لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

وب‌سايت «در صحن»؛ «ناظر» عملکرد نمايندگان مجالس ايران


«ویترین» محلی است برای آشنایی با ایده‌ها و فعالیت‌هایی که توسط جامعه ایرانی، ‌در سراسر جهان و در دنیای مجازی، اتفاق می‌افتد و شاید شما از آنها بی‌خبر باشید. هرچند وقت یک‌بار، یک وب‌سایت یا یک فعالیت مجازی در «ویترین» قرار می گیرد، به شما معرفی می شود و با گردانندگان و ایده‌پردازان آن و گفت‌وگویی کوتاه صورت می گیرد. شما هم می‌توانید برای قرار دادن وب‌سایت خود در «ویترین»،‌ به آدرس vitrin@radiofarda.com ایمیل بزنید و با ما در ارتباط باشید.

وب‌سايت «در صحن» يکی از پروژه‌های تحت نظر سازمان غيردولتی «عرصه سوم» در آمستردام هلنداست که قصد دارد به عنوان يک ناظر و بر اساس معيارهای «دموکراتيک» عملکرد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را بررسی کند.

با توجه به برگزاری انتخابات مجلس يازدهم و نيز مجلس خبرگان رهبری در اواخر سال جاری شمسی٬ دست‌اندرکاران اين وب‌سايت تلاش دارند با افزايش «سطح مطالبات عمومی در حوزه سياسی»٬ به روند پاسخ‌گو کردن نمايندگان مجالس ايران مقابل شهروندان کمک کنند.

کامران اشتری٬ مدير اجرايی موسسه «عرصه سوم» می‌گويد «نمايندگان چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان هيچ‌گاه تلاش نکرده‌اند در برابر رفتار و مواضع خود به مردمی که آنها را انتخاب کرده‌اند پاسخ‌گو باشند.»

او در در گفتگويی با راديو فردا اهداف و برنامه‌های «در صحن» را معرفی کرده است.

هدف شما از راه‌اندازی وب‌سايت «در صحن» چه بود؟ به عبارت ديگر «در صحن» قرار است در زمينه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان کدام خلا را پر کند؟

آنچه که مسلم است در ايران عدم پاسخ‌گويی مسئولان به مردم امری عادی و نهادينه شده است، يعنی نمايندگان چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان هيچ‌گاه تلاش نکرده‌اند در برابر رفتار و مواضع خود به مردمی که آنها را انتخاب کرده‌اند پاسخ‌گو باشند.

همچنين ما معتقديم مهمترين خلا در حوزه مجالس، نبود سازمان و تشکيلاتی مدنی برای نظارت بر عملکرد نمايندگان حاضر در مجالس شورای اسلامی و خبرگان است. به عبارت دقيق تر هيچ ابزاری برای اعمال نظارت مردم و سازمان‌های مردم نهاد بر اين مجالس تا به امروز پيش بينی نشده است.

آنچه که مسلم است در ايران عدم پاسخ‌گويی مسئولان به مردم امری عادی و نهادينه شده است، يعنی نمايندگان چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان هيچ‌گاه تلاش نکرده‌اند در برابر رفتار و مواضع خود به مردمی که آنها را انتخاب کرده‌اند پاسخ‌گو باشند.
کامران اشتری، مدیر اجرایی موسسه عرصه سوم

از طرف ديگر اکثر سايت‌ها و رسانه‌هايی که در حوزه مجلس فعاليت می‌کنند با محدوديت‌هايی (سانسور) جهت نقد و بررسی مجلس مواجه‌اند و همين باعث شده همواره دسترسی شهروندان به رخ‌دادها کنترل شده و هدايت شده باشد.

در صورتی که ما اين محدوديت و سياست را نداشته و نداريم و فکر می‌کنيم می‌توانيم به عنوان ناظر بيرونی با معيارهای دموکراتيک عملکرد مجالس را ارزيابی و ارزش گذاری بکنيم به خصوص در ماه‌های منتج به دو انتخابات حساس سال۹۴.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان٬ حامی جريان يا گروه خاصی خواهيد بود؟

مطلقا خير، «درصحن» پروژه‌ای‌ است نظارتی که به دنبال شفافيت در مجلس و پاسخگويی نمايندگان نسبت به وظايف قانونی‌شان است. برای ما که خود را ناظر معرفی کرده‌ايم تفاوتی ندارد کدام دسته و حزب و گروه و جريان سياسی در انتخابات آينده پيروز خواهد شد، آنچه برای ما اهميت دارد کمک به گسترش دموکراسی در ايران از طريق داشتن مجلسی دموکراتيک بر پايه سازو کارهای دموکراتيک است.

تصميم دست‌اندرکاران «در صحن» تنها اطلاع‌رسانی با تمرکز بر انتشار خبر است يا از زاويه تحليلی-تحقيقی هم به اخبار مرتبط با انتخابات نگاه خواهيد کرد؟

مطمئنا خبررسانی بخشی از فعاليت‌های پروژه «در صحن» است٬ اما مهمترين بخش‌های پروژه معرفی نمايندگان و تمرکز بر عملکرد آنها در کنار ارائه گزارش تحليل رويدادهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنين دريافت نظرات کارشناسان اين حوزه‌هاست.

تحولات مربوط به انتخابات در شهرستان‌ها همواره دارای اهميت قابل توجهی بوده است. برای پوشش اخبار انتخاباتی ساير استان‌ها به جز تهران هم برنامه‌ای داريد؟

«در صحن» معتقد است که در تمامی سال‌های گذشته به خصوص در انتخابات مجالس بی‌توجهی عمومی نسبت به شهرستان‌ها و حوزه‌های مخلتف استانی اثرات زيان باری بر فرايند گسترش دموکراسی در کشور داشته است. چرا که تمام تمرکز خبری رسانه‌ها عمدتا معطوف به تهران و چند کلان شهر بوده و اصولا ديگر بخش‌های کشور از نظارت رسانه‌ها به دور مانده‌اند و همين امر سبب شده تا بسياری از تخلفات در حوزه‌های کوچک عادی شده و صاحبان ثروت و قدرت برای ورود به مجالس به اين حوزه‌ها متوسل شوند.

«در صحن» معتقد است که در تمامی سال‌های گذشته به خصوص در انتخابات مجالس بی‌توجهی عمومی نسبت به شهرستان‌ها و حوزه‌های مخلتف استانی اثرات زيان باری بر فرايند گسترش دموکراسی در کشور داشته است. چرا که تمام تمرکز خبری رسانه‌ها عمدتا معطوف به تهران و چند کلان شهر بوده و اصولا ديگر بخش‌های کشور از نظارت رسانه‌ها به دور مانده‌اند.
کامران اشتری،مدیر اجرایی موسسه عرصه سوم

به همين خاطر ما تلاش خواهيم کرد که نگاه و حساسيت جامعه را از صندوق‌های تهران به دورافتاده‌ترين حوزه‌های رای‌گيری معطوف کنيم، چرا که در نهايت تمامی نمايندگانی که انتخاب می‌شوند از رايی يکسان برخوردارند.

حال اين که چگونه اين رصد انتخاباتی اجرايی خواهد شد مربوط به فاز انتخاباتی پروژه در صحن است که به زودی در مورد آن اطلاع رسانی خواهيم کرد.

در وب‌سايت‌تان تنها يک مطلب غيرخبری با عنوان «معيارهای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه» منتشر شده است. آيا برنامه‌ای برای افزايش ميزان اين نوع مطالب که می‌تواند جنبه آموزشی هم برای خوانندگان داشته باشد٬ داريد؟

تيمی که امروز وب سايت «درصحن» را هدايت می‌کند از مدت‌ها پيش به واسطه اعتقادی که به انتخابات آزاد و دموکراتيک داشته و دارد در اين زمينه آموزش ديده و مطالعه کرده و حتی می‌توانم بگويم محصول اين مطالعات و آموزش‌ها تولد ايده «درصحن» بوده است٬ به همين خاطر بايد گفت موضوع انتخابات آزاد و دموکراتيک برای ما يکی از اساسی‌ترين مسائل در حوزه انتخابات مجالس است و قصد داريم تجربيات خود را بی‌واسطه در اختيار مخاطبان خود بگذاريم و طبيعتا در آينده در اين مورد از ما بيشتر و بيشتر خواهيد شنيد.

