لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

وکیل خانواده هاشمی: فائزه بچه نیست که تابع نظر آیت‌الله هاشمی باشد


فائزه هاشمی در دیدار با فریبا کمال ابادی
فائزه هاشمی در دیدار با فریبا کمال ابادی

محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی، روز دوم خرداد ماه، در واکنش به تهدید سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه با فائزه هاشمی به دلیل دیدار با فریبا کمال‌آبادی، از مدیران زندانی جامعه بهایی ایران، برخورد قانونی می‌شود، گفت: «در قانون اساسی بعد از اصل ۱۲ و ۱۳ که در ارتباط با اقلیت‌های مذهبی آمده، در اصل ۱۴ عنوان شده که در ارتباط با افراد غیرمسلمان باید رفتار انسانی صورت گیرد، مگر آنهایی که علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کنند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، تاکید کرد که «زشت‌تر از این کار، این بود که بعد از همه تقبیح‌ها و حتی بعد از سفارش پدر، وی عذرخواهی نکرده و حقیقتا جای تاسف دارد».

به دنبال انتشار عکسی از فائزه هاشمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن، در منزل فریبا کمال آبادی، شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا با انتقاد از این اقدام خواستار واکنش رییس مجمع تشخیص مصلحت شدند.

در همین زمینه، اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت منتشر شده گفته است: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.»

فائزه هاشمی گفته است که خلافی مرتکب نشده و پشیمان نیست.

خانم هاشمی همچنین در واکنش به حملات اصولگرایان گفته است، خانواده‌اش طی سال‌های اخیر تحت فشارهای شدیدتری بوده و مهم نیست باید هزینه داد.

آقای علیزاده در واکنش به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه علی‌رغم تأکید آیت‌الله رفسنجانی مبنی بر اینکه این اقدام نادرست بوده چرا فائزه هاشمی عذرخواهی نکرده است، گفت: «خانم هاشمی می‌گوید من پیش از اینکه به زندان بروم که نمی‌دانستم بهائی‌ها که هستند، من را به زندان بردند و با بهائی‌ها در یک اتاق گذاشتند. حالا بعد از هشت سال یکی از آنها به مرخصی آمده و من به عنوان رفتار اخلاقی، انسانی و اسلامی به دیدنش رفتم.»

وی افزود: «فائزه بچه نیست که رفتارش تابع و تسلیم آیت‌الله [هاشمی رفسنجانی] باشد و هر یک نظر خود را دارند.»

در پی اعتراض‌ها به دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی فتوای برخی از مراجع تقلید شیعه درباره بهائیان نیز در روزهای گذشته بازنشر شده است.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در چند فتوای جداگانه، آیین بهایی را «فرقه ضاله مضله» و بهاییان را «نجس» توصیف کرده است.

فریبا کمال‌آبادی همراه با جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو جمعی به نام «یاران» بودند که در سال ۸۷ بازداشت شدند.

جمع «یاران» وظیفه مدیریت جامعه بهایی در ایران را برعهده داشت.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و این در شرایطی است که قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی توسط حکومت ایران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاییان دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در همین حال سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود که بیش از ۸۰ بهایی در ایران زندانی هستند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان های حقوق بشری بارها خواستار آزادی بهائیان از زندان شده اند.

XS
SM
MD
LG