لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

​ فيس بوک: با «پهپاد و ماهواره» اينترنت را گسترش می دهیم


مارک زاکربرگ، مؤسس و مدير کل اجرايی فيس بوک
مارک زاکربرگ، مؤسس و مدير کل اجرايی فيس بوک
شرکت فيس بوک تأييد کرده که برای رساندن اينترنت به مردم کشورهای در حال توسعه پروژه ای را در دست اجرا دارد که از طريق «ماهواره، پهپاد و ديگر فن آوری ها» امواج دنيای سايبر را منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، بزرگترين شبکه اجتماعی جهان روز هفتم فروردين ماه اعلام کرد که «جهت پيشبرد اهداف پروژه آزمايشگاه اتصال» کارشناسانی را از آزمايشگاه پيشرانه جت سازمان ملی هوانوردی و فضايی ايالات متحده آمريکا (ناسا) ‪و مرکز پژوهشی ايمز استخدام کرده‬ است.

مارک زاکربرگ، مؤسس و مدير کل اجرايی فيس بوک، در همين باره بر روی صفحه خود در اين شبکه اجتماعی نوشت: «امروز، برخی از جزئيات پروژه اتصال فيس بوک را با شما در ميان می گذاريم، برنامه ای که طی آن برای رساندن اينترنت به همگان در سراسر جهان از پهپاد، ماهواره و ليزر استفاده خواهيم کرد.»

مؤسس فيس بوک در اين مطلب به ذکر جزئياتی اندک اکتفا کرد و در عين حال چارچوب زمانی خاصی را نيز برای اجرای نهايی اين پروژه برنشمرد.

طرح جديد فيس بوک بخشی از برنامه «internet‪.‬org» اين مجموعه است که با هدف اتصال ميلياردها نفر از مردم جهان دنبال می شود، جمعيت عظيمی که هم اينک در مکان هايی مانند آفريقا و آسيا به شبکه جهانی دسترسی ندارند. برای پيشبرد اين برنامه، فيس بوک مدتی است با شرکت های مخابراتی همکاری داشته تا اينترنت را با قيمت مناسب در دسترس آنها قرار دهد.

زاکربرگ در بخش ديگری از نوشته خود در فيس بوک افزود: «قصد داريم اين اقدامات مشترک را ادامه دهيم، اما [بايد به ياد داشت که] در ارتباط قرار دادن تمام جهان فن آوری های جديدی را نيز می طلبد.»

قرار است فيس بوک مجموعه ای از پهپادهای خورشيدی، و تعدادی ماهواره های در مدار نزديک به زمين و همچنين مدار زمين ثابت (ژئوسينکرون) را برای فراهم آوردن دسترسی همگانی به اينترنت آماده کند.

فيس بوک همچنين اعلام کرده که با استفاده از پرتو ليزر سرعت اتصال های اينترنتی - که از طريق هواپيماهای مختلف فراهم خواهد شد - را به ميزان قابل ملاحظه ای افزايش خواهد داد.

آنطور که به نظر می رسد فتح آسمان بخش جديدی از برنامه فيس بوک برای افزايش ميدان تأثيرگذاری ای فراتر از ۱.۲ ميليارد نفر کاربر عضو اين شبکه باشد، روندی که در فرآيند شکل گيری اجتماع توسط فن آوری های جديد تأثير به سزايی خواهد داشت.

فيس بوک به تازگی شرکت «آکيولس» را به بهای دو ميليارد دلار خريداری کرد و طبق اعلام صاحبنظران، يک گام به عرصه «فن آوری های پوشيدنی» نزديکتر شد.

شرکت «آکيولس» - که تنها دو سال پيش تأسيس شده بود - در زمينه بازی های رايانه ای و تحقيق درباره واقعيت مجازی فعاليت دارد.

اين معامله در پی آن انجام شد که فيس بوک کمی پيشتر مجموعه سازنده برنامه کاربردی (اَپ) «واتس اپ» را به مبلغ ۱۹ ميليارد دلار خريد.

برنامه های جديد فيس بوک را می توان به نوعی ادامه دهنده راهی دانست که مدتی است شرکت «گوگل»، ديگر غول دنيای مجازی، آغاز کرده و فعاليت بر روی تعدادی پروژه «بلندپروازانه» - از خودروهای بدون راننده تا رايانه های پوشيدنی- را در دستور کار قرار داده است.

سال گذشته گوگل اعلام کرد که برای در دسترس قرار دادن اينترنت در نواحی دوردست جهان از بالون های خورشيدی استفاده خواهد کرد.

در همين حال، آگهی های جديد استخدامی سايت فيس بوک مشاغلی از اين قبيل را شامل می شود: مهندس سيستم آنتن، مهندس سخت افزار، گرايش دسترسی به شبکه الکترواُپتيک.

فيس بوک همچنين تأييد کرده که يک تيم پنج نفره را به کار گرفته است که سابقه کار در شرکت «آسنتا» را دارند، شرکتی بريتانيايی که مؤسسان آن نمونه های اوليه «زفير» را طراحی کردند، که فيس بوک می گويد رکورد دار طولانی مدت ترين پرواز با استفاده از انرژی خورشيدی است.

تنها چند ساعت پس از اعلام برنامه های جديد فيس بوک، ارزش سهام اين مجموعه ۲۸ سنت افزايش پيدا کرد، مبلغی که به معنای رشدی معادل «اندکی کمتر از يک درصد در هر سهم» برآورد شده است.
XS
SM
MD
LG