لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

از خودروهای هوشمند تا رفع تحریم صنعت خودرو ایران 


نمایشگاه خودرو دیترویت یکی از سه نمایشگاه مهم خودرو در سال است که بیشتر برای بازار آمریکای شمالی مهم است و کمتر می‌توان خبری درباره بازار‌های دیگر در آن یافت اما برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ایران انقدر مهم بود که حتی برخی اخبار این نمایشگاه را هم تحت تاثیر قرار داد.

در نمایشگاه خودرو دیترویت مدیر عامل گروه خودرو سازی رنو نیسان اعلام کرد رنو آماده گسترش حضورش در ایران است و این شرکت بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی فعالیت‌های جدیدش را در ایران آغاز خواهد کرد.

در نمایشگاه خودرو دیترویت مدیر عامل گروه خودرو سازی رنو نیسان اعلام کرد رنو آماده گسترش حضورش در ایران است و این شرکت بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی فعالیت‌های جدیدش را در ایران آغاز خواهد کرد.

کارلوس گون در حاشیه نمایشگاه دیترویت به خبرنگاران گفته است: «بازار ایران آینده خیلی خوبی دارد. در حال حاضر ظرفیت بازار بیش از یک میلیون دستگاه است و پتانسیل رسیدن به یک میلیون پانصد تا دو میلیون دستگاه را دارد. ما آماده ورود به این بازار هستیم اما می‌خواهیم حضورمان پایدار باشد.»

گذشته از اعلام این خبر، نمایشگاه خودرو پر بود از ابتکارات و محصولات جدید با این همه کاهش شدید قیمت بنزین دوباره سبب رونق بازار وانت‌های بزرگ در آمریکای شمالی شده است. قیمت نفت خام به حدود ۳۱ دلار در هر بشکه رسیده که پایین‌ترین سطح در ۱۲ سال گذشته است و باعث شده قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به کمتر از دو دلار برسد. برای همین نمایشگاه خودرو امسال دیترویت هم پر بود از وانت‌های جدید، از جمله وانت فورد فورد F-۱۵۰ رپتور سوپرکرو که در اولین روز نمایشگاه معرفی شد.

فورد F-۱۵۰ رپتور سوپرکرو براساس نسخه استاندراد نسل جدید F-۱۵۰ رپتور که سال گذشته در یکی از نمایشگاه‌های خودرویی معرفی شده بود، توسعه پیدا کرده که حالا ظاهری تهاجمی‌تر دارد. قلب تپنده این خودرو هم یک پیشرانه ۳٫ ۵ لیتری شش سیلندر اکوبوست است که قدرتی معادل ۴۱۱ اسب بخاری و گشتاوری ۵۸۸ نیوتن متری دارد و به یک جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار جدید هم متصل شده است.

در مقابل فورد رقیب دیرینش یعنی جنرال موتورز هم در شرکت زیر مجموعه‌اش جی‌ام‌سی مدل جدید خودرو شاسی بلند آکدیا را معرفی کرد.

شرکت جنرال موتورز حتی با وجود کاهش قیمت نفت همچنان سعی دارد مصرف سوخت خودرو‌هایش را کاهش دهد و به همین دلیل سعی دارد وزن خودرو‌ها را کم کند. برای همین وزن شاسی بلند بزرگ آکدیا حدود ۳۰۰ کیلوگرم با استفاده از آلیاژهای جدید و کوچک سازی نسبت به مدل قبلی کم شده است.

البته شرکت جنرال موتورز حتی با وجود کاهش قیمت نفت همچنان سعی دارد مصرف سوخت خودرو‌هایش را کاهش دهد و به همین دلیل سعی دارد وزن خودرو‌ها را کم کند. برای همین وزن شاسی بلند بزرگ آکدیا حدود ۳۰۰ کیلوگرم با استفاده از آلیاژهای جدید و کوچک سازی نسبت به مدل قبلی کم شده است.

