لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

فرمانده مرزبانی: مرزهای ايران توسط داعش تهديد نمی‌شود


قاسم رضایی
قاسم رضایی

فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی ایران روز سه‌شنبه ۴ شهریور گفت که مرزهای ايران توسط آنچه «گروه‌های افراطی و انحرافی نظير داعش» ناميد،‌ تهديد نمی شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌قاسم رضايی با اظهار اينکه «مرزهای ايران در امنيت کامل است»،‌ شايعه حضور اين گروه‌ها در مرزها را مردود دانست.

او همچنين گفت: «مرزهای شرقی ايران در وضعيت مناسبی قرار دارد و مرزهای جنوبی ايران نيز دچار هيچ تهديد و تعرضی نيست.»

پيشروی سريع نيروهای « خلافت اسلامی» (داعش سابق) در عراق و سوريه که از حدود دو ماه و نيم پيش آغاز شده نگرانی‌های زيادی را در منطقه و خارج از آن در پی داشته‌است.

پيروزی نيروهای «خلافت اسلامی» در برخی جبهه‌ها عليه نيروهای کردستان عراق، بر اين نگرانی‌ها افزود و باعث شد تا آمريکا و برخی کشورهای ديگر به ارسال سلاح به گروه پيشمرگ‌ها اقدام کنند و آمريکا حملاتی هوايی را نيز عليه مواضع «خلافت اسلامی» ترتيب دهد.

مقامات ایران می گویند از دولت عراق و اقلیم خودمختار کردستان در مقابل «خلافت اسلامی» حمایت می کنند ولی حضور سربازان ایرانی در خاک عراق را تکذیب می کنند.

سرنوشت جمشید دانايی‌فر

قاسم رضايی درباره سرنوشت جمشيد دانايی‌فر گفت:‌‌ «ما آخرين وضعيت را در اين زمينه به جد رصد می‌کنيم و دنبال موضوعات مربوط به ربوده شدن مرزبانان جمهوری اسلامی ايران به ويژه دانايی‌فر هستيم و مدارک و مستندات ما حکايت از آن دارد که دانايی‌فرد به قتل نرسيده و زنده است. »

مقامات ايران خبرهای متناقضی از سرنوشت گروهبان به گروگان گرفته شده در سيستان و بلوچستان منتشر کرده اند.

اوایل شهریور ماه، علی اصغر ميرشکاری، معاون امنيتی-انتظامی استان سيستان و بلوچستان خبر زنده نبودن جمشيد دانائی‌فر، مرزبان ايرانی ربوده شده در سال گذشته، را تاييد کرده است، با اين حال، محمد مرزيه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، اين خبر را تاييد نمی‌کند.

پيشتر در ارديبهشت ماه، حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی کشور اعلام کرده بود که بر اساس دلايل و قرائنی، گروهبان دانايی‌فر زنده است.

با اين همه وزارت امور خارجه ايران می‌گويد که هيچ خبر مستندی درباره زنده بودن يا نبودن اين مرزبان در دست نيست.

جمشيد دانايی‌فر همراه با چهار سرباز ديگر در ۱۷ بهمن ماه سال گذشته توسط گروه جيش‌العدل در مرز ايران و پاکستان ربوده شد و پس از چند روز، گروه جيش‌العدل اعلام کرد که اين گروهبانِ به اسارت درآمده را کشته است. در فروردين ماه، چهار مرزبان آزاد شدند اما از آن زمان به بعد اخبار ضد و نقيضی درباره زنده بودن يا نبودن جمشيد دانايی‌فر منتشر شد.

XS
SM
MD
LG