لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

احیاء نسل فیل‌های جنگلی آفریقا ۱۰۰ سال طول خواهد کشید


بر اساس پژوهشی که روز چهارشنبه ۱۰ شهریور منتشر شد احیا نسل فیل‌های جنگلی آفریقایی که در چرخه حيات جنگل‌های حاره نواحی مرکزی قاره آفریقا نقش مهمی دارند، به دلیل شکار گسترده این حیوانات توسط قاچاقچیان عاج و روند کند زاد و ولدشان حدود یک قرن طول خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پژوهش که توسط جامعه حفاظت از حیات وحش انجام و نتایج آن در مجله اپلاید اکولوژی منتشر شده اولین تحقیقات جامع در مورد این گونه جانوری است که به خاطر زندگی در محیط‌های جنگلی دور افتاده بررسی وضعیت آن بسیار دشوار است.

اما جنگل‌های انبوه محل زندگی این فیل‌ها مانع شکار آنها توسط قاچاقچیان عاج نشده و در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ به خاطر بازار پر رونق عاج در چین و سایر کشورهای در حال رشد آسیایی حدود ۶۰ درصد از جمعیت فیل‌های جنگلی آفریقا کاسته شده است.

پیتر رج از استادان دانشگاه کورنل و یکی از مسئولان این پژوهش به خبرگزاری رویترز گفت:«در این دوره مورد بررسی تعداد این جانوران از ۱۰۰ هزار به ۷۰ هزار کاهش یافته است. با در نظر گرفتن نرخ زاد و ولد این جانوران بازگشت به تعداد قبل از سال ۲۰۰۲ حدود یک قرن طول خواهد کشید.»

اماعلاوه بر سرنوشت این گونه جانوری، پژوهشگران معتقدند فیل‌های جنگلی در چرخه حیات جنگلهای حاره آفریقا نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از گیاهان این مناطق برای پخش دانه‌های خود به این فیل‌ها نیاز دارند.

این جانوران عظیم الجثه در محدوده وسیعی سفر می کنند، غذای زیادی می خورند و پهن زیادی تولید می کنند. نقاط خالی از درختی که در نتیجه خورد و خوراک و رفت و آمد آنها در جنگل بوجود می آید شرایط را برای رشد و حرکت گونه‌های کوچکتر فراهم می کند.

پیتر رج می افزاید:«اگر فیل‌ها این جابجایی و تغییرات را ایجاد نکنند ساختار این مناطق جنگلی کاملا دگرگون خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز می افزاید وضعیت جنگل‌های حاره نواحی مرکزی آفریقا پیامدهای جهانی خواهد داشت چون پس از آمازون دومین منطقه بزرگ جذب دی اکسید کربن است و در کاستن از سرعت گرمایش جو زمین نقش مهمی دارند.

در بخشی از این پژوهش تاکید می شود «فیل‌های جنگلی اکنون با گسترده‌ترین موج شکار عاج روبرو هستند و هر سال بین ۸ تا ۱۰ درصد از جمعیت این جانوران کشته می شوند.»

بعید است فیل‌های جنگلی بتوانند در برابر این شکار گسترده مقاومت کرده و به بقای خود ادامه دهند چون زاد و ولد آنها بسیار کند است.

این پژوهش نشان می دهد فیل‌های جنگلی مونث حدود ۲۳ سالگی یعنی یک دهه بزرگتر از فیل‌های دشتی قاره آفریقا بچه دار می شوند. آنها هر ۵ تا ۶ سال یکبار بچه دار می شوند در صورتیکه فیل‌های دشتی معمولا هر ۳ تا ۴سال زاد و ولد می کنند.

بدترین مورد از شکار عاج فیل‌های جنگلی در جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دمکراتیک کنگو روی می دهد که هر دو کشورهایی فقیر، دستخوش بحران و جنگ و دارای حکومت‌های ناکارآمدی هستند.

نتایج این پژوهش درآستانه برگزاری یک جلسه مهم سازمان ملل متحد در شهر ژوهانسبورگ برای بررسی وضعیت شکار و تجارت عاج منتشر شده است. کشورهای زیمبابوئه و نامیبیا تلاش می کنند اجازه فروش عاج را کسب کنند ولی بسیاری از کشورهای آفریقایی با آن مخالفند.

طرفداران گشایش بازار معامله عاج مدعی اند درآمد حاصل از فروش این محصول را می توان به محافظت و احیا نسل فیل‌ها اختصاص داد. ولی مخالفان معتقدند که قانونی کردن این تجارت دست قاچاقچیان عاج را باز خواهد گذاشت و عاج را که تهدید بزرگی برای بقا فیل هاست به یک محصول پذیرفته شده بدل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG