لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

خط اعتباری جدید ایران برای سوریه


ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که توافق اولیه با مقام‌های ایران برای باز کردن یک خط اعتباری جدید به مبلغ یک میلیارد دلار حاصل شده است.

ایران دو سال پیش نیز خط اعتباری دیگری به همین مبلغ برای کمک به اقتصاد سوریه باز کرده بود.

گزارش در مورد خط اعتباری ایران برای سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00
لینک مستقیم

دیوید باتر، تحلیلگر سیاسی عضو مؤسسه سلطنتی مطالعات بین‌المللی (چتم هاوس) به رادیو فردا می‌گوید حکومت سوریه بشدت به این کمک وابسته است:

«از چند ماه پیش، یعنی از اواخر سال قبل، مشخص بود که حکومت سوریه در پی حصول اطمینان است که ایران اعتباری جدید به آنها اختصاص می‌دهد. حجم زیادی از خط اعتباری قبلی که در ژوئیه ۲۰۱۳ تصویب شد و شامل نفت و کالاهای عمومی می‌شد مصرف شده است. حکومت سوریه تأثیر بسیار اندکی بر ارزهای خارجی دارد و به همین خاطر، برای تأمین کالاهای اساسی بشدت به این اعتبار متکی ست».

ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که خط اعتباری قبلی هنوز اندوخته دارد و در واردات کالا همچنان از آن استفاده می‌شود.

با این حال به گفته دیوید باتر، تحلیلگر سیاسی، بخش اعظم اعتبار قبلی مصرف شده است:«رئیس بانک مرکزی سوریه گفته است هنوز از اعتبار قبلی مبلغی باقی مانده اما نگفته است چقدر. شواهد ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که بخش اعظم این اعتبار استفاده شده. بنابر این برای سوریه مهم بود که در پی تمدید یا تجدید این خط اعتباری باشد».

ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد هستند و در چهار سال گذشته حامی اقتصادی دمشق در جنگ داخلی‌اش بوده‌اند.

جنگ داخلی بشدت اقتصاد سوریه را دچار مشکل کرده و ارزش پوند، واحد پول ملی سوریه، طی چهار سال گذشته به حدود نصف رسیده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منتقدان نوشته است که توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و غرب دست ایران را برای ارسال کمک به سوریه بازتر خواهد کرد.

با این حال دیوید باتر، تحلیلگر مؤسسه چتم هاوس می‌گوید کمک جدید ایران به سوریه ارتباط مستقیمی با فراز و فرود مذاکرات هسته‌ای ندارد:«فکر نمی‌کنم که ارتباطی مستقیمی داشته باشد. حمایت از سوریه تعهد استراتژیک ایران است و کمک‌های اقتصادی، به اضافه اعزام نیرو و ارسال تجهیزات نظامی و همچنین نفت خام، بخشی از این تعهد بوده است. البته آشکار است که توافق هسته‌ای در زمینه‌ای بزرگ‌تر جا دارد که راهبرد منطقه‌ای ایران و رابطه‌اش با غرب را هم در بر می‌گیرد؛ اما ارتباط مستقیمی با این اعتبار جدید ندارد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران سوریه را متحدی راهبردی می‌دانند و بارها گفته‌اند در حفظ حکومت بشار اسد، که آن را خط مقدم مقاومت می‌خوانند از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.

XS
SM
MD
LG