لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

مایکل لدین: در حال حاضر هم در جنگ با ایران هستیم


مایکل لدین،تحلیلگر سیاسی،پژوهشگر بنیاد برای دفاع از دمکراسی‌ها
مایکل لدین،تحلیلگر سیاسی،پژوهشگر بنیاد برای دفاع از دمکراسی‌ها

رادیو فردا با مایکل لدین،تحلیلگر سیاسی،پژوهشگر بنیاد برای دفاع از دمکراسی‌ها که به تازگی کتاب «جبهه نبرد» را با ژنرال مایکل فلین،مشاور امنیت ملی آمریکا،نوشته به گفتگو نشسته است.

یکی از بزرگ‌ترین سئوال‌ها برای ایرانیان، آینده توافق هسته‌ای است. دونالد ترامپ طی کارزار انتخاباتی‌اش بارها توافق را توافقی بد خوانده و حتی تهدید کرده بود که آن‌را پاره خواهد کرد. با این حال دیگر مقام‌های رسمی دولت وی، نظیر ژنرال متیس، وزیر دفاع، و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به توافق هسته‌ای داشته‌اند. سئوال من از شما این است که آینده توافق هسته‌ای را چطور می‌بینید؟

این سئوال غلطی است برای این که مشکل آمریکا خود ایران است و نه توافق هسته‌ای با ایران. ایران می‌تواند به این توافق احترام بگذارد، آن را زیر پا بگذارد و شما می‌توانید نقدش کنید. هیچ کس از این توافق خوشحال نیست، مگر ایرانیانی که بابت آن میلیاردها دلار نصیب‌شان شده است.

آن‌چه اهمیت دارد آن است که ایران دیگر بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان نباشد، و دست از تولید و گسترش سلاح‌های اتمی، موشک‌های بالیستیک و همه آن‌چه ممکن است برای جهان تهدید محسوب شود، بردارد.

صادقانه بگویم بهترین کار این است که دست از سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» بردارند، این‌جا هیچ کس از این کار خوشش نمی‌آید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم

آقای لدین آیا فکر می‌کنید که دونالد ترامپ کل توافق هسته‌ای را لغو کند یا نه در آن تغییرانی ایجاد کند؟

ببینید احتمالات زیادی وجود دارد و تنها این دو احتمال نیست. من نمی‌دانم دونالد ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. کاری که می‌تواند بکند آن است که تصمیم بگیرد با شدت و حدت آن را اجرایی کند، به گونه‌ای که ایران قادر نباشد به تمامی آن را اجرا کرده و به این ترتیب توافق لغو شود و بعد ترامپ گزینه‌های دیگر برای مواجه با ایران خواهد داشت.

آن وقت فکر می‌کنید که واکنش ایران چه باشد و دولت ایران چه رویکردی در قبال تصمیمات دونالد ترامپ اتخاذ کند؟

سیاست دولت ایران از سال ۱۳۵۷ و انقلاب تاکنون این بوده که خواهان نابودی آمریکا بوده‌اند. من تصور نمی‌کنم که این سیاست حالا بخواهد تغییری بکند. ایران به هر کاری که بتواند دست خواهد زد تا آمریکایی‌ها را بکشد، آمریکایی‌ها را بدزد، ناوهای آمریکایی را در خلیج فارس غرق کند و همه این‌ها... من فکر می‌کنم بعد از سی و اندی سال، ایران این رفتار همیشگی‌اش را تغییر نخواهد داد.

آقای لدین چقدر برای امریکا مهم است که در هماهنگی با گروه ۵+۱ بماند؟

نمی‌دانم. باید از ان‌ها بپرسید که روی این توافق کار کردند. اما این توافق اساسا میان ایران و آمریکا بوده و کشورهای باقی گروه به این دو گروه پیوسته‌اند. من فکر می‌کنم در سرنوشت این توافق و گروه ۵+۱، روسیه نقش بسیار مهمی بازی کند.

همین‌طور چین هم نقش مهمی خواهد داشت. این یک مشکل بین‌المللی است. همان‌طور که در کتاب «جبهه نبرد» نوشته‌ام، ما در جریان یک جنگ جهانی هستیم. سال‌هاست که در جریان است و متوقف هم نخواهد شد. ما یا این جنگ را می بریم یا می بازیم، ولی باید با آن کنار بیاییم و این جزیئاتی هم که راجع به آن صحبت می‌کنیم، عناصر همین جنگ‌اند و به کنترل امور کمک خواهند کرد.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، به تازه‌ترین آزمایش موشکی اشاره کرده و ایران هم انجام این آزمایش را تایید کرده. آقای فلین گفته است که آمریکا رسما به ایران هشدار می‌دهد. معنی این جمله دقیقا چیست؟

این یک اخطار است و به این معنی است که آمریکا دیگر با ایران کنار نخواهد آمد.

آقای لدین، شما همراه با مایکل فلین کتابی نوشته‌اید با نام «پهنه‌ی درگیری» و سیاست آمریکا در قبال ایران را به خوبی می‌شناسید. آیا باید منتظر جنگ میان ایران و آمریکا باشیم.

ما در حال حاضر هم در جنگ با ایران هستیم. ایران از سال ۱۳۵۸ جنگ‌اش علیه ما را اغاز کرده است.

آقای لدین به قانون منع ورود مسافران از هفت کشور عمدتا مسلمان نشین به آمریکا بپردازیم. آیا فکر می‌کنید قانون اجرایی ترامپ به امن‌تر شدن آمریکا منجر خواهد شد؟

ما حتما باید بتوانیم مرزهایمان را کنترل کنیم. و این هم محدودیتی کوتاه و موقتی است بر ورود برخی افراد از چندین کشور مختلف به آمریکا. پیش‌تر هم دولت اوباما این کار را کرده بود و حالا دونالد ترامپ. حالا امریکا سه ماه فرصت دارد تا ببینید با مسئله مهاجران چطور می‌خواهد برخورد کند. می‌دانید همه مردم دنیا که ذی حق ورود به خاک آمریکا نیستند.

بیایید نگاهی به لیست این هفت کشور که در فرمان اجرایی اقای ترامپ آمدند، بیندازیم. مبنای انتخاب این کشورها چه بوده؟

تا آن‌جا که من می‌دانم در همه این هفت کشور خطر بالای تروریسم وجود دارد.

آقای لدین آیا فکر می‌کنید که می‌شود راجع به یک مصالحه میان آمریکا و ایران در سال گذشته صحبت کرد؟ آیا در مجموع می‌شود روزی را تصور کرد که میان این دو کشور صلح برقرار شود؟

البته معلوم است که می‌شود. اما رژیم ایران باید عوض شود. ما خواهان تغییر رژیم تهران هستیم. این بهترین سرآغار برای صلح خواهد بود.

XS
SM
MD
LG