لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی به دستور رهبر جمهوری اسلامی


یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای ایجاد شورای فقهی به عنوان یک رکن اصلی در بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در صفحه اینستاگرام خود ضمن اعلام این خبر افزود این موضوع باعث خواهد شد که دیدگاه مردم نسبت به سود بانکی مشروع شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی خبر از تشکیل شورای فقهی به عنوان رکن اصلی در بانک مرکزی می‌دهد که این شورا پیش از این نیز وجود داشته ولی تنها جنبه مشورتی داشته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم

آقای مصباحی مقدم که در مجلس نهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت در آن دوره طرح اصلاح نظام بانکی کشور را برای بررسی تنظیم کرد که به دلیل مخالفت بانک مرکزی مورد بررسی قرار نگرفت.

مهدی مهدوی آزاد٬ تحلیلگر سیاسی ساکن آلمان در گفت‌وگو با رادیو فردا معتقد است تشکیل چنین شورایی به منزله تشکیل یک شورای نگهبان اقتصادی خواهد بود که به تسلط حوزه علمیه قم و روحانیت اصول‌گرا بر بنیان‌های مالی و اقتصادی می‌انجامد.

موضوع تشکیل شورای فقهی در کنار طرح اصلاح نظام بانکی از مواردی‌ست که مورد مخالفت بانک مرکزی بوده است.کوروش پرویزیان نماینده بانک مرکزی در مناظره‌ای که پیش از این در تاریخ ۱۸ اردیبهشت گذشته با غلامرضا مصباحی مقدم داشت با بیان این که هم اکنون تمام فعالیت های مختلف اقتصادی بر اساس قوانین شرع و قوانین مصوب مجلس و شورای نگهبان انجام می شود گفت: «اضافه کردن یک رکن به ارکان بانک مرکزی سبب خواهد شد که مسائل مربوط به حوزه پولی و بانکی پیچیده تر شود.»

اما مصباحی مقدم در پاسخ به این اظهارنظر نماینده بانک مرکزی با اشاره به مواردی که به گفته او در بانک‌ها مخالف شرع صورت می‌گیرد به عنوان نمونه گفت قانون عملیات بانکداری بدون ربا که در سال ۶۲ به تصویب رسیده است در عمل اجرا نمی شود و این قانون در آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی تغییر کرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این نیز انتقاداتی از عملکرد بانک مرکزی ارائه کرده بود. وی طی مناظره‌ای تلویزیونی با پیمان قربانی عقیل آبادی معاون اقتصادی بانک مرکزی در بهمن سال گذشته گفته بود:«چون بانک مرکزی تامین کننده مالی بانک‌هاست باید از انظباط پولی برخوردار باشد ولی خصوصا طی یک دهه گذشته این دقت و انظباط دیده نمی‌شود. به عبارت ئیگر بانک مرکزی خیلی راحت به بانک‌ها اجازه خط اعتباری و برداشت منابع می‌دهد. حتی به یک بانک تا ۱۰۶ درصد تسهیلات داده است».

تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی یکی از موضوعات طرح اصلاح نظام بانکی کشور بود که کمیته ای به ریاست غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم، به منظور بررسی تقدیم مجلس کرد ولی این طرح به دلیل مخالفت بانک مرکزی در مجلس نهم بررسی نشد و مقرر شد بانک مرکزی در مجلس دهم لایحه‌ای جهت اصلاح نظام بانکی کشور ارائه کند که هنوز خبری از تنظیم آن در میان نیست.

XS
SM
MD
LG