لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

بزرگترین اردوگاه مرگ،هفتاد سال بعد از آزادی


فرین عاصمی، به مناسبت هفتادمین سالگرد آزادی آشویتس، بزرگترین اردوگاه مرگ و کار اجباری آلمان نازی، مستندی به نام «اردوگاه سرخ با طعم سیانور؛ آشویتس هفتاد سال بعد از آزادی» تهیه کرده که روز دوشنبه از شبکه ماهواره‌ای راديو فردا پخش می شود*. اين برنامه بر روی وبسايت راديو فردا هم قرار خواهد گرفت و از طريق راديو هم می‌توانيد آن را بشنويد.

بیش از یک میلیون نفر که اکثرشان یهودی بودند در این اردوگاه کشته شدند. اما هزاران غیر یهودی نیز از جمله اسرای جنگی ارتش سرخ، زندانی‌های سیاسی-عقیدتی، کولی‌ها، روس ها و لهستانی‌ها در این مکان جان باختند.

هفتاد سال پيش، ۲۷ ژانويه ۱۹۴۵، هنگامی که نيروی نظامی آلمان در حال سقوط بود و ارتش سرخ به اردوگاه‌ها نزديک‌تر می‌شد، نيروهای نازی ۶۰هزار زندانی را از آشويتس تخليه و آنها را وادار کردند در مسافت‌های طولانی و طاقت‌فرسا که بعدها به «پياده روی مرگ» مشهور شد، شرکت کنند. يک چهارم از زندانيان در اين پياده‌روی جان خود را از دست دادند.

*زمان پخش مستند: دوشنبه بيست و سه و پانزده دقيقه به وقت تهران، سه‌شنبه در برنامه صبحانه با خبر، بخش خبری ۷ صبح تهران، سه‌شنبه يازده و ربع صبح به‌وقت تهران، سه‌شنبه ۱۶ و پانزده دقيقه به وقت تهران، سه‌شنبه ۲۰ و سی دقيقه به وقت تهران از شبکه ماهواره‌ای راديو فردا.

XS
SM
MD
LG