لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

روز داغ شورای شهر و آوار‌ ساختمان پلاسکو


به گفته یکی از آتش‌نشانان،‌ پس از وقوع انفجاری مهیب در یکی از طبقات بالایی پلاسکو، آتش بار دیگر شعله کشید.
به گفته یکی از آتش‌نشانان،‌ پس از وقوع انفجاری مهیب در یکی از طبقات بالایی پلاسکو، آتش بار دیگر شعله کشید.

ششمین روز از تلاش برای آواربرداری از ساختمان تخریب شده پلاسکو در تهران، پر التهاب در جریان است.

آوار برداری‌ که در محل حادثه، به طبقه همکف رسیده و تنها آماری که ثابت مانده، آمار کشف جسد شش قربانی است. جز آن، همه آمارها در حالا بالا رفتن است، ۱۱ هزار تن آوار جا به جا شده، صدها گاز پیک‌نیک و ده‌ها گاو صندوق کشف شده است؛ در این میان یک کلاه ایمنی آتش‌نشانی‌یافت شده و چند دستگاه تنفس آتش‌نشانان،‌ دستگاه‌هایی که به گفته مسئول روابط عمومی آتش‌نشانی، جلال ملکی هیچ نشانی از صاحبانشان یافت نشده است.

روز داغ شورای شهر و آوار ساختمان پلاسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:44 0:00
لینک مستقیم

اطلاع رسانی اما همچنان غیرقطعی است، در حالی که روزنامه ایران، روزنامه نزدیک به دولت، روز سه‌شنبه در گزارشی از کلانتری ۱۰۹بهارستان، از تشکیل صف برای ثبت نام از مفقودین خبر داده، روز سه‌شنبه قادر کریمی،جانشین رئیس پلیس تهران با تاکید بر این که در لحظات منتهی به فرو ریختن ساختمان پلاسکو، نزدیک به ۵۰۰ نفر در داخل ساختمان حضور داشتند، گفت که تاکنون هشت خانواده کسبه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند.

در همین حال مقامات پزشکی قانونی از تطبیق مشخصات چهار جسد یافته شده در ساختمان پلاسکو با مشخصات افراد مفقود خبر داده‌اند. آواربرداری در حالی ادامه دارد که روز سه‌شنبه مسئولان شهرداری تهران، درجه حرارت لایه‌های زیرین آوار را حدود ۵۴۰ درجه سانتی‌گراد اعلام کرده‌اند، درجه حرارتی که حتی گاوصندوق‌ها را تغییر شکل داده است و آمار کشته‌شدگان را ثابت نگه داشته است. تلاش بی‌نتیجه برای یافتن پیکر کشته شدگان آتش‌نشان سبب شدکه روز سه‌شنبه مسئولان آتش‌نشانی تعداد کشته شدگان را ۱۶ تن با احتساب فردی که روز اول در بیمارستان جان سپرد، اعلام کرده و مراسم تشییع آنها را در روز پنج‌شنبه ساماندهی نمایند.

حرارت بالا در جلسه شورای شهر

اما روز سه‌شنبه تنها حرارت آوار ساختمان پلاسکو بالا نبود. جلسه علنی شورای شهر تهران نیز روز پرتنشی را پشت سر گذاشت. اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه نه تنها درخواست استیضاح رئیس جمهور و وزرای مرتبط با حادثه آتش‌سوزی را مطرح کردند بلکه خواستار استعفای قالیباف، شهردار تهران نیز شدند.

جلسه با سخنان رحمت‌الله حافظی، بالا گرفت جایی که اعلام کرد تعداد واقعی ۲۰ تا ۳۰ نفر کشته شدگان ساختمان پلاسکو باید اعلام شود و فایل صوتی جلسه روز شنبه در پارکینگ پروانه منتشر شود،‌جلسه‌ای که تاکنون هیچ جزئیاتی در مورد آن منتشر نشده است.

حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین از قوه قضاییه خواست مسببان حادثه پلاسکو را به دور از محافظه‌کاری سیاسی محاکمه کند.

رضا تقی پورسخنگوی شورای شهر اما از این درخواست هم فراتر رفت و در گفت و گو با خبرگزاری فارس خواستار استیضاح رئیس جهوری و وزرای کابینه دولت دهم شد؛ کسانی که به گفته او کوتاهی‌شان در ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو حادثه آفرین شده است.

محمدمهدی تندگویان،سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با طرح ادعای هیات مدیرهمبنی بر این که در ساختمان پلاسکو حتی یک کارگاه تولیدی نبوده و همه واحدها فروشگاه بوده است، گفت: در ساختمان پلاسکو هیچ کارگر شب‌خوابی وجود نداشته و تنهایک سرایدار و دو نظافت‌چی در آنجا مستقر بودند.

این عضو شورای شهر همچنین تاکید کرده که هیچ منبع گازوئیلی در طبقات نبوده و گازوئیل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است، که به گفته او هنوز موجود است.

این سخنان ساعاتی پس از آن مطرح شده است که سعید کریمانی، یکی از آتش‌نشانان حاضر در محل حادثه روز پنج‌شنبه در مورد وقوع انفجار در طبقات بالایی ساختمان پلاسکو به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت:«زمانی که بالای دستگاه بودم، انفجارهای کوچکی اتفاق می‌افتاد ولی دقیقا یادم نیست کی بود، بعد از دود سفید آمد، یک انفجار بسیار مهیبی بود،‌ صداش، حتی موج انفجارش یک تکانی به من داد و بعد از آن بود که حریق مجددا برگشت. »

پیش از این، روز سوم بهمن ماه، وزیر اطلاعات وقوع هر نوع خرابکاری در ساختمان پلاسکو را رد کرده بود. فرمانده نیروی انتظامی تهران نیز روز گذشته خبر داده بود که هیچ کس در ارتباط با حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بازداشت نشده است.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG