. بنابراین تحریمها می توانند حقوق بشر را آسیب پذیر کنند ولی تحریم علیه اشخاص می تواند علایمی روشن و تاثیر محکمی بر آنها داشته باشند».

رسانه های آمریکایی در بررسی گزارش سالانه احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران می گویند که تندروها در سازمان قضایی، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، ایجاد هر گونه روابط حسنه ایران با غرب را تهدیدی علیه جمهوری اسلامی تلقی می کنند و آن را نشانه فساد اخلاقی می نامند.

XS
SM
MD
LG