لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

خرید هواپیمای برزیلی توسط یک شرکت ایرانی


هواپیما مدل‌ ای آر جی ۱۴۵ است که یک هواپیما منطقه‌ای تک راهرو کوچک محسوب می شود و برای مسیر‌های کم مسافر یا فرودگاه‌های کوچک بیشتر کاربرد دارد.
هواپیما مدل‌ ای آر جی ۱۴۵ است که یک هواپیما منطقه‌ای تک راهرو کوچک محسوب می شود و برای مسیر‌های کم مسافر یا فرودگاه‌های کوچک بیشتر کاربرد دارد.

مالک شرکت هواپیمایی «آتا ایرلاین» از خرید ۱۰ هواپیمای جدید ۵۰ نفره توسط این شرکت و تحویل آن‌ها در طول شش ماه آینده خبر داده است.

یورو نیوز هم گزارش داده که هواپیمایی «آتا» ایران با شرکت امبرائر برزیل بر سر خرید ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری به توافق رسیده است.

این هواپیما مدل‌ ای آر جی ۱۴۵ است که یک هواپیما منطقه‌ای تک راهرو کوچک محسوب می شود و برای مسیر‌های کم مسافر یا فرودگاه‌های کوچک بیشتر کاربرد دارد.

محمدرضا زنوزی مطلق که مالک شرکت هواپیمایی آتا ایر لاین است گفته است :« ما ۱۰ هواپیمای جدید ۵۰ نفره خریده ایم که تا شش ماه دیگر به ما تحویل داده خواهد شد. با ورود این تعداد هواپیمای سبک ۵۰ نفره که توان نشست و برخاست از باندهای با مسافت کوتاه را نیز به خوبی دارا هستند، شبکه ناوگان هوایی مویرگی برای فرودگاه‌های کوچک کشور تشکیل می شود.»

وی با بیان اینکه اولویت اجرای این شبکه در شمال‌غرب کشور با محوریت تبریز است گفته است « این سیستم، فرودگاه‌های کوچک کشور را به فرودگاه‌های بزرگ متصل کرده و امکان پرواز از این شهرها به مقصدهای مختلف داخلی و خارجی را فراهم می کند که در اولویت نخست شهرهای آذربایجان از جمله اردبیل، مراغه، ماکو را برای پروازهای داخلی و خارجی تحت پوشش قرار می دهد. هواپیماهای خریداری شده توان چهار ساعت پرواز بدون وقفه را دارد و می توانند علاوه بر شهرهای شمالغرب، پروازهای تهران و حتی استانبول و باکو را هم پوشش دهند.»

به گزارش ایسنا عبدالرضا پازوکی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا با بیان اینکه هواپیمایی آتا در ابتدا با سه فروند هواپیما راه اندازی شد گفته است : «امروز این شرکت با داشتن هشت فروند‌ام دی، سه فروند ایرباس و ۴ فروند هواپیمای ۷۳۷، مجموعا ۱۵ هواپیمای داشته و به زودی ۱۰ فروند نیز به آن اضافه خواهد شد. آتا هم اینک روزانه با ۸۰ سورتی پرواز، پس از ایران ایر و ماهان و آسمان در جایگاه چهارم ایرلاین‌های کشور قرار دارد.

امروزه علاوه بر پروازهای روزانه به استانبول، خطوط پروازی آتا به شهرهای نجف، باکو، تفلیس، ازمیر و دنیزلی برقرار بوده و با استقبال خوبی مواجه شده است. قرار بود با آغاز سال آینده میلادی پرواز ورودی هامبورگ- تبریز راه اندازی شود که در تلاش هستیم لایسنس مورد نظر را از آلمان دریافت کنیم.»

هواپیما خریداری شده ، مدل‌ای آر جی ۱۴۵ است که یک هواپیمای کوچک منطقه‌ای با ظرفیت ۵۰ مسافر بشمار می رود . این هواپیما سه هزار کیلومتر برد پروازی دارد که از تبریز می تواند به راحتی به استانبول هم پرواز انجام دهد . داخل این هواپیما نیز دارای دو ردیف ( یک ردیف یک نفره و یک ردیف دو نفره) است. از این نظر می توان این مدل را بیشتر شبیه یک مینی بوس هوایی دانست .

این هواپیما از دو موتور رولزرویس آ‌ای ۳۰۰۷ بهره می برد. این موتور توربو فن در کنار بدنه در بخش انتهایی هواپیما قرار گرفته است البته در سال‌های اخیر از این روش به دلیل ایمنی کمتر استفاده می شود.

موتور این هواپیما، مدلی است که بر روی پهباد فوق پیشرفته آر کیو چهار نیز استفاده می شود . این هواپیما با طول ۲۹ متر دارای حداکثر سرعت ۷۸ صدم ماخ ( ۸۳۳ کیلومتردر ساعت )است.

برای خرید هواپیما از شرکت امبرائر دیگر شرکت‌های ایرانی هم در حال مذاکره هستند.

هم اکنون شرکت امبرائر برای فروش هواپیمای نو با شرکت‌هایی مانند زاگرس ایر در حال مذاکره است و خبرگزاری از احتمال فروش ۵۰ فروند از این هواپیماها به ایران خبر داده‌اند از طرفی چندی قبل شرکت کیش ایر اقدام به خرید چهار فروند از هواپیماهای دست دوم امبرائر کرده است.

در کنار برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای نو، سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌های داخلی اجازه داده نسبت به خرید هواپیماهایی که از نظر ایمنی و کیفیت، شرایط استانداردی دارند و البته عمرشان به ۱۵ سال نمی‌رسد اقدام کنند. با این اجازه کیش ایر چهار فروند هواپیما دسته دوم امبرائر ۱۹۵ با سن پایین خریداری کرده است.

امبرائر پیش از این تایید کرده بود ایران علاقمند است از این شرکت هواپیما خریداری کند و مدل‌های مورد علاقه‌اش در خانواده جت‌‌ای یک است زیرا هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.

در مدل‌های کلاس ای چهار سری ۱۷۰، ۱۷۵، ۱۹۰ و ۱۹۵ وجود دارد که این سری‌ها تقریبا از یک پلت فرم استفاده می‌کنند ولی در طول و تعداد صندلی کمی با هم تفاوت دارند این سری‌ها به ترتیب ۸۰، ۸۸، ۱۱۴ و ۱۲۲ نفر ظرفیت دارند.

XS
SM
MD
LG