کاهش وزن آکدیا باعث شده است تا مهندسان جی‌ام‌سی بتوانند از پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲۵۰۰ سی سی نیز در این خودرو استفاده کنند. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۴ اسب بخار را دارد. پیشرانهٔ ۶ سیلندری ۳۶۰۰ سی سی بهینه شده نسبت به نمونهٔ مصرفی در نسل قبلی آکدیا، نیز در دسترس است. طبق تخمین‌های اولیه، این پیشرانه ۳۱۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار خواهد گذاشت. جنرال موتورز در خصوص مصرف سوخت آکدیا اعلام کرده که تکنولوژی مدیریت فعال سوخت با غیرفعال کردن تعدادی از سیلندر‌ها در برخی حالت‌های رانندگی، به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی در این مدل کرده است.

گذشته از خودرو‌های بزرگ، آمریکایی‌ها علاقه زیادی به خودرو‌های لوکس دارند برای همین معمولا خودرو سازان بزرگ جهان مدل‌های لوکس خود را در این نمایشگاه معرفی می‌کنند.

گل سر سبد نمایشگاه امسال هم مدل جدید مرسدس کلاس E بود. اولین خودرویی که به صورت تجاری اجازه استفاده از راننده اتوماتیک را دارد. این خودرو می‌تواند بدون راننده تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد همچنین دارنده خودرو می‌تواند با استفاده از گوشی هوشمند از بیرون از خودرو سعی در پارک اتومبیلش کند.

زچه مدیر عامل مرسدس بنز در مراسم رونمایی این خودرو گفت: «مرسدس جدید می‌تواند اطلاعات لازم را با خودرو‌های دیگر برای رانندگی هوشمند مبادله کند، این خودرو می‌تواند شرایط ترافیک و حرکت اتومبیل‌ها را هم پیش بینی کند.»
از ویژگی‌های دیگر کلاس E، صدایی است که این خودرو در هنگام تصادف تولید می‌کند. به هنگام تصادف باز شدن کیسه‌های هوا، صدایی با بسامد ۱۷۰ دسیبل تولید می‌شود که ممکن است باعث آسیب به سیستم شنوایی انسان شود برای جلوگیری از این عارضه هنگامی که کامپیو‌تر کلاس E تشخیص دهد که ممکن است تصادفی رخ دهد صدایی در کابین تولید می‌کند که باعث می‌شود تاثیر صدای مخرب تصادف بر گوش سرنشینان تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

در کنار مرسدس بنز، رقیبش شرکت بی‌ام و هم حضور پر رنگی در نمایشگاه دارد.
این شرکت در این نمایشگاه ب‌ام ‌و سری دو‌ام پاور که یک خودرو متوسط و اسپرت است را معرفی کرد خودرویی که می‌تواند دل بسیاری از جوانان آمریکایی عاشق سرعت را ببرد.

در کنار بنز و بی‌ام و، شرکت فولکس واگن هم سعی کرد با خودرو‌های جدیدش ذهنیت به شدت منفی ایجاد شده در بازار آمریکا را از خود دور کند. این شرکت در نمایشگاه خودرو دیترویت محصول جدید هیبریدی خود را معرفی کرده تا بگوید خودرو‌های این شرکت می‌توانند بر خلاف برخی محصولات دیزلی‌اش هم پاک باشند هم کم مصرف.

این خودرو نیز به مجموعه‌ای از امکانات هوشمند و چند رسانه‌ای مجهز است و برای ساخت آن با برخی امکانات گوگل همسان سازی انجام شده است.

در کنار بنز و بی‌ام و، شرکت فولکس واگن هم سعی کرد با خودرو‌های جدیدش ذهنیت به شدت منفی ایجاد شده در بازار آمریکا را از خود دور کند. این شرکت در نمایشگاه خودرو دیترویت محصول جدید هیبریدی خود را معرفی کرده تا بگوید خودرو‌های این شرکت می‌توانند بر خلاف برخی محصولات دیزلی‌اش هم پاک باشند هم کم مصرف.

این شرکت آلمانی مدلی جدید از Tiguan را به نمایشگاه دیترویت آورد. مدل Tiguan GTE Active یک شاسی بلند کانسپت است که طرح احتمالی یکی از خودرو‌های آینده این شرکت را نشان می‌دهد.

این خودرو مجهز به موتور الکتریکی در چرخ‌های جلو با قدرت ۵۴ اسب بخار و یک موتور بنزینی با قدرت ۱۴۸ اسب بخار در چرخ عقب است. در مجموع این خودرو شاسی بلند ۲۲۱ اسب بخار قدرت دارد. با ترکیب این دو موتور بنزینی و برقی این خودرو طی ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.
در نمایشگاه دیترویت امسال یک محصول جدید هم متولد شد. باب لوتز مدیر سابق جنرال موتورز و هنریک فیسکر طراح معروف، خودرو اسپرت ده سیلندر ورس یک را رونمایی کردند.

ورس یک بر اساس دوج وایپر ساخته شده است این خودروی دو سرنشینه، دارای بدنه‌‌ای از فیبر کربن است و با موتور ده سیلندر ۸۴۰۰ سی سی اصلاح‌شده وایپر می‌تواند ۷۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت باعث شده که این خودروی اسپرت هزار و پانصد کیلوگرمی تنها در طول مدت سه ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سرعت نهایی این خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و قیمتش حدود ۲۷۰ هزار دلار است.

البته همه خودرو‌های لوکس یا اسپرت جدید معرفی شده در دیترویت به این میزان گران نیستند. مثلا کارلوس گون مدیر عامل رنو نیسان مدل جدید اینفینتی، برند لوکس این گروه خودرو سازی را با نام کیو۶۰ معرفی کرد که زیر ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد. این محصول با سه موتور در بازار آمریکای شمالی وارد بازار می‌شود. یک موتور دو لیتری توربو چهار سیلندر با قدرت ۲۰۸ اسب بخار و یک موتور سه لیتری توربو که با دو قدرت متفاوت ۳۰۰ و ۴۰۰ اسب بخاری بر روی خودرو قرار می‌گیرد.
اینفینتی قصد دارد با معرفی این محصول فروش خود را در ایالات متحده به بیش از ۲۵۰ هزار خودرو در سال برساند.

در این میان شرکت تویوتا رقیب نیسان هم بیکار نیست و در برند لوکس خود یعنی لکسوس مدل جدید لکسوس LC ۵۰۰ را در دیترویت رونمایی کرد.
این خودرو به پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر خورجینی با قدرت موتور ۴۶۷ اسب بخار مجهز شده است. یک جعبه دنده ۱۰ سرعته وظیفه انتقال نیرو پیشرانه این کوپه لوکس را بر عهده دارد. این محصول حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

شرکت هیوندایی هم به تقلید از دو شرکت ژاپنی یعنی نیسان و تویوتا برند جدیدی را برای محصولات لوکس خود شکل داده است که جنسیس نام دارد. پیش‌تر جنسیس یکی از مدل‌ها شرکت هیوندایی بود اما مدتی است جنسیس تبدیل به نشانی مجزا شده است. هیوندایی با این نشان مجزا محصول جدید جی ۸۰ را در دیترویت معرفی کرد.

البته با وجود برند‌های لوکس ژاپنی و کره‌ای همچنان یک محصول لوکس آمریکایی نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

شرکت لینکلن زیر مجموعه فورد مدل کانتیننتال ۲۰۱۷ را در نمایشگاه رونمایی کرده است. خودرو لوکس لینکلن کانتیننتال به پیشرانه سه لیتری شش سیلندر خورجینی که به صورت اختصاصی برای برند لینکلن توسعه یافته مجهز است که توانایی تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت را دارد.

در نمایشگاه خودرو امسال همچنین شرکت بیوک زیر مجموعه گروه جنرال موتورز از یک خودرو مفهموی رونمایی کرد که به عقیده برخی تحلیل گران در زمینه طراحی یکی از بهترین خودرو‌های نمایشگاه امسال است.

بیوک اویستا که یک خودرو کوپه دو در کشیده است احتمالا استراتژی طراحی این شرکت آمریکایی را در سال‌های آینده نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG