لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

فیات موبی، گزینه ارزان قیمت فیات برای بازار ایران 


فیات موبی
فیات موبی

شرکت فیات که مذاکراتی را برای همکاری با گروه ایران خودرو در دست انجام دارد خودرو فیات موبی را معرفی کرده که می‌تواند گزینه اصلی این شرکت برای تولید یک خودرو ارزان قیمت در ایران باشد.

فیات موبی که تولید آن در برزیل آغاز شده رقیب اصلی رنو کوئید ارزان‌ترین خودرو شرکت رنو است که در هند تولید می‌شود. رنو قصد دارد رنو کوئید را در ایران تولید کند. گفته می‌شود فیات هم در مذاکره با ایران خودرو در پی تولید فیات موبی در ایران است.

پس از انجام توافق هسته‌ای یکی از اهداف شرکت‌های بزرگ خودرو سازی در ایران تولید خودرویی با استاندارد جهانی است که بتوان آن را برای اقشار متوسط و کم در آمد ایران ارائه داد. برخی شرکت‌های بزرگ جهانی هم برای این بازار پیشنهاداتی را به شرکت‌های خودرو ساز ایرانی ارائه داده‌اند. به عنوان نمونه رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن‌را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. پیمان کارگر مدیر خاورماینه رنو اخیرا اعلام کرده است که رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.
شرکت فیات هم برای حضور در بازار ایران و همکاری گسترده با ایران خودرو هم اکنون در حال انجام مذاکرات فشرده است.

فیات موبی که ابتدا در برزیل تولید می‌شود از گزینه‌ها فیات برای ایران خودرو است. این خودرو در کلاس A قرار دارد و از نظر اندازه هم اندازه خودرو دوو ماتیز است. موتور این خودرو هم یک لیتر حجم دارد که با این موتور کوچک ۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرتی معادل یک پژو ۲۰۶ تیپ دو با حجم موتور ۱۴۰۰ سی سی، با این تفاوت که مصرف سوخت این خودرو با این موتور کوچک بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر از پژو ۲۰۶ تیپ دو است. به دلیل کوچکی و کم مصرفی موتوراین خودرو در صورتی که این محصول در ایران با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان تولید شود می‌تواند تحولی در بازار خودرو‌های ارزان قیمت ایران ایجاد کند.

درباره همکاری ایران خودرو و فیات احمد پور‌فلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا گفته است: «مشابه قراردادی که میان ایران‌خودرو و پژو امضا شد، قرارداد همکاری نیز میان ایران‌ خودرو و فیات-کرایسلر بسته خواهد شد و شرکت مشترک جوینت‌ونچر ایجاد می‌شود.»

محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان هم در این باره گفته است: «فیات با شرکت ایران خودرو به توافق اولیه رسیده که این خود گام بلندی برای توسعه صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود.»

فیات موبی یکی از گزینه‌های اصلی فیات برای حضور در بازار ایران است این خودرو که بعنوان یک هاچ بک ارزان قیمت در کلاس A جهانی شناخته می‌شود در شش رده تولید خواهد شد و اولین بازارش برزیل خواهد بود.

موبی با هدف نفوذ به بازار خودروهای کوچک ارزان قیمت طراحی و ساخته شده است. رقیب سر سخت این خودرو رنو کوئید است. که رنو برنامه گسترده برای تولید این خودرو در ایران دارد.

پیمان کارگر مدیر خاورماینه رنو گفته است «ما می‌خواهیم ارزان‌ترین مدل رنو را در ایران تولید کنیم. این خودرو می‌تواند بهترین جایگزین برای پراید باشد. برای این کار در حال مذاکره با دو شریک خود، ایران خودرو و سایپا هستیم. البته اگر با این دو خودرو ساز به نتیجه نرسیم به دنبال روش دیگری برای تولید این خودرو در ایران خواهیم رفت. برای اینکه این خودرو را در ایران تولید کنیم حداقل به دو سال زمان نیاز داریم. برای آنکه قیمت این خودرو به حدود ۲۵ میلیون تومان برسد باید ساخت داخل این خودرو در حدود ۸۰ درصد باشد.»

رنو کوئید برای اولین بار در هند معرفی شد و با ساخت داخل ۹۵ درصدی در هند با قیمت ۵ هزار دلار در این کشور تولید و عرضه می‌شود.

موتور کوئید یک پیش رانه سه سیلندر با حجم ۹۰۰ سی سی است. با اینکه حجم این موتور تقریبا نیم لیتر از خودرو پراید کمتر است ولی قدرت موتور مشابهی با پراید دارد و حدود دو لیتر سوخت کمتری هم نسبت به پراید مصرف می‌کند.

استاندارد آلایندگی موتور این خودرو یورو ۴ است که تقریبا دو رتبه از موتور پراید پاک‌تر به نظر می‌رسد. ایمنی این خودرو هم سه ستاره ایمنی است که با توجه به این رتبه این خودرو از نظر ایمنی متوسط ارزیابی می‌شود. ایمنی این خودرو در حد تندر ۹۰ و بسیار بهتر از خودرو‌هایی مانند پراید و تیبا در بازار ایران است. هم اکنون رنو کوئید و فیات موبی از گزینه‌های اصلی برای تولید خودرو ارزان قیمت با تکنولوژی روز در ایران به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG