لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

تیم ملی فوتبال ایران با دو گل از سد بحرین گذشت


نخستين بازی تيم ملی فوتبال ايران در دور گروهی از مرحله نهايی جام ملت‌های آسيا، با برتری ۲-۰ مقابل بحرين به پايان رسيد. احسان حاج‌صفی به عنوان برترين بازيکن زمين معرفی شد.

حاج‌صفی در واپسين لحظات نيمه اول توانست گل نخست ايران را به ثمر برساند. شليک پای راست او زير طاق دروازه بحرين به تور چسبيد.

مسعود شجاعی هم که روزی خوب را سپری کرد، در هفتادمين دقيقه توانست با جاگيری مناسب روی ارسال ضربه کرنر و نشانه‌گيری دقيق، گلزنی کند.

پيش از اين مسابقه تيم ملی امارات در برابر قطر به پيروزی ۴-۱ رسيد. علی مبخوت، احمد خليل و خصوصاً عمر عبدالرحمان ستاره‌های امارات در اين مسابقه بودند و کيفيتی در سطح اول فوتبال آسيا بروز دادند. احمد خليل در پايان مسابقه به عنوان مرد برتر ميدان معرفی شد.

اين نتيجه در حالی رقم خورد که ميزبان جام جهانی ۲۰۲۲ با گل خلفان ابراهيم مرد سال ۲۰۰۶ آسيا از امارات پيش افتاده بود.

ايران در بازی بعدی، روز پنجشنبه در برابر قطر به ميدان خواهد رفت که برای گزيز از حذف، چاره‌ای جز غلبه بر ايران ندارد و به اين ترتيب، قابل پيش بينی است که شاگردان جمال بلماضی نمايشی هجومی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

ايران در حالی مقابل بحرين دو گل به ثمر رساند که موقعيت‌های متعدد ديگری هم داشت و بارها با ارائه تاکتيک‌های متنوع برای نزديک شدن به دروازه حريف، به شکل‌های مختلفی توانست خلق موقعيت کند.

مهمترين موقعيت بحرين را هم مهاجم نيجريه‌ای اين تيم رقم زد که شوت سنگين و ناگهانی او، واکنش‌ مناسب حقيقی را در پی داشت.

در ترکيب ايران عليرضا حقيقی، وريا غفوری، سيدجلال حسينی، مرتضی پورعلی گنجی، مهرداد پولادی، احسان حاج صفی، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، اشکان دژاگه (سروش رفيعی از دقيقه ۸۹)، مسعود شجاعی (عليرضا جهانبخش از دقيقه ۸۰) و رضا قوچان‌نژاد (سردار آزمون از دقيقه ۷۵) بازی کردند.

وحيد اميری و خسرو حيدری هم جزو بازيکنانی بودند که به دستور کی‌روش خودشان را گرم کردند اما با سه تعويضی که انجام شد فرصت ورود به ميدان را نيافتند.

غفوری در نقش مدافع راست کلاسيک روز خوبی را سپری کرد و يادآور دوران اوج جواد زرينچه در تيم ملی بود. او در دفاع و حمله موفق ظاهر شد و چند بار هم جای خالی تيموريان را پر کرد. تيموريان گرچه با ارسال دو کرنر روی هر دو گل نقش آفرين بود اما برای اجرای وظايف خود در ميانه ميدان، از دوران اوج خود فاصله داشت.

پورعلی گنجی هم در نقطه حساسی به نام قلب خط دفاعی خوش درخشيد. او بارها نوار ارتباطی مهاجمان حريف را قطع کرد و با پا به توپ خوبی که دارد، تا مرکز خط دفاعی حريف پيش رفت.

جواد نکونام کاپيتان ايران در پايان مسابقه گفت: "ما بازی بهتری ارائه کرديم و موقعيت‌های بيشتری داشتيم که اين نتيجه در زمين رقم خورد. قطعاً تيم‌های ديگر تغيير می‌کنند و ما هم تغيير خواهيم کرد، بستگی به رقيبان دارد. اميدوارم بازی به بازی بهتر شويم و نتيجه خوبی بگيريم."

اين بازی در ملبورن حدود ۱۸ هزار تماشاگر داشت که اکثر آنها ايرانی بودند و در طول مسابقه نيز مدام بازيکنان تيم ملی را تشويق می‌کردند. ايران در اين بازی سه گل ديگر هم به ثمر رساند که همگی در موقعيت آفسايد بود.

اما حيدر سليمانی کارشناس داوری به خبرگزاری ايسنا گفته در دقيقه‌ ۴۵ قوچان‌نژاد از تله آفسايد فرار کرد و کمک داور به اشتباه پرچم خود را بالا آورد. گل دقيقه‌ ۲۲ حاج صفی نيز به اعتقاد او در موقعيت برابر بود و داور می‌توانست گل را قبول کند.

سليمانی گفت اخطاری که داور به حاج صفی داد درست نبود اما متقابلاً در برخورد حقيقی با مهاجم حريف نيز داور از جريمه حقيقی چشم‌پوشی کرد.

XS
SM
MD
LG