لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

واکنش قانونگذاران آمریکایی به ادامه مذاکرات اتمی با ایران


جان مک کین، سناتور جمهوریخواه
جان مک کین، سناتور جمهوریخواه

در پی ادامه گفتگوهای شش قدرت جهانی با ايران پس از سپری شدن ضرب الاجل پايان ماه مارس، سناتور جمهوريخواه مارک کرک روز چهارشنبه در بيانيه‌ای گفت «در هفته گذشته، دولت (آمريکا) يک سری امتيازات خطرناک هسته‌ای به ايران داده و در مقابل هيچ چيز جدی نگرفته است.»

سناتور کرک، در ادامه اين بيانيه، با بيان اين که «با تصويب طرح کرک-منندز، فشار بيشتری بر روی ايران برای رسيدن به يک توافق وارد می‌آوريم،» می گويد «بدون آن، ما به يک توافق نامتعادل خواهيم رسيد که راه ايران برای دستيابی به سلاح هسته‌ای را هموار می‌کند و سرآغاز يک مسابقه تسليحاتی هسته‌ای در خاور ميانه می‌شود.»

اشاره آقای کرک به طرح کرک-منندز، همان طرحی است که وی چند ماه پيش، به همراه سناتور رابرت منندز برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه تهران، در صورت به نتيجه نرسيدن گفتگوهای ديپلماتيک جاری ارائه کرده بود.

سناتورهای جمهوريخواه جان مک کين، و ليندزی گرام نيز روز چهارشنبه با صدور بيانيه ای مشترک به مذاکرات اتمی با ايران واکنش نشان دادند.

آنها گفتند از تلاش ها برای یافتن راه حلی دیپلماتیک در مورد آنچه جاه طلبی های اتمی ایران خوانده اند، قدردانی می کنند. اما این دو سناتور می گویند ایران در هر مرحله از روند دیپلماتیک سعی می کند که ظرفیت خود را برای بدست آوردن سلاح اتمی حفظ کند.

این دو می‌گویند که بدون تغییرات اساسی، اطمینان کمی دارند که مذاکرات به خوبی پایان یابد. دو سناتور گفته اند جدا از نتیجه مذاکرات اتمی، خطر ایران برای ثبات و امنیت منطقه همچنان وجود دارد. آنها می گویند هر امیدی به اینکه توافق اتمی منجر به این شود که ایران به پیگیری خود برای تسلط بر منطقه که چندین دهه از طریق خشونت و ترور دنبال کرده، پایان دهد، صرفا توهم است.این دو سناتور همچنین بر این باورند که «ناتوانی دولت اوباما برای شناخت این تهدید و مقابله با آن تنها به گسترش نفوذ ایران منجر شده است.»

سناتور جمهوریخواه تد کروز نیز که آمادگی خود را پیشتر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده اعلام کرده بود، گفت: هر چه بیشتر دولت اوباما مذاکرات با ایران را ادامه دهد، به تهران امتیازات بیشتری می دهد.

سناتور تد کروز
سناتور تد کروز

در این بیانیه مطبوعاتی که دفتر این سناتور منتقد دولت اوباما صادر کرده، آمده است: «ما اخیرا متوجه شدیم که تهران اصرار دارد که پیش از اینکه به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به بخش ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی خود را بدهد، خواستار کاهش تحریم ها است. ما همچنین متوجه شدیم که تهران به فعالیت غنی سازی در سایت های نظامی ادامه خواهد داد، و به جای اینکه حاضر شود ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد قصد دارد که تمامی ذخایر هسته ای خود را در خاک خود نگه دارد.»

این بیانیه می گوید «فرمانده بسیج سپاه پاسدران انقلاب اسلامی اعلام کرده که پاک کردن اسرائیل از روی نقشه امری غیر قابل مذاکره است. دیگر بس است. با گذر زمان توافق اتمی دولت آقای اوباما بدتر می شود. گسترش برنامه اتمی ایران امنیت آمریکا و هم پیمانانمان را به مخاطره می اندازد.»

همچنین سناتور جمهوریخواه استیو دینز گفته است که میل به موفقیت در مذاکرات اتمی با ایران نباید دولت باراک اوباما را «نسبت به این واقعیت که فقط ایران است که از گفتگوهای کنونی سود می برد، غافل کند.»

سناتور تام کاتن
سناتور تام کاتن

از سوی دیگر نیز دفتر میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر اعلام کرد که سنا بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات، در مورد طرح مطرح شده در رابطه با برنامه اتمی ایران رأی گیری خواهد کرد.
در همین حال، سناتور جمهوریخواه تام کاتن، در واکنش به ادامه یافتن گفتگوها پس از پایان ضرب الاجل سه‌شنبه، با صدور بیانیه ای گفت بهترین راه حل، ترک مذاکرات و بازگشت به موضع قدرت است. او در ادامه افزود کنگره باید فورا در مورد تحریم‌های ایران اقدام کند.

بیانیه سناتور کاتن لحظاتی پیش از پایان ضرب الاجل مذاکرات اتمی برای رسیدن به توافق سیاسی صادر شد.

اگر در مذاکرات چارچوب توافقی به دست نیامد، سنا رای به طرحی خواهد داد که بر اساس آن تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه تهران افزایش خواهد یافت.

باراک اوباما بارها هشدار داده است که تصویب تحریم های جدید در حالی که مذاکرات در جریان است منجر به شکست این روند دیپلماتیک حساس می شود، اما اینکه وی در صورت شکست گفتگوها حاضر به امضای مصوبه سنا باشد نا معلوم است.

هم اکنون کنگره دوره تعطیلات دو هفته ای بهاری را سپری می کند، که طی آن فشار روی دولت اوباما که درگیر مذاکرات است کاهش می یابد.

آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، با هدف رسیدن به تفاهمی سیاسی درباره اجزای اساسی توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیش از پایان مهلت تعیین شده ۱۱ فروردین ماه، از هفته گذشته در هتل بوریواژ شهر لوزان سوئیس آغاز شد و هنوز این گفتگوها به نتیجه نرسیده و در حال انجام است.

------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG