لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

بازداشت معترضان به «وضعیت وخیم» مرتضی مرادپور


معترضان به وضعیت مرتضی مرادپور از جمله برادرش بازداشت شدند
معترضان به وضعیت مرتضی مرادپور از جمله برادرش بازداشت شدند

گزارش‌ها حاکی است که صبح روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، چهارده نفر از معترضان به بازداشت مرتضی مرادپور که وارد پنجاه و ششمین روز اعتصاب غذای خود شده است، بازداشت شدند.

معترضان در مقابل دادگستری تبریز تجمع کرده بودند.

در میان دستگیرشدگان، حسن مرادپور پدر و فردین مرادپور برادر مرتضی مرادپور نیز وجود دارند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

نقی محمودی وکیل سابق مرتضی مرادپور در گفتگو با رادیو فردا میگوید که «علیرغم آزادی سه تن از معترضین ، یازده نفر از معترضین در بازداشت به سر می برند که از محل و چگونگی نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست».

بازداشت معترضان به وضعیت مرتضی مرادپور
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:19 0:00

آقای محمودی که هم اکنون در آلمان زندگی می کند در ادامه می گوید که «حسن مرادپور پدر مرتضی مرادپور که یکی از افراد آزاد شده است اعلام کرده که تمام بازداشت شدگان به نشانه ی اعتراض به بازداشتشان دست به اعتصاب غذا خواهند زد. پیش تر ، فردین هم تا کنون چندین بار گفته است که که در صورت دستگیری ، به اعتصاب غذای خشک اقدام خواهد کرد».

مرتضی مرادپور، ۲۹ ساله است که به علت شرکت در «همایش پیاده روی ائل گؤلی تبریز» در خرداد ماه ۸۸ تحت تعقیب قرار گرفته و سه روز بعد در خوابگاه دانشجویی، توسط مامورین اطلاعات بازداشت شده است، هم اکنون ۵۶ روز است که دست به اعتصاب غذا زده است.

وی در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به یک سال حبس و از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس محکوم شده است.

مرادپور بخشی از حبس خود را شش ماه بعد از بازداشت تحمل کرد و به قید وثیقه آزاد شد، اما از ۱۳ ماه پیش دوباره در حبس است.

مرتضی مرادپور، از روز چهارم آبان ماه سال جاری و در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و رد درخواست‌اش در این خصوص،در زندان تبریز، اعتصاب غذا کرده است.

آقای محمودی می گوید که بر اساس این ماده «متهم در صورتی که مرتکب چند جرم متعدد شده باشد به جای محکومیت به چند مجازات مختلف، تنها به مجازاتی که از تمام مجازات‌ها سنگین تر است محکوم می شود».

به گفته محمودی بازداشت افراد بازداشت شده در مقابل دادگستری تبریز، بر خلاف اصل آزادی بیان و تجمعات و حتی اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.طبق اصل ۲۷ قانون اساسی اساس اصل بیست و هفت قانون اساسی«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح،به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد ازاد است».

جعفر افشار نیا وکیل مدافع کنونی مرادپور نیز در صفحه فیس بوک خود نوشته است که «مرتضی در راهپیمایی مردمی سال ۸۸ در ائل گؤلی دستگیر شده است و در حین دستگیری فقط شعاری در لزوم آموزش به زبان مادری و حفظ دریاچه ارومیه داده است. مگر نه این است که آموزش به زبان مادری و حفظ محیط زیست از حقوق اولیه و مشروع هر انسان است؟».

XS
SM
MD
LG