لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

هدیه سال نو میلادی، صعود آرارات به سوپر لیگ تهران


تیم آرارات
تیم آرارات

​پرطرفدارترين تيم فوتبال تهران پس از پرسپوليس و استقلال که در هفت سال گذشته فعاليتی نداشت، با برتری مقابل فجر سپاه موفق شد تنها سهميه صعود به سوپر ليگ تهران را کسب کند.

اين موفقيت برای هواداران تيمی که بيش از ۶۰ سال سابقه دارد، تلفيق جشن سال نوی ميلادی با جشن صعود آرارات را در پی داشته.

تيمی که ورزشگاهش در هفت سال‌ اخير فقط ميزبان تيم‌های پايه بود، گاهی هم برپايی جشن و کنسرت. اما در مسابقات امسال توانست رکورد هشت پيروزی و يک تساوی در ۹ بازی را به جا بگذارد.

تيم فوتبال اين باشگاه تا ليگ دو سقوط کرده و سپس منحل شده بود؛ حالا در صورت موفقيت در سوپر ليگ تهران می‌تواند در دسته سوم ايران حضور يابد تا مجدداً به سطح اول فوتبال کشور بازگردد.

موقعيت آرارات، شبيه وضعيت فعلی تيم گلاسکو رنجرز است. از محبوب‌ترين تيم‌های بريتانيا و پرافتخارترين تيم اسکاتلند که مثل آرارات با مشکل مالی مواجه شد و ناگزير به دسته سوم رفت اما مجدداً در مسير شکوفايی قرار گرفته.

هدايت آرارات را ماسيس هاکوپيان به عهده دارد. سال ۱۳۷۰ که اين تيم صاحب بهترين خط دفاعی جام باشگاه‌های تهران شد، پرسپوليس برای نخستين بار طعم شکست را مقابل آرارات چشيد. ماسيس هاکوپيان زننده گل نارنجی‌ها بود.

فرد ملکيان مهاجم سابق و وازگن صفريان سنگربان سابق تيم ملی او را همراهی می‌کنند. ادموند بزيک مهاجم پيشين پرسپوليس مشاور فنی است و آرمن ساروخانيان از ورزشی‌نويسان مطرح ايران نيز در هيات مديره عضويت دارد.

سايت باشگاه آرارات در گزارش صعود خود نوشته: "اميدواريم با بنيه مالی قوی‌تر، تدارک بهتر و تيمی آماده‌تر، بار ديگر هواداران‌ را خوشحال کنيم. در راه سختی که قدم گذاشته‌ايم، روی حمايت تمام ياران آرارات حساب می‌کنيم. به اميد روزهای بهتر برای نارنجی‌های محبوب پايتخت."

ارامنه پيشينه‌ای درخشان در ورزش ايران دارند. سال ۱۳۰۱ تيم اسپورت ارامنه تشکيل شد. سال ۱۳۲۰ آرتوش آساتوريان در نخستين بازی رسمی تيم ملی ايران بازی کرد. در اولين تيم ملی اعزامی به بازی‌های آسيايی که سال ۱۹۵۱ در دهلی برگزار شد هم ژرژ مارکاريان عضويت داشت.

در دهه ۴۰ کنستانت داويدخانيان و کارو حق ورديان از ستاره‌های فوتبال ايران بودند. در دهه ۵۰ آندرانيک اسکندريان توانست المپيک مونترال، قهرمانی در جام ملت‌های ۱۹۷۶، حضور در تيم منتخب جهان، عضويت در باشگاه کاسموس نيويورک و همبازی شدن با پله و بکن‌باير را تجربه کند.

در تاريخ آرارات، نتايجی ماندگار به ثبت رسيده. آنها مهر ۱۳۴۴ موفق شدند تاج را با گل گارنيک مهرابيان شکست دهند. سال ۱۳۵۲ نايب قهرمان ارامنه جهان شدند. سه سال بعد، باز هم بر تاج غلبه کردند.

خرداد ۷۲ در جام نقش جهان با دو گل ادموند اختر توانستند استقلال را ببرند. سال بعد هم در ليگ آزادگان، ادموند بزيک گل برتری تيمش را به استقلال زد.

حالا از پيشينه پربار آرارات در جام ملت‌های آسيا مانند جام جهانی، مارکار آقاجانيان مربی تيم ملی ايران است و آندرانيک تيموريان هم ستاره خط ميانی تيم ملی. احيای آرارات آنهم با ترکيبی جوان، می‌تواند نسل تازه‌ای از بازيکنان ارمنی را به تيم ملی معرفی کند.

در کشورهای صاحب ورزش، سابقه ندارد تيم‌های دارای پيشينه که از ورزشگاه اختصاصی برخوردارند و تعداد هواداران‌شان نيز چشمگير است، هفت سال دور از صحنه مسابقات رسمی باشند. اتفاقی که برای آرارات رخ داد و هيچ واکنشی از سوی مسئولين ورزش، چه در دولت‌ احمدی‌نژاد و چه در دولت حسن روحانی را در پی نداشت.

مشخص نيست احيای مجدد اين تيم که از سرمايه‌های ورزش ايران است، تا چه اندازه با حمايت مسئولين وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG