لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

قرارداد بوئینگ با شرکت آسمان چگونه است؟


بوئینگ ۷۳۷ مکس
بوئینگ ۷۳۷ مکس

شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان دومین خط هوایی ایرانی توانست قرارداد بزرگی را پس از اجرایی شدن برجام به منظور خرید هواپیماهای جدید با بوئینگ امضا کند اما این قرارداد و هواپیماهای خریداری شده چه خصوصیاتی دارند ؟

به گزارش ایسنا شرکت هواپیمایی آسمان و بوئینگ برای تحویل ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ به توافق رسیده اند.

شرکت آسمان اعلام کرده قرارداد فعلی نتیجه بیش از یک سال بررسی، گفت‌وگو و چند دوره مذاکره طولانی بوده است.

طبق قرارداد امضاء شده هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان از خانواده بوئینگ ۷۳۷ مکس خواهند بود.

این قرارداد بزرگترین قرار داد تاریخ شرکت آسمان است . قرار دادی که این شرکت را از نظر ناوگان متحول خواهد کرد.

تحویل این هواپیماها از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز می‌شود و در سال اول ۵ تا ۱۰ فروند تحویل شرکت هواپیمایی آسمان خواهد شد و تحویل همه ۶۰ فروند هواپیما تا سال ۲۰۲۷ میلادی ادامه خواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت بویینگ هم امضای قرارداد سه میلیارد دلاری با شرکت هواپیمایی آسمان ایران را تایید کرده است .

البته بوئینگ تعداد هواپیماهای قرار داد سه میلیارد دلاری را ۳۰ فروند اعلام کرده است.

بر اساس برخی تحلیل‌ها بهترین گزینه برای تأمین نیاز ایران برای هواپیماهایی با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ صندلی، بوئینگ ۷۳۷ است که از آن به عنوان امن‌ترین جت مسافربری جهان نام برده می‌شود. این هواپیما در تیپ‌های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد.

۷۳۷ به تنهایی می‌تواند ۶۰ درصد نیاز ناوگان ایران را تأمین کند. از بزرگ‌ترین حسن‌های این مدل مصرف پایین سوخت و هزینه تعمیرات پایین است. به دلیل بازه مناسبی که این مدل، از نظر مسافر، پوشش می‌دهد، با تهیه تعداد زیادی از آن، ایران می‌توانند هزینه تعمیر و نگهداری را به طور چشمگیری کاهش دهد.

انتخاب بین بوئینگ و ایرباس انتخابی مانند انتخاب بین بنز و بی‌ام و است. با این همه برخی تحلیل گران مدل ۷۳۷ مکس را دارای برخی برتری‌ها به ایرباس ۳۲۰ می‌دانند.

طبق ادعای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا هشت درصد هزینه‌های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.

شرکت رایان ایر هم که پروازهای ارزان قیمت را در اروپا انجام می‌دهد دارای ناوگانی است که تمام هواپیماهای آن را بوئینگ ۷۳۷ تشکیل داده و به این وسیله و با کاهش هزینه عملیاتی، توانسته قیمت بلیط خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد به گونه‌ای که در برخی خطوط پروازی قیمت بلیط این شرکت از بلیط قطار نیز ارزان‌تر است. به این وسیله این شرکت طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و جزو پر سودترین شرکت‌های هوایی جهان شده است.

شرکت بوئینگ نزدیک ۹ هزار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ تولید کرده است. بوئینگ ۷۳۷ به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین جت مسافربری تاریخ هوانوردی از سال ۱۹۶۷ و در ۴ نسل در حال تولید است. و جدیدترین مدل این سری هواپیما مدل مکس است.

اما بوئینگ ۷۳۷ مکس چه خصوصیات فنی دارد؟

از این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۵ رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت سی اف‌ام است و قادر به پرواز در مسیرهای هفت تا ۹ هزار کیلومتر است.

شرکت بوئینگ تاکنون موفق به کسب بیش از سه هزار فروند سفارش برای این هواپیما شده است. بوئینگ ۷۳۷ مکس از ۱۴۹ صندلی تا ۲۲۰ صندلی را پوشش می‌دهد.

قیمت کوچک‌ترین مدل که مکس هفت است از ۹۰ میلیون دلار آغاز می‌شود و این در حالی است که پایه‌ی قیمت مدل مکس ۹ از ۱۱۶ میلیون دلار است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس با توجه به تجهیزات پیشرفته‌ای مانند استفاده از موتورهای پیشرفته جدیدش تا ۲۰ درصد نسبت به مدلهای قبلی کاهش مصرف سوخت داشته و طبق ادعای بوئینگ نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا ۸ درصد هزینه‌های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد .

بوئینگ همچنین بدنه و بال‌های مکس را از نو طراحی کرده و در نتیجه‌ی آن موجب کاهش وزن کلی و بهبود آیرودینامیک هواپیما شده است.

بوئینگ می‌گوید، بالک‌های جدید مکس می‌تواند تا دو درصد در مصرف سوخت صرفه جوئی ایجاد کند.

برد بیشترین مدل مکس متعلق به سری مکس ۹ است که تا نزدیک ۹ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. این برد حدود دو هزار کیلومتر بیشتر از بالاترین برد پروازی ایرباس ۳۲۰ نئو است. سرعت کروز مکس ۷۳۷ کمی بیشتر از ۷۹ صدم ماخ است در حالی که سرعت کروز ایرباس ۳۲۰ نئو حدود ۷۸ صدم ماخ است.

نکته جالب اینکه موتور مدل ۷۳۷ مکس و و برخی مدل‌های ایرباس ۳۲۰ نئو مدل لیپ ساخت شرکت سی اف‌ام است ولی بوئینگ با آیرو دینامیک بهتر توانسته به عملکرد بهتر پروازی و مصرف سوخت کمتری دست پیدا کند.

شرکت سی اف‌ام یک شرکت مشترک است که حاصل سرمایه گذاری دو شرکت بزرگ جنرال الکتریک آمریکا و سفران فرانسه است.

نخستین ورود به خدمت این هواپیما در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ با تحویل به شرکت هواپیمایی سوتهوست اعلام شده است.

شرکت ایران ایر هم پیش تر قرار داد بزرگ دیگری با بوئینگ امضا کرده بود در این قرار داد از مجموع ۸۰ فروند هواپیما ، ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس هستند .

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر گفته است :« طبق قرار داد، ایران ایر خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ مکس ۷۳۷ را انجام خواهد داد . تحویل این مدل از سال ۲۰۲۱ به بعد به ایران آغاز میشود. در کنار آن ایران ایر ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که ۱۵ فروند آن از خانواده ۳۰۰ ار است خریداری کرده که نخستین فروند آن از آوریل ۲۰۱۸ (اردیبهشت ماه ۱۳۹۷) به ایران تحویل داده خواهد شد.

در سال ۲۰۱۸، شش فروند و در سال ۲۰۱۹ نیز شش فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران تحویل داده می شود. در سال ۲۰۲۰ نیز سه فروند از این هواپیما به ایران تحویل می شود. همچنین ایران ایر از جدیدترین مدل ۷۷۷ ایکس هم ۱۵ فروند خریداری کرده که از سال ۲۰۲۱ به ایران تحویل خواهند شد.»

با خرید کنونی، شرکت آسمان از نظر ناوگان می تواند پس از ایران ایر قرار گیرد این شرکت همچنین مذاکراتی را برای خرید هواپیما از شرکت میتسوبیشی انجام داده است و احتمالا ۲۰ فروند هواپیمای ‌ام آر جی خریداری خواهد کرد. گفته شده این شرکت مذاکراتی هم با شرکت سوخو برای خرید سوخو سوپر جت ۱۰۰ داشته است.

شرکت هواپیمایی آسمان هم اکنون ۱۸ فروند فوکر ۱۰۰، دو فروند بوئینگ ۷۳۷ سری ۴۰۰ ، پنج فروند بوئینگ ۷۲۷ سری ۲۰۰ ، شش فروند‌ای تی آر ۷۲ ، یک فروند ایرباس ۳۴۰ وشش فروند ایرباس ۳۲۰ سری ۲۰۰ عملیاتی دارد .

XS
SM
MD
LG