لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

قومیت‌ها و انتخابات


مناظره انتخاباتی
مناظره انتخاباتی

مشارکت برخی از اقوام مختلف ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری، با ملاحظات دیگری همراه است که این ملاحظات برای دیگر ایرانیان مبنای تصمیم گیری نیست.

به طور مشخص اقوامی از جمله بلوچ ها، عرب ها، کردها و ترک‌ها بنا به دلایل "قومی و مذهبی" و آن چه "تبعیض و محرومیت" می خوانند همواره به انگیزۀ متفاوتی برای مشارکت در انتخابات مختلف نیاز دارند.

مشارکت اقوام در انتخابات ریاست جمهوری با دعوایی قدیمی، تکراری و معروف پیوند خورده؛ دعوای تحریم یا مشارکت.

قومیت‌ها و انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:27:00 0:00

کشوری با تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایران و یک مدیریت سیاسی متمرکز همیشه در بزنگاه انتخابات با دو رویکرد متفاوت رو به روست: یکی تلاش برای اتحاد همه از سوی نهاد قدرت و دیگری تلاش مخالفان برای مرزبندی.

رضا ولی زاده، در ویژه برنامه‌ای رادیویی به موضوع مشارکت اقوام در انتخابات ریاست جمهوری و دیدگاه‌های موافق و مخالف این مشارکت پرداخته است.

در این برنامه ۹ کارشناس با دیدگاه‌ها مختلف و حتی کاملا متضاد شرکت کرده اند از جمله: عبدالستار دوشوکی (رئیس مرکز مطالعات بلوچستان در لندن) کریم عبدیان (تحلیلگر سیاسی اهوازی مقیم آمریکا) و یوسف عزیزی بنی طرف (نویسندۀ عرب اهل سوسنگرد و مقیم لندن)، همن سیدی (تحلیلگر مسائل کردها) و جمال پورکریم(مجری تلویزیون کُردزبانِ تیشک در پاریس)، دکتر نورالدین پیرموذن(نمایندۀ شهر اردبیل، نمین و نیر در مجالس ششم و هفتم و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دورۀ نهم مجلس شورای اسلامی) و بابک امیرخسروی (تحلیلگر سیاسی آذریِ مقیم آلمان)، رضا علیجانی (تحلیلگر سیاسی ایران در پاریس) و حسین قاضیان (جامعه شناس مقیم واشینگتن).

XS
SM
MD
LG