لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

فروش کاکتوس برای کمک به کودکان بی‌سرپرست


چند جوان ساکن گوهردشت کرج در یک اقدام ابتکاری برای کمک به کودکان بی‌سرپرست شیرخوارگاه «امام علی» در این شهر فروش گل کاکتوس را انتخاب کرده‌اند.

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته این جوانان عضو گروه خیریه‌ای به نام «شهر لبخند» هستند و تلاش می‌کنند برای «نشاندن لبخند بر لب‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست» کاکتوس بفروشند.

آن‌ها صفحه‌ای در اینستاگرام ساخته‌اند و با تبلیغ آنلاین ۱۵۰ گلدان گل کاکتوس در صفحه «کرج اینستا» اعلام کرده‌اند که درآمد حاصل از فروش کاکتوس‌ها را در اختیار شیرخوارگاه «امام علی» قرار می‌دهند.

این شیرخوارگاه تنها مرکز ثبت‌شده نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در استان البرز است که در سال ۱۳۸۷ از سوی جمعی از خیرین این استان تاسیس شده است.

این ۱۵۰ گلدان‌ را جوان خیری به نام بابک زارع به گروه «شهر لبخند» اهدا کرده است.

آقای زارع می‌گوید «کار خیر» را باید دسته‌جمعی انجام داد و «نشاندن لبخند بر لب کودکان کار دشواری نیست.»

جوانان عضو گروه «شهر لبخند» علاوه بر فروش آنلاین کاکتوس‌ها٬ تعدادی از گلدان‌ها را نیز در «رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های محل تجمع جوانان» قرار داده و از این طریق به فروش می‌رسانند.

کاکتوس‌ها با قیمت‌های پنج هزار و هفت هزار تومان به فروش می‌رسد و آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش کرده تاکنون ۳۵ گلدان به فروش رسیده است.

بهزاد قندهاری٬ یکی از جوانان دست‌اندرکار این اقدام ابتکاری می‌گوید «جوانان اگر پول کافی ندارند ولی با نبوغ می‌تواند در برگزاری امور خیر و همچنین اقدامات فرهنگی این‌ چنینی کمک کنند.»

گزارشگر خبرگزاری مهر که این کاکتوس‌ها را در یکی از کافه‌های گوهردشت کرج دیده٬ از قول دختری به نام مریم که در حال رسیدگی به گلدان‌ها بوده نوشته «کاکتوس‌ها سمبل پایداری هستند.»

در سال‌های اخیر انجام کارهای خیریه در ایران به ویژه در مورد کودکان که پیش‌تر حالتی سنتی داشت و به طور معمول بیشتر از سوی گروه‌های سنی بالا انجام می‌شد مورد توجه گروه‌هایی از جوانان هم قرار گرفته است.

پیش از این نیز در اقدامی مشابه٬ دختر جوانى در تبریز با پیوستن به یک کمپین جهانی که هدف آن جمع‌آوری در بطری برای تأمین هزینه‌های خرید صندلی چرخدار معلولین نیازمند بود٬ این حرکت را در ایران هم آغاز کرد.

بیشتر شیرخوارگاه‌ها در ایران در ساختمان‌هایی قدیمی بنا شده‌اند و فاقد ظرفیت و امکانات استاندارد و نیروی انسانی کافی برای نگهداری از کودکان هستند.

منتظر شبر٬ مدیرکل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی تیرماه سال جاری تائید کرده بود که دستورالعمل چگونگی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در شیرخوارگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

وی گفته بود با وجود «رشد شدید کودکان بی‌سرپرست که هر سال حداقل دو برابر می‌شود٬ ظرفیت شیرخوارگاه‌ها جوابگوی تعداد بالای کودکان بی‌سرپرست نیست.»

پیش از این انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ایران گفته بود سالانه هزار کودک زیر سه سال در خیابان‌ها و بیمارستان‌های ایران‌‌ رها می‌شوند.

آن‌طور که آقای محسنی بندپی به روزنامه شهروند گفته در حال حاضر ۱۲ هزار کودک در مراکز بهزیستی استان‌های کشور نگهداری می‌شوند.

این در حالی است که حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی پیش‌تر گفته بود در حال حاضر بیش از ۲۴‌ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی‌ قرار دارند و به طور متوسط سالانه ۹۰۰ کودک به فرزندان بهزیستی اضافه می‌شود.

این کودکان به دلایلی چون بدسرپرستی والدین، زندانی‌شدن آن‌ها، طلاق، اعتیاد و بی‌سرپرستی تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG