لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

آکسفام: هشت ثروتمند به اندازه نیمی از جمعیت جهان ثروت دارند


از بالا و از چپ به راست: بیل گیتس، آمانسیو اورتگا، وارن بافت، کارلوس اسلیم، جف بزوس، مارک زکربرگ، لری الیسون و مایکل بلومبرگ .
از بالا و از چپ به راست: بیل گیتس، آمانسیو اورتگا، وارن بافت، کارلوس اسلیم، جف بزوس، مارک زکربرگ، لری الیسون و مایکل بلومبرگ .

مؤسسه خیریه آکسفام روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت ثروت هشت میلیاردر به اندازه تمامی ثروت نیمه فقیر جمعیت جهان است و خواستار انجام اقداماتی برای محدود کردن سوداندوزی ثروتمندان بزرگ جهان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با گردهمایی سیاست‌گذاران و ابرثروتمندان جهان در اجلاس سالانه مجمع اقتصادی جهانی در داووس طی روزهای جاری، طبق گزارش مؤسسه آکسفام شکاف درآمد از هر زمان دیگری بیشتر شده و داده‌های آماری جدیدی در مورد چین و هند نشان می‌دهند که دارایی نیمه فقیر جمعیت جهان از آنچه قبلاً تخمین زده می‌شد، ناچیزتر است.

آکسفام که این شکاف در دارایی و درآمد را «وقیح» توصیف کرده می‌گوید اگر این اطلاعات قبلاً در دسترس بود نشان می‌داد که در سال ۲۰۱۶ فقط ثروت ۹ نفر از ابرثروتمندان برابر دارایی‌های ۳٫۶ میلیارد نفر نیمه فقیر جمعیت جهان است. در بررسی‌های گذشته تخمین زده می‌شد که مجموع ثروت ۶۲ میلیاردر با این رقم برابر است.

طبق داده‌های جدید می‌توان دید که در سال ۲۰۱۰ در مقایسه با وضعیت فعلی ثروت ۴۳ نفر از ابرثروتمندان با دارایی‌های ۵۰ درصد فقیر جمعیت جهان برابر بوده است.

بی عدالتی و شکاف طبقاتی در سالهای اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از شخصیت‌های جهانی از جمله رئیس صندوق بین‌المللی پول و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در مورد پیامدهای زیانبار این وضعیت هشدار داده‌اند. در عین حال خشم از صاحب امتیازان و ثروتمندان یکی از عوامل اصلی تقویت پوپولیسم در صحنه سیاست بسیاری از کشورهای جهان بوده است.

نگرانی در مورد این وضعیت در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد نیز که هفته گذشته منتشر شد انعکاس یافته است.

مکس لاوسون مسئول بخش سیاست‌گذاری مؤسسه آکسفام گفت: «ما شاهد هشدارهای خطرناکی هستیم و بدون شک پیروزی دونالد ترامپ و برگزیت اهمیت برخورد با این مسئله را به خوبی نشان می‌دهند؛ ولی متأسفانه هنوز آلترناتیو مشخصی برای جایگزینی شیوه موجود وجود ندارد. روشهای دیگری برای پیشبرد اقتصاد سرمایه‌داری هست که می‌تواند برای اکثریت مردم سودمند باشد.»

خبرگزاری رویترز می‌افزاید مؤسسه آکسفام در گزارش خود خواستار اقدامات شدیدتری در برخورد با تقلب مالیاتی و سرمایه‌داری تعرضی شده که به شکل ناعادلانه‌ای بر درآمد ابرثروتمندان می‌افزاید.

در شرایطی که بخش اعظم کارگران و کارمندان به خاطر ثابت ماندن حقوقشان تحت فشار هستند دارایی و درآمد ابرثروتمندان از سال ۲۰۰۹ بطور متوسط هر سال ۱۱ درصد افزایش یافته است.

بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان و از شرکت‌کنندگان دائمی در اجلاس داووس، از سال ۲۰۰۶ که تصمیم خود برای خروج از مدیریت مایکروسافت را اعلام کرد حدود ۲۵ میلیارد دلار بر ثروتش افزوده و دارایی او اکنون دو برابر شده است.

هر چند بیل گیتس بخشی از ثروت خود را به طرح‌های خیریه و کمک به نیازمندان اختصاص داده اما مؤسسه آکسفام معتقد است «حتی کمک‌های خیریه در ابعاد عظیم» نیز مشکل اساسی فقر و بی‌عدالتی در میزان درآمد را حل نخواهد کرد.

مکس لاوسون گفت: «اگر میلیاردرها تصمیم بگیریند ثروت خود را ببخشند کار خوبی خواهد بود؛ ولی بی‌عدالتی در درآمد و بهره‌مند شدن از عواید سیستم اقتصادی یک معضل اساسی است. در سیستم فعلی میلیاردرها از منشی‌ها و کارمندان نظافت خود مالیات کمتری می‌پردازند.»

مؤسسه آکسفام برای تهیه گزارش جدید خود به داده‌های جمع‌آوری شده توسط مجله مالی فوربس و بانک سوئیسی کردیت سوئیس استناد کرده است. هشت ابرثروتمندی که در گزارش آکسفام نام آنها ذکر شده عبارتند از بیل گیتس (ثروتمندترین مرد جهان و مؤسس مایکروسافت)، آمانسیو اورتگا (مؤسس و مالک اصلی شرکت ایندیتکس)، وارن بافت (سرمایه‌گذار با سابقه آمریکایی)، کارلوس اسلیم (میلیاردر مکزیکی)، جف بزوس (مدیر و مالک شرکت آمازون)، مارک زاکربرگ (مؤسس و از مالکان اصلی شرکت فیسبوک)، لری الیسون (بنیانگذار شرکت اوراکل) و مایکل بلومبرگ (میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک).

XS
SM
MD
LG