لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۸

آب، کیلو چند؟


می‌گویند، حداکثر کردن سود یا مطلوبیت، مبنای اصلی علم اقتصاد است و کسب‌وکاری نیست که بدون فلسفه سودآوری شکل بگیرد و ادامه یابد.

این سودآوری اما در روزگار ما از حساب‌وکتابی ساده و اقتصادی تبدیل به محاسبه‌ای پیچیده با متغیرهایی پرشمار شده است.

ازاین‌رو، اگر در محاسبه قیمت یا برآورد هزینه‌های یک کسب‌وکار تجارت یا تولید با اشتباهات محاسباتی روبرو باشیم، حتی ظاهر سودآور و اقتصادی آن کسب‌وکار یا فعالیت، باطنی زیادن‌ده خواهد داشت.

مثلاً اگر ندانیم برای پخت یک قرص نان چه میزان انرژی با چه قیمتی، چه میزان آرد، آب و نمک با چه هزینه‌ای در کنار قیمت وقت نانوا و ارزش سرمایه محل نانوایی صرف می‌شود، قیمت‌گذاری نان، اقتصادی نخواهد بود.

این مثال ساده در دنیای امروز به متغیرهای دیگری برای محاسبه سود و زیان واقعی کسب‌وکارها و تصمیم‌گیری‌ها، گسترش می‌یابد.

در روزگار ما، دیگر نمی‌توان بدون محاسبه هزینه‌های روانی، انسانی، اجتماعی و زیست‌محیطی و بدون محاسبه ابعاد و پیامدهای مستقیم یا غیرمستقیم، مادی و معنوی به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی رسید.

در نظر گرفتن قیمت و ارزش آب در کسب‌وکارهای اقتصادی و تصمیم‌گیری‌هایی ازاین‌دست، آن‌هم در زمانه‌ای که بحران آب، جدی‌تر از هر زمان دیگری است، از آن متغیرهایی است که نادیده گرفتنش می‌تواند هزینه‌هایی جبران‌ناپذیر برای نسل‌های متوالی به همراه داشته باشد.

در این برنامه از سری پادکست‌های «الف، ب، اقتصاد»، آب مصرفی برای تولید انواع محصولات کشاورزی موردتوجه قرارگرفته است، بشنوید:

پادکست الف، ب، اقتصاد شماره ۱۷؛ کاری از آرش حسن‌نیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:51 0:00
لینک مستقیم

راه ارتباطی من و شما برای انتقال نقد، نظر و پیشنهادهای شما درباره پادکست «الف، ب، اقتصاد»، ایمیل alef@radiofarda.com است، منتظر ایمیل‌هایتان هستم.

XS
SM
MD
LG