لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

سناتور کورکر: کنگره جدید در مذاکرات اتمی با ایران نقش خواهد داشت


سناتور باب کورکر
سناتور باب کورکر

سناتور جمهوريخواه باب کورکر، که به احتمال قوی سال آينده رياست کميته روابط خارجی سنا را بر عهده خواهد گرفت، روز چهارشنبه در نشستی در واشنگتن در ارتباط با سياست خارجی آمريکا صحبت کرد.

وی در حاشيه اين نشست در گفتگو با بخش فارسی صدای آمريکا ابراز اطمينان کرد که سنا در سال آينده ميلادی، بطور حتم نقش مؤثرتری در سياست خارجی ايالات متحده، از جمله در ارتباط با ايران، ايفا خواهد کرد.

سناتور کورکر همچنين گفت «کنگره برای کمک در مذاکرات (هسته‌ای با ايران) نقش و مسئوليتی دارد، که بايد انجام دهد. ما برای درک و تشخيص نقش مناسب کنگره، برای آن که به تقويت موضعمان در مذاکرات بيانجامد، با دولت و ديگران در تماس و گفتگوی مستمر هستيم.»

اين سناتور جمهوريخواه در ادامه افزود «هرچند که دولت مايل نيست کنگره نقشی در اين مورد داشته باشد، ولی مواردی وجود دارد که من معتقدم می‌توانيم برای تقويت موضعمان انجام دهيم، و بطور حتم ما اين کار را در کنگره انجام خواهيم داد.»

جمهوريخواهان از ابتدای گفتگوهای هسته قدرت‌های جهانی، به ويژه ايالات متحده، با ايران که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی از سر گرفته شد، موضعی انتقادآميز داشته‌اند و نسبت به نتيجه اين گفتگوها ابراز ترديد کرده‌اند.

ايران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ در تلاش هستند تا پيش از ۱۰ تير ماه سال آينده (۳۰ ژوئن ۲۰۱۵) به يک توافق جامع و نهايی بر سر برنامه ‌هسته‌ای ايران دست يابند. آمريکا و همپايمانان آن می‌گويند تهران در پوشش يک برنامه صلح‌آميز در صدد دستيابی به سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ايران آن را رد می‌کند.

در پی پيروزی جمهوريخواهان در انتخابات ميان‌دوره‌ای اواسط آبان ماه و به دست گرفتن کنترل سنا، و با توجه به آن که نمايندگان جمهوريخواه پيش از آن در مجلس نمايندگان نيز اکثريت کرسی‌ها را در اختيار خود داشتند، برخی بر اين باور هستند که ممکن است سياست خارجی آمريکا، به ويژه در قبال پرونده هسته‌ای ايران، دستخوش تغييراتی شود.

با اين حال باراک اوباما رئيس جمهوری دموکرات آمريکا درباره تأثير نتايج اين انتخابات بر گفتگوهای هسته‌ای با ايران گفت «هنوز روشن نيست آيا غرب خواهد توانست توافق اتمی با ايران را به نتيجه برساند يا نه» و در ادامه افزود اگر بتوانيم به توافق خوبی دست يابيم، کنگره را نيز متقاعد خواهيم کرد.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که هياتهای ايران و ۱+۵ يک دور مذاکره در ماه جاری ميلادی(دسامبر) خواهند داشت. آخرين دور مذاکرات هسته ای، ۲۴نوامبر گذشته در وين پايان يافت. در همين رابطه، عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران نيز در گفت و گو با معاون وزير خارجه ايتاليا گفت که شرايط بيش از هر زمان ديگری برای دستيابی به توافق جامع هسته ای، فراهم شده است.

------------------------------------------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا،گزارشی از شهلا آراسته

XS
SM
MD
LG