لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

ادامه رشد کلیساهای زیرزمینی در ایران


برخی از کلیسا‌ها در ایران تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است
برخی از کلیسا‌ها در ایران تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است

با وجود اقدامات و سخت‌گیری‌های حکومت ایران برای جلوگیری از گسترش مسیحیت، رشد کلیساهای زیرزمینی در ایران ادامه دارد.

شبکه خبری فاکس نیوز می نویسد صدها تن از شهروندان ایران به دین مسیحیت گرویده و در مراسم بزرگی که معمولا در کلیساهای زیرزمینی در خانه‌های مردم در نقاط مختلف کشور برگزار می شوند، غسل تعمید داده می شوند.

یک نهاد ترویج مسیحیت به نام کلیسای ایلام تخمین می زند که در ماه جاری میلادی بیش از ۲۰۰ ایرانی و افغان در یک مراسم بزرگ و مخفیانه که در جوار مرز ایران برگزار شده غسل تعمید داده شدند.

مانی عرفان، موسس و مدیرکل جامعه ارشاد مسیحیت (سی سی ام) که بیش از دو دهه در جنبش کلیساهای زیرزمینی ایران مشارکت داشته می گوید:«این افزایش نجومی است و اکثر آنها را جوانان تشکیل می دهند. ما آن را يک موج بیداری توصیف می کنیم.»

مانی عرفان می افزاید بخش اعظم جوانان ایران از قوانین مذهبی سرکوبگرانه حکومت که معمولا آموزشهای اسلام را مخدوش می کند به تنگ آمده اند.

وی می گوید «جوانان کلافه شده و به دنبال گزینه‌های دیگری به جای رژیم و اسلام می گردند. برای آنها فرهنگ غرب و کلیسای مسیحی بسیار جذاب است. به یک فرهنگ برای مبارزه با فرهنگ حاکم بدل شده که می توان آنرا مخالفت با انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران قلمداد کرد.»

بخش اعظم مسیحیان ایران ناگزیرند منابع آموزش مسیحیت را از طریق ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و یا تشکیل جلسه در منازل کشیشان و سایر و راهنماهای مذهبی دریافت کنند.

«به آزار نوکیشان مسیحی در ایران پایان دهید»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همراه با ۱۸ سازمان حقوق بشری دیگر،از جمله اتحاد برای ایران، اصل ۱۸ و عرصه سوم، سه شنبه، نهم آذرماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواستند تا به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران خاتمه‌ بدهند.

در این بیانیه آمده «مقامات جمهوری اسلامی ایران در تابستان ۱۳۹۵ فشار بر جامعه نوکیشان مسیحی که پیشینه اسلامی داشتند را به بالاترین حد خود رساندند.»

بیانیه این سازمان های حقوق بشری می‌افزاید «بنا بر گزارش‌های رسیده از سوی منابع موثق و بستگان، ماموران امنیتی ۷۹ مسیحی را در فاصله بین ماه اردیبهشت تا مرداد ۹۵، در مناطق مختلف ایران بازداشت کرده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از چند روز تا یک ماه تحت بازجویی مستمر بوده و یا در بازداشت به سر برده‌اند.»

از انقلاب سال ۵۷ تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌اند و صد‌ها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی شده‌اند.

چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کلیسا‌ها تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است.

XS
SM
MD
LG