لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

«ما مرزنشینان بیکار داغ دیده‌ایم»


روزنامه شهروند گزارشی دارد درباره کشته شدن شماری از کولبران طی هفته جاری در آوار بهمن، و نوشته که «خانواده‌های کولبرهای کشته شده در بهمن سردشت از وضع زندگی عزیزانشان می گویند: ما مرزنشینان بیکار داغ دیده‌ایم ».

الناز محمدی گزارش نویس روزنامه شهروند نوشته که بهمن در بهمن(ماه) آنها را کشت و نامشان را با مرز گره زد؛ با کوهســتان‌های پربرف کردستان و تنگدستی»، نوشته است: «حالا چهار روز از ۱۰ بهمن می گذرد؛ از شبی که شیرزاد و آکام و علی و هیوا به کوه زدند تا مثل بیشتر مردان آشنا و فامیل از مرز عراق جنس بگذارند روی کول‌هایشان و به شهر بیاورند و البته کوه آنها را پس نداد و مرگ نصیبشان کرد؛ مرگی سرد و یخ زده با آواری از بهمن بی‌رحم در ۱۰ بهمن ماه.»

این روزنامه درباره کوبران کشته شده نوشته که «علی محمدنژاد ۱۸ ساله و سال آخر دبیرستان بود که برای تهیه ۸۰۰ هزار تومان شهریه مدرسه‌اش کولبری می کرد» و »آکام حمزه زاده، ۲۱ ساله بود، کارگر گچ بر بود که مثل بقیه گچ کارها، زمســتان بیکار می شود» و «اجاره خانه‌اش مانده بود و خرج خانه نداشت»، و حتی «اول قرار بود برای گچ کاری برود عراق. اما بعدش کولبر شد، دو ماه بیشتر کولبری نکرