لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

آنتونی جاشوا نبرد تاریخی لندن را برد


آنتونی جاشوا (چپ) ولادمیر کلیچکو را مغلوب کرد
آنتونی جاشوا (چپ) ولادمیر کلیچکو را مغلوب کرد

آنتونی جاشوا بوکسور انگلیسی در استادیوم ویمبلی لندن و با حضور ۹۰ هزار تماشاگر موفق شد کمربند قهرمانی جهان را نصیب خود کند.

جاشوا در دیداری پر هیجان و پر افت و خیز، ولادمیر کلیچکو از اوکراین را در یازدهمین راند از پیش رو برداشت.

او حالا کمربند قهرمانی سه سازمان‌ بوکس حرفه‌ای WBA ، IBF و IBO را در اختیار دارد.

نبرد جاشوا - کلیچکو، رضایت خاطر هواداران بوکس را جلب کرد. پیشتر کیفیت مبارزه فلوید می‌ودر و مانی پاکیائو در لاس وگاس با انتقاداتی مواجه شده بود.

در لندن و در راند چهارم کلیچکو ناک دان شد. به نظر ‌می‌رسید مبارزه به زودی پایان خواهد یافت اما در راند ششم، کلیچکو توانست رقیب جوانش را نقش بر رینگ کند.

راند ششم، بهترین نمایش کلیچکو در این مسابقه بود و بوکسور ٤١ ساله اوکراینی با تزلزل حرکتی رقیبش، در آستانه اتمام مسابقه و کسب پیروزی با برتری کامل قرار گرفت.

اما پس از وقت استراحت اوضاع دگرگون شد. از راند هفتم به بعد، رقیب انگلیسی با نیروی جوانی و آپرکات‌های سنگینش، میانداری مبارزه را به عهده داشت.

فقط اختلاف سنی تعیین کننده نبود. جاشوا قبل از مبارزه تاکید کرده بود تمرینات آماده‌ سازی‌اش طی سه ماه گذشته، سخت‌ترین دوران زندگی‌‌اش بوده.

او که در جوانی بارها با پلیس درگیر و به جرم حمل مخدر دستگیر شده بود، با بوکس به زندگی برگشت و حالا با رکورد ١٩ برد بدون باخت، همردیف نخبگان تاریخ بوکس قلمداد می‌شود.

جاشوا به خبرنگاران گفته بود مبارزه سرنوشت‌سازی داريم که در تاریخ ثبت خواهد شد. "راند به راند پیش می‌روم و پیروزی از راه می‌رسد."

این اتفاق در راند یازدهم رخ داد. مشتزن كهنه‌كار افتاد. بلند شد و پیش از پایان شمارش داور، مجدداً خواهان ادامه نبرد شد.

چندان طول نکشید که دوباره غلتید زیر طناب‌های رینگ. کلیچکو ملقب به اورست و چکش فولادی، نمی‌خواست تسلیم شود اما دیگر یارای مبارزه نداشت.

سرانجام در حالی که گوشه رینگ گیر افتاده و آماج مشت‌های سنگین جاشوا بود، داور تصمیم گرفت پیروزی بوکسور انگلیسی را اعلاک کند.

جاشوا تا المپیک لندن در بوکس آماتور فعالیت می‌کرد. او در لندن توانست روی سکوی قهرمانی بایستد.

کلیچکو هم در المپیک آتلانتا روی سکوی نخست ایستاد؛ زمانی که جاشوا رقیب دیشب او هفت ساله بود!

در کارنامه حرفه‌ای کلیچکو، تمام افتخارات ممکن به ثبت رسیده و این نخستین بار است که او دو مبارزه متوالی را واگذار می‌کند.

کمربند سازمان WBC حالا در اختیار دئونتای وایلدر آمریکایی است که رکورد شگفت‌انگیز 38 برد بدون شکست را به جا گذاشته و دور از انتظار نیست که نبرد بزرگ جاشوا - وایلدر در راه باشد.

وایلدر در ویمبلی حاضر بود و پس از پایان نبرد جاشوا - کلیچکو، مجدداً برای مبارزه با جاشوا اعلام آمادگی کرد.

وایلدر به اسکای اسپوتس گفت: «در پایان سال مبارزه کنیم تا برنده، تمام کمربندها را از آن خود کند. بوکسور پیروز استحقاق عنوان "بهترین مرد سیاره" را دارد.»



XS
SM
MD
LG