لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

طناب‌کشی سیاسی برای تصاحب امتیاز فولاد نوین در لیگ برتر


 فولادنوين اهواز با برتری مقابل سياه جامگان مشهد به عنوان قهرمانی رقابتهای فوتبال ليگ دسته اول باشگاه‌های کشور دست يافت
فولادنوين اهواز با برتری مقابل سياه جامگان مشهد به عنوان قهرمانی رقابتهای فوتبال ليگ دسته اول باشگاه‌های کشور دست يافت

چهار روز مانده به آغاز فصل نقل و انتقالات ليگ برتر فوتبال ايران، سرنوشت تيم فولاد نوين اهواز نامشخص است و جمعی از مسئولين سياسی از شهرهای مختلف، خواهان مجوز اين تيم شده‌اند.

فولاد نوين با صدرنشينی در گروه نخست از ليگ دسته اول، به ليگ برتر راه يافت اما با توجه به حضور فولاد خوزستان در ليگ برتر، فولاد نوين مطابق مقررات نمی‌تواند در اين رقابت‌ها حضور يابد. طبق اساسنامه فيفا که در اساسنامه فدراسيون ايران نيز آمده، هيچ شرکت، شخص حقيقی يا حقوقی نمی‌تواند همزمان دو تيم را در يک ليگ به ميدان بفرستد.

استانداری خوزستان قصد دارد اين تيم را به آبادان ببرد. وزير نفت و نماينده مسجدسليمان در مجلس شورای اسلامی، متقاضی خريد امتياز برای نفت مسجدسليمان هستند. اسماعيل جليلی نماينده مسجدسليمان در مجلس، قول اخذ امتياز فولاد نوين را به شهروندان حوزه انتخابيه‌اش داده.

شهرداری اهواز اين امتياز را برای مرکز استان می‌خواهد. منطقه آزاد اروند و شرکت ملی حفاری، ديگر متقاضيان دريافت سهميه ليگ برتری فولاد نوين اهواز هستند.

اين قانون همواره به طريقی در فوتبال ايران زير پا گذاشته شده. مس کرمان و مس رفسنجان همزمان در ليگ برتر و سپس در ليگ دسته اول حضور داشتند. نفت تهران و نفت مسجدسليمان نيز همين وضعيت را دارند.

بهروان رئيس کميته مسابقات سازمان ليگ به خبرنگاران گفته مجبور به رعايت قانون AFC و فيفا هستيم و به همين خاطر از حضور فولاد نوين در ليگ برتر جلوگيری می‌شود. فولاد نوين بايد به صورت جداگانه ثبت شود. در غير اين صورت می‌توانند امتياز خود را واگذار کنند.

بهروان فقط درباره ممانعت حضور فولاد نوين به قوانين فيفا استناد می‌کند. زيرا مجاز دانستن واگذاری امتياز اين باشگاه، ايده‌ای است ايرانی که در هيچکدام از ليگ‌های حرفه‌ای جهان اعمال نمی‌شود.

فولاد نوين اگر ده دوره متوالی هم قهرمان ليگ دسته اول شود، تا زمانی که فولاد خوزستان در ليگ برتر حضور دارد، نمی‌تواند ليگ برتری شود.

بارسلونا ب و رئال مادريد کاستيا تيم‌های دوم دو باشگاه پرطرفدار اسپانيا هستند. بنفيکا ب و پورتو ب در پرتغال نيز شرايط مشابهی دارند. يا تيم آماتورهای بايرن مونيخ و تيم‌های دوم و سوم آتلتيکو مادريد. جالب اينکه سعيد عزت‌اللهی ۱۸ ساله از ترکيب تيم سوم آتلتيکو به تيم ملی ايران دعوت شده.

اين باشگاه‌ها از بازيکنان جوان و اميد استفاده می‌کنند و وظيفه سازندگی برای تيم اصلی را به عهده دارند. يعنی باشگاه‌ها به جای خريد بازيکن در فصل نقل و انتقالات، از توليدات خودشان استفاده می‌کنند و تعدادی از محصولات خود را هم به تيم‌های ديگر می‌فروشند يا قرض می‌دهند.

بارسا ب غير از پرورش بازيکن، مربی هم می‌پروراند. گوارديولا کارش را با اين تيم از دسته سوم اسپانيا شروع کرد و دستيارش هم تيتو ويلانووا بود. بعداً هر دو سرمربی بارسا شدند. به اتفاق، بهترين دوران تاريخ بارسلونا را رقم زدند. همين اتفاق برای لوئيز انريکه هم تکرار شد و مربيگری را از سرمربيگری بارسا ب آغاز کرد.

رافائل بنيتز که حالا گزينه اصلی سرمربيگری رئال مادريد است هم دوران مربيگری را با نشستن روی نيمکت تيم دوم رئال آغاز کرد. اما در ايران، نه تيم‌های ب رسميت دارند و نه آغاز مربيگری ستاره‌ها از تيم‌های رده پايين.

فولاد نوين در سال ۱۳۸۷ با هدف پشتيبانی از تيم بزرگسالان فولاد خوزستان تشکيل شد اما حالا فولاد قصد فروش امتياز اين تيم را دارد که حدود ۵۰ ميليارد تومان برآورد شده. فولاد اصلی می‌خواهد با فروختن تيم دومش، هزينه‌های يکسال خود را تامين کند که هدفی است کوتاه مدت و فاقد آينده‌نگری.

مديرعامل باشگاه فولادنوين می‌گويد تيمش چهار مشتری دارد؛ از جمله استانداری خوزستان که قصد دارد تيم را به آبادان ببرد. وزير نفت دنبال خريد امتياز برای نفت مسجد سليمان است. شهرداری اهواز هم می‌خواهد امتياز اين تيم را بخرد.

عليرضا اژدری‌زاده با اشاره به آغاز فصل نقل و انتقالات از دوازدهم خرداد، به خبرگزاری فارس گفته: بلاتکليفی فولاد نوين باعث بروز مشکل در تيم خواهد شد. مشکلات مالی تعيين کننده‌ است. بازيکنان و مربيان بدون قرارداد، با هيچ تيمی همکاری نمی‌کنند.

فرامرز کيانی‌زاده مدير کل ورزش و جوانان استان خوزستان به خبرگزاری فارس گفته امتياز تيم فولاد نوين اهواز قطعاً به يکی از تيم‌های صنعت نفت آبادان و يا مسجدسليمان واگذار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG