لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

رئیس مرکز آمار: تورم سالانه در ایران تک‌رقمی شده است


رئیس مرکز آمار ایران خبر داد که پس از ۲۵ سال، تورم در ایران تک‌رقمی شده و در خردادماه به ۹.۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عادل آذر روز سه‌شنبه، اول تیرماه، پیش‌بینی کرد که سیر کاهش تورم ادامه خواهد داشت.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نیز روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس تک‌رقمی شدن نرخ تورم را «موفقیت بزرگی» خواند.

فریدون خاوند،استاد اقتصاد در پاریس، پیشتر در مقاله‌ای در رادیوفردا، رکود شدید اقتصادی در ایران،کاهش تورم در جهان (پایین رفتن قیمت کالاهای وارداتی) و ثابت نگهداشتن مصنوعی ارز، را از جمله عوامل کاهش تورم در ایران دانسته است.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را ۹ و نیم درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۶ و یک دهم درصد اعلام کرده است.

متوسط نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه ۹۵ در گزارش مرکز آمار ایران ۱۰ و دو دهم درصد اعلام شده بود که در مقایسه با متوسط نرخ تورم در فروردین‌ماه امسال شش دهم واحد درصد کاهش داشته است.

پیش‌ از این، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، در یک برنامه تلویزیونی، پیش‌بینی کرده بود که در تابستان امسال پس از ۲۵ سال متوسط نرخ تورم تک‌رقمی شود.

براساس گزارشها برای آخرین بار تورم در سال ۶۹ تک رقمی و ۹ درصد بوده است.نرخ تورم در زمان روی کار آمدن حسن روحانی رقمی بیش از ۴۰ درصد بود.

براساس آمارها دولت آقای روحانی اگرچه در کنترل نرخ تورم موفق عمل کرده است، اما در بازگرداندن رونق به اقتصاد ایران توفیق چندانی نداشته است.

نرخ رشد اقتصادی که درسال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد بود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به منفی ۱ و ۹ دهم درصد و در سال ۹۳ به سه درصد افزایش یافته بود.

با این حال این رقم در سال ۹۴ به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را صفر درصد اعلام کرده است و پیش‌بینی کرده که این نرخ در سال ۲۰۱۶ به چهار درصد برسد.

XS
SM
MD
LG