لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

دمپسی: اگر «خلافت اسلامی»، آمریکا را تهدید کند در سوریه وارد عمل می‌شویم


ژنرال مارتین دمپسی (راست) همراه با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
ژنرال مارتین دمپسی (راست) همراه با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

ژنرال مارتین دمپسی می‌گوید یک بار دیگر اعلام می‌کند که اگر شبه نظامیان «خلافت اسلامی» در عراق تهدید مستقیمی علیه خاک آمریکا صورت دهند، او به ارتش دستور خواهد داد تا مستقیما در خاک سوریه علیه این گروه وارد عمل شود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا که روز یکشنبه دوم شهریور در یک هواپیمای نظامی به مقصد افغانستان با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد در عین حال گفت که به اعتقاد او، گروه خلافت اسلامی در مقطع فعلی بیشتر تهدیدی منطقه‌ای به شمار می‌رود و هیچ حمله برنامه ریزی شده یا توطئه‌ای نه علیه آمریکا و نه اروپا در دستور کار ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی انجام حمله به گروه خلافت اسلامی به دلایل مهم دیگر را رد نکرد ولی گفت که تهدید علیه سرزمین آمریکا یکی از جرقه‌های کلیدی برای اقدام نظامی بر ضد این گروه در خاک سوریه است.

دولت باراک اوباما تاکنون درباره اقدام نظامی علیه شبه نظامیان در خاک عراق مقاومت کرده است ولی از اینکه گروه خلافت اسلامی بخش‌های زیادی از خاک سوریه را به تصرف خود در آورده و به بخش‌های غربی و شمالی عراق نیز عمیقا وارد شده، ابراز نگرانی کرده است.

این گروه در ماه ژوئن موصل، دومین شهر بزرگ عراق، را به تصرف در آورده و در مناطق تحت تسلط خود، خلافت اسلامی اعلام کرده است.

ژنرال دمپسی به خبرنگاران گفت که به اعتقاد او، متحدان کلیدی آمریکا در منطقه شامل ترکیه، اردن و عربستان سعودی، برای ضربه زدن به گروه خلافت اسلامی به واشینگتن ملحق خواهند شد.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد: «من فکر می‌کنم که گروه خلافت اسلامی بسیار وحشیانه عمل کرده و خود را در قالب یک مشروعیت مذهبی رادیکال نشان داده است که تهدیدی برای همه کسانی بوده که به آن‌ها اشاره کردم، لذا فکر می‌کنم که آن‌ها به دنبال متحد هستند».

وی پنجشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری در پنتاگون گفت که گروه خلافت اسلامی یک «تصویر آخرالزمانی» در خاورمیانه دارد و نمی‌توان آن را شکست داد مگر اینکه با آن در سوریه مقابله کرد.

«کشتار دسته جمعی» توسط گروه خلافت اسلامی

ناوی پیلای کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر «جنایات گسترده» نیروهای گروه خودخوانده «خلافت اسلامی» در عراق از جمله «اعدام دسته جمعی زندانیان» را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیلای روز دوشنبه سوم شهریور اقدامات «حکومت اسلامی» را ترسناک و نقض حقوق بشر دانست.

پیلای که در جمع بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، از «کشتار جمعی» نزدیک به ۶۷۰ نفر از زندانیان زندان بادوش شهر موصل در روز دهم ژوئن به دست این نیروهای افراط گرا خبر داد.

وی به نقل از شاهدان عینی گفت که نیروهای داعش حدود هزار تا ۱۵۰۰ زندانی را سوار بر کامیون‌هایی، از زندان خارج کرده و پس از جدا نمودن سنی‌ها، سایرین را به صف کرده و به رویشان آتش گشودند.

کمیسر عالی سازمان ملل افزود: «چنین کشتار خونسردانه، سیستماتیک و عمدی غیرنظامیان پس از انتخاب آن‌ها به دلیل فرقه مذهبی‌شان مانند جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است».

گروه سنی خلافت اسلامی که پیشتر «داعش» خوانده می‌شدند کنترل بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را به دست گرفته و تهدید بزرگی برای حکومت مرکزی عراق محسوب می‌شوند. این گروه اخیرا اعلام کرده است که «خلافت اسلامی» را در بخش‌های تحت تسلط خود برقرار کرده است.

این نیروها طی چند هفته اخیر موفق به پیشروی‌هایی در مناطق کردنشین شمال عراق شدند و چندین شهر، میدان نفتی و بزرگ‌ترین سد عراق را به تصرف خود درآوردند. اما نیروهای کرد در سایه حملات هوایی آمریکا بعد موفق به کنترل دوباره سد موصل شدند.

انتشار ویدیوی سر بریدن یک خبرنگار آمریکایی به نام جیمز فولی توسط نیروهای داعش در هفته گذشته موجی از نارضایتی را در کشورهای غربی به وجود آورد و عده زیادی خواستار مقابله جدی‌تر با این گروه در عراق و سوریه شدند.

رویترز می‌نویسد برخی از تحلیلگران معتقدند که برای مبارزه با داعش در سوریه، توافق با دولت بشار اسد اجتناب ناپذیر است.

دولت سوریه نیز پس از ابراز تمایل آمریکا برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی در خاک این کشور، اعلام کرد که با هر تلاش بین‌المللی برای مبارزه با افراط گرایان همکاری خواهد کرد. اما ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، گفته است که هر گونه حمله هوایی در حریم هوایی سوریه بدون اجازه این کشور عملی خصمانه تلقی خواهد شد.

چراغ سبز آمریکا برای مبارزه با داعش در خاک سوریه در حالی است که واشینگتن همچنان از مخالفان دولت اسد حمایت می‌کند.

این گزارش می‌نویسد پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه آمریکا اطلاعاتی را از طریق دستگاه اطلاعاتی آلمان در اختیار دولت سوریه قرار داده است، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اظهار داشت که کشورش هیچ تماس دیپلماتیک با دولت اسد ندارد و برنامه‌ای نیز برای برقراری ارتباط با دمشق جهت مبارزه با داعش ندارد.

این در حالی است که روسیه به عنوان بزرگ‌ترین متحد سوریه، نیز دولت‌های غربی و عربی را به همکاری با دولت اسد برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG