لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

«ثبت نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات در جهان ثبت شد و آخرین حیوانات بازمانده از این سیرک‌ها در انتظار تعیین تکلیف هستند.

خبرگزاری «تسنیم» روز یک‌شنبه (۱۵ فرودین) به نقل از شادی مدرس٬ فعال حیات وحش این خبر را منتشر و اعلام کرده نام ایران از ابتدای سال جاری به این فهرست افزوده شده است.

شادی مدرس حذف حیوانات از سیرک‌های ایران را نتیجه تلاش‌های «کارگروه حذف حیوانات از سیرک‌ها» با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان محیط زیست اعلام کرده است.

آن‌طور که خانم مدرس گفته این کارگروه در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و با وجود «تنش‌های بسیار» توانست نتیجه «خوب و صلح‌آمیزی» از تلاش‌های خود بگیرد.

وی همچنین حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس از جریان حذف حیوانات از سیرک‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این کارگروه عنوان کرده است.

آن‌طور که این فعال حیات وحش اعلام کرده در پی تلاش‌های کارگروه مذکور طی دو سال گذشته حیوانات زیادی از سیرک‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شده‌اند.

به گفته وی «بیشترین تعداد گونه‌های حیات وحش {انتقال یافته} متعلق به سیرک قهرمانی بود که در تابستان ۹۳ تعداد ۸۴ حیوان غیراهلی شامل ۲۹ شیر آفریقایی، دو خرس سیاه و چهار خرس قهوه‌ای» در اختیار داشت.

مدرس در عین حال افزوده که مدیریت «سیرک قهرمانی» از اسفند ماه سال گذشته به طور «داوطلبانه» از نمایش حیوانات در برنامه‌های خود انصراف داد.

وی در خصوص آخرین بازماندگان حیات وحش در قفس سیرک‌ها هم گفته «در حال حاضر تنها هفت قلاده ببر بنگال متعلق به سیرک عقاب در انتظار جایگاهی مناسب برای ادامه زندگی هستند.»

سیرک خلیل طریقت‌پیما (مشهور به خلیل عقاب) هم از جمله سیرک‌های معروف ایران است که از دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از سال‌ها تصمیم گرفت از نوروز امسال نمایش‌های خود را بدون حضور حیوانات اجرا کند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که اسفند ماه سال گذشته امیرحسین داداشی٬ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت استفاده از حیوانات در سیرک‌ها خبر داده بود.

آقای دادشی گفته بود «از این به بعد هیچ مجوزی برای استفاده از حیات وحش در سیرک‌ها توسط سازمان صادر نخواهد شد و از نظر سازمان به‌کارگیری حیوان وحشی در نمایش سیرک منتفی است.»

این مقام مسئول همچنین اعلام کرده «دو سیرک قهرمانی و عقاب به دلیل سرمایه گذاری بیشتر روی حیوانات، برای حذف کامل حیات وحش از نمایش‌هایشان، فرصتی دو ساله دریافت کرده بودند.»

XS
SM
MD
LG