لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

«استان خوزستان ۲۰ سال در زمینه سواد عقب است»


محمد مهدی‌زاده٬ معاون آموزشی نهضت سوادآموزی ایران می‌گوید استان خوزستان نسبت به استان‌های اصفهان، یزد و سمنان ۲۰ سال در زمینه سواد عقب است و بیسوادی در حاشیه اهواز «غوغا» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ مهدی‌زاده این اظهارات را دوشنبه (۱۸ آبان‌ماه) در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اهواز که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد٬ بیان کرده است.

وی خوزستان را استانی معرفی کرده که «روی نفت نشسته و بهترین آب و زمین کشاورزی را دارد» اما در توسعه از بسیاری از استان‌های ایران عقب است.

به گفته مهدی‌زاده٬ شهر اهواز پس از تهران بالا‌ترین آمار بی‌سوادی در کشور را دارد که این آمار ۲۰ هزار و ۶۲۲ نفر است.

علی باقرزاده٬ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیز اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود بر اساس آمار‌ها بیش از ۱۰ میلیون نفر بیسواد در رده سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد.

به گفته وی «کمبود و نبود مشوق‌های لازم برای تحصیل، نداشتن منابع مالی و ضعف مهارتی» از جمله دلایل بیسوادی در ایران است.

محمد مهدی‌زاده٬ معاون آموزشی نهضت سوادآموزی نیز با اشاره به فقدان منابع مالی به عنوان یکی از دلایل بیسوادی اضافه کرده «فقری که در حاشیه شهر اهواز وجود دارد در هیچ شهری از کشور وجود ندارد، بی‌سوادی در این مناطق غوغا می‌کند.»

خلف موسوی٬ شهردار اهواز حاشیه‌نشینی در خوزستان را نوعی «بیماری» خوانده که «در شهرهای سایر استان‌ها به دلیل فقر به وجود آمده اما در خوزستان به دلیل شرایط قهری بر اثر جنگ ایجاد شده است.»

به گفته وی٬ مهاجرت روستائیان خوزستانی به شهرهای این استان به علت نابودی روستا‌ها هنگام جنگ٬ «بحران بیکاری» در منطقه زاگرس٬ تغییر اکوسیستم و خشکسالی که یکی از علل آن «سدسازی‌های بدون مطالعه و غیرعلمی» بر رودخانه‌های این استان بوده در شکل گیری حاشیه نشینی خوزستان بی‌تاثیر نبوده است.

فرشید پورحاجت٬ رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان هم از وجود ۳۵۰ هزار حاشیه‌نشین در اهواز خبر داده که در یک هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی زندگی می‌کنند.

مردم استان خوزستان علاوه بر فقری که مهدی‌زاده به آن اشاره کرده٬ از بی‌کیفیتی آب و هوای آلوده ناشی از ریزگرد‌ها و مشکلات تنفسی‌ای که تاکنون منشا دقیق آن اعلام نشده و نیز خشکسالی رنج می‌برند.

این استان که بدنبال جنگ هشت ساله میان ایران و عراق٬ بخش‌های قابل توجهی از آن ویران شد و تعداد زیادی از ساکنانش مجبور به مهاجرت به سایر استان‌های ایران شدند٬ دارای بزرگ‌ترین منابع نفتی است که درآمد عمده کشور از راه فروش آن تامین می‌شود.

خرداد ماه سال جاری نیز اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی گفته بود نقش استان خوزستان در اقتصاد ملی «بی‌«نظیر» بوده و «شاه کلید» همه استان‌های کشور است.

XS
SM
MD
LG