لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

نصب اولين دستگاه اتوماتيک فروش طلا در لندن


روزنامه های چاپ لندن خبر نصب اولين دستگاه اتوماتيک فروش طلا در يکی از مراکز خريد بزرگ شهر لندن را با جزييات و آب و تاب فراوان پوشش داده اند.

آنها به خوانندگان خود مژده می دهند که اکنون غير از نوشابه، شکلات يا چيپس می توان از دستگاههای اتوماتيک اين سنگ قيمتی را خريداری کرد.

اولين بار اين دستگاهها حدود يک سال پيش در سالن مجلل هتل « امارات پالاس» در شهر دوبی نصب شد که سقف آن طلا کاری شده است. اين دستگاه توسط يک شرکت آلمانی به نام « اکس اورينت لولکس» و در سال ۲۰۰۹ ساخته شده ولی اين شرکت تصميم گرفت که د رمکان مجللی مثل هتل مشهور شهر دوبی آن را رونمايی کند.

به نوشته روزنامه های چاپ لندن ايده اصلی برای ساخت اين دستگاهها گرايش بيشتر مردم به خريد طلا به عنوان نوعی پشتوانه يا پس انداز مالی است و به همين خاطر بهترين نقطه برای رونمايی آن شهری ثروتمند مثل دوبی بود که ساکنان آن استطاعت فراوانی برای خريد طلا دارند.

يک کامپيوتر که در داخل اين دستگاه اتوماتيک نصب شده هر ده دقيقه يک بار بر اساس نرخ طلا در بازار جهانی بهای فروش آن را روز آمد می کند. خريداران می توانند در اندازه ها و به قميت های مختلف طلای مورد نظر خود را خريداری کنند. به عنوان مثال يک سکه يک گرمی طلا به بهای تقريبا ۴۰ پوند و يا يک شمش ۲۵۰ گرمی به بهای تقريبا ۱۰ هزار پوند در اين دستگاه فروخته می شود.

به نوشته روزنامه های چاپ لندن بهای طلا در ۱۰ سال گذشته تقريبا پنج برابر شده است و انتظار می رود که قيمت آن در آينده نيز افزايش يابد. شرکت سازنده اين دستگاه پيش بينی می کند که علاقه مردم به خريد طلا چه به خاطر پس انداز و چه به خاطر دادن هديه افزايش يابد.

جالب اين جاست که اين دستگاه فروش طلا هيچ محافظی ندارد ولی سازندگان آن می گويند بدنه آن از فولاد بسيار محکمی ساخته شده که عملا سرقت و يا ضربه زدن به اين دستگاه را تقريبا ناممکن می کند. به گفته آنها سارقان برای سرقت از اين دستگاه بايد هزينه ای بسيار بيشتر از طلايی که می تواند سرقت شود پرداخت کنند.

اين دستگاه ها در يک سال اخير به غير از امارات متحده عربی در برخی از کشورهای اروپايی و شهرهای آمريکا نيز نصب شده اند . هر چند هنوز يک چنين دستگاهی برای بسياری از مردم عجيب به نظر می آيد ولی ايده اصلی آن بسيار ساده است و آن عرضه طلا مثل هر محصول مصرفی يا قابل خريد ديگر است.

هر خريداری با انتخاب وزن طلای مورد نظر خود دکمه مربوطه را فشار داده و پس از پرداخت بهای آن توسط پول نقد و يا کارت اعتباری، طلای خريداری شده در يک بسته بندی بسيار زيبا و مجلل از دريچه اين دستگاه خارج می شود. همراه با بسته يک بروشور اطلاعاتی به مشتريان عرضه می شود که در آن قيد شده است هر زمانی که آنها بخواهند می توانند طلای خريداری شده خود را پس داده و پول خود را باز پس بگيرند.

البته برای خريد طلايی که ارزش آن بالغ بر دو هزارو ۵۰۰ پوند باشد مشتريان بايد پاسپورت يا کارت شناسايی خود را در يک دريچه مخصوص قرار داده تا دستگاه بتواند آن را فتوکپی کند. ثبت اين اطلاعات مربوط به قوانين کشور بريتانيا برای مبارزه با پولشويی است.

در بخش پايانی اين گزارش خبرنگاران روزنامه های چاپ لندن واکنش عابرين را نسبت به اين دستگاه می پرسند. به نظر بسياری از آنها ايده جالبی است و شايد از اين به بعد برای هديه به دوستان و اعضای خانواده خود طلا خريداری کنند.

برخی ديگر فروش طلا توسط يک ماشين اتوماتيک را کمی عجيب دانسته و می گويند که برای خريد کالای با ارزشی مثل طلا ترجيح می دهند که به يک فروشگاه مراجعه کنند، جايی که خريد و فروش توسط تماس انسانها صورت می گيرد و نه يک ماشين اتوماتيک.
XS
SM
MD
LG