همچنين بايد اين را هم اضافه کنم که ما در بخش‌های مختلفی از وب‌سايت اقدام به انتشار اسناد و مقالاتی می‌کنيم که جنبه آموزشی و آگاهی بخشی هم دارند٬ به عنوان مثال در بخش اينفوگرافيک سايت مخاطب با چندين سند اساسی و مهم مواجه می‌شود که روند قانون گذاری در کشور يا ترکيب‌ جنسيتی، سنی و ... نمايندگان و بسياری اطلاعات آماری ديگر مجالس را در اختيارشان قرار می‌دهد.

شعار وب‌سايت شما «پاسخ‌گويی٬ شفافيت٬ انتخابات آزاد و دموکراتيک» است. «در صحن» با چه روش‌هايی می‌خواهد به تحقق اين شعارها در دو انتخابات مهم آتی کمک کند؟

ما معتقديم برای رسيدن به دموکراسی در ايران بايد مسير «شفافيت و پاسخ‌گويی» را طی کنيم. همه بايد نسبت به موقعيتی که دارند در قبال جامعه و قانون و مردم پاسخ‌گو باشند؛ ما می‌خواهيم سطح مطالبات عمومی در حوزه سياسی را افزايش داده و تاکيد کنيم بر پاسخگويی نمايندگان در برابر مردم٬ چرا که آن را وظيفه نمايندگان و البته پرسشگری را هم يکی از حقوق بنيادين شهروندان می‌دانيم.

همان طور که پيشتر هم اشاره کردم ما با مونيتورينگ و رصد تحولات مجالس، ارائه آمار و گزارش‌ها از ميزان و نحوه فعاليت‌های نمايندگان و مقايسه رفتار نمايندگان با وظايف آنها نسبت به قانون و مردم و در نهايت حساسيت‌زايی نسبت به رويداد‌های مجالس تمام تلاش خود را برای تحقق شعار‌هايمان بکار خواهيم بست.

نظارت بر عملکرد شورای نگهبان در برگزاری انتخابات‌ها و همچنين بررسی چگونگی اعمال نظارت استصوابی توسط اين شورا و مونيتورينگ انتخابات ۹۴ يکی از گام‌های ما در جهت تحقق شعار انتخابات آزاد و دموکراتيک است.

وب‌سايت «در صحن» زيرنظر سازمان غيردولتی «عرصه سوم» قرار دارد. اين سازمان چه زمانی تشکيل شده و چه نوع فعاليت‌ها و پروژه‌هايی انجام می‌دهد؟

سازمان غيردولتی و ناسودبر عرصه سوم در سال ۸۹ توسط گروهی از کنشگران مدنی و شخصيت‌های علمی ايرانی و غيرايرانی در آمستردام بنيان نهاده شده و اهدافی همچون ترويج و گسترش انديشه‌های مدنی و ظرفيت سازی سازمان‌ها و کنشگران مدنی و ترويج اخلاق مدنی و کمک به گردش و مبادله آزاد اطلاعات را دنبال می‌کند.

پروژه‌های عرصه سوم اصولا با نگاه ميان مدت و بلند مدت طراحی شده و سعی کرده‌ايم تا تمام تلاش مان را در جهت توانمند سازی فعالان مدنی و همچنين تشکل‌ها و سازمان‌های مدنی در ايران بکارگيريم. «اطلس جامعه مدنی» (چگونه فعاليت مدنی داشته باشيم)، «ديده‌بان جامعه مدنی» و «در صحن» از پروژه‌های مهم عرصه سوم هستند.

XS
SM
MD
LG