لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

چرا کلش آو کلنز در ایران ممنوع شد؟


پس از آنکه ایرانیان سالانه میلیارد‌ها تومان را صرف بازی کلش آو کلنز (Clash of Clans)کردند دسترسی به این بازی در ایران محدود شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، در چند روز گذشته دسترسی به بازی کلش آف کلنز با مشکل مواجه و سپس رفع شده است . بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اعلام کرد که علت محدودیت در دسترسی به این بازی مشکل اخلال در شبکه اینترنت بوده است؛ اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی علت را موضوع دیگری عنوان می کند.

عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در رابطه با اختلال ایجاد شده در بازی کلش اف کلنز از اعمال محدودیت برای دسترسی به این بازی خبرداده و گفته است :« اکثریت قریب به اتفاق اعضای کارگروه تعیین مصادیق با اعمال محدودیت برای دسترسی به بازی کلش آف کلنز موافقت کردند.»

وی درباره اینکه به چه علت محدودیت در دسترسی به این بازی بعد از مدتی رفع شد نیز گفته است :« این سوال باید از وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت که مسئولیت اجرای دستورات کار گروه را برعهده دارد پرسیده شود که چرامحدودیت رفع شده است.»

در پی مسدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به بازی موبایلی کلش آف کلنز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول پیگیری این موضوع را داده است.

براین اساس دسترسی به این بازی خارجی برای بسیاری از کاربران ایرانی هم اکنون با اختلال مواجه است و البته برخی از کاربران همچنان در دسترسی به این بازی با مشکلی مواجه نیستند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام درباره محدودیت درباره کلش آو کلنز خطاب به کاربران نوشته است :« در چند پست اخیر، اعتراضاتی به اختلال بازی کلش آو کلنز مطرح کرده اید که این مطالب را به اطلاع کمیته تعیین مصادیق مجرمانه خواهم رساند.»

البته در حالی این بازی در حال ممنوع شدن است که یک بازی شبیه به کلش آو کلنز با نام خروس جنگی توسط سازندگان بازی در ایران طراحی شده و مانور بسیاری بر روی آن داده می شود.

در زیر این پست بحث داغی بین مخالفان و موافقان بازی شکل گرفته است . عده‌ای گفته اند برای این بازی هزینه زیادی کرده اند و با فیلتر شدن آن سعی خواهند کرد با فیلتر شکن به بازی ادامه دهند. عده‌ای هم از فیلتر شدن بازی استقبال کرده اند و این بازی را یک بازی اعتیادآور و خشن دانسته اند.

اما چرا این بازی فیلتر شده است ؟

عبدالصمد خرمآبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره اینکه چرا کارگروه دستور فیلتر این بازی را صادر کرده است و براساس چه ماده قانونی این اقدام انجام شده است، گفته است :« این کارگروه در اجرای بند( ب) ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای که همان (ماده ۷۴۳ قانون مجازات اسلامی)، بخش تعزیرات است، دستور اعمال محدودیت در دسترسی به بازی کلش آف کلنز را صادر کرده است.

به موجب ماده قانونی مزبور ترویج و آموزش اعمال خشونت آمیز از طریق سامانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای جرم است و به عقیده صاحبنظران و خصوصا روانشناسان بازی کلش آف کلنز مصداق بارز آموزش و ترویج خشونت از طریق جنگ قبایل است. علاوه براین روانشناسان معتقدند که این بازی حداقل بیست آسیب بسیار مخرب آشکار و پنهان در نوجوانان و جوانان ایجاد می کند و یک بازی به شدت اعتیاد آور است.خانواده هایی که نوجوانان و جوانانشان از این بازی آسیب دیده اند و توانایی مقابله با اعتیاد آنان را ندارند مصرانه از کارگروه تعیین مصادیق تقاضای فیلتر این بازی را کرده اند.»

البته در حالی این بازی در حال ممنوع شدن است که یک بازی شبیه به کلش آو کلنز با نام خروس جنگی توسط سازندگان بازی در ایران طراحی شده و مانور بسیاری بر روی آن داده می شود.

حساسیت برای بازی کلش آو کلنز از آنجا افزایش یافته که گزارش شده ایرانی‌ها سالانه میلیارد‌ها تومان برای این بازی هزینه می کنند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در گزارشی کلش آو کلنز را به عنوان یک پدیده مورد ارزیابی قرار داده است. در این گزارش که خلاصه آن با نام منفورِ محبوب منتشر شده ، اعلام شده است در سال ۹۴ نزدیک به ۶ میلیون نفر با بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، به این بازی مشغول بوده و شدیدا با آن درگیر شده اند.

اما این جامعه آماری چقدر برای این بازی هزینه کرده اند؟ بنابر این گزارش تخمین زده میشود بازیکنان ایرانی، تا پایان سال ۹۴ یعنی حدود سه سال پس از عرضه اولیه بازی مجموعا ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی هزینه کرده اند. هر بازیکن ایرانی بطور متوسط ۷۵ هزار تومان برای این بازی خرج کرده است. آنچه در این گزارش مهم است اینکه بخش اعظم این پرداختها از طریق مجاری غیرقانونی و واسطه گری از کشور خارج شده است.

در شرایطی که در ایران مرسوم است از نرم افزارهای قفل شکسته و غیر اصلی استفاده می کنند، چه چیز باعث می شود جوانان برای یک بازی هزینه کنند؟ براساس گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیشتر پرداخت ها، به منظور کاهش زمان انتظار برای بازی کردن (مانند تسریع عملیات ساخت و ساز) صورت گرفته است .۸۵ درصد از بازیکنان اعلام کرده اند که تقریبا و در مواردی کاملا به بازی عادت و وابستگی پیدا کرده اند. بنابراین منتظر ماندن برای آنها تا بتوانند مجددا به ادامه بازی بپردازند بسیار دشوار است.

یکی از کاربران اینستاگرام در زیر پست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام درباره کلش آو کلنز نوشته است با فیلتر شدن کلش آف کلنز چیزی درست نمی شود ما که نمی توانیم بخاطر چند بچه کوچولو که نباید خشن بشوند بازی را کنار بگذاریم ، کلش مثل یک راه است هرکی خواست میره هرکی خواست نمیره چرا باید یک ملت را از این بازی محروم کنید این همه بازی هستند که پر خون و خونریزی است آنوقت چرا باید کلش که حتی یک خون در آن ریخته نمی شود فیلتر شود.

XS
SM
MD
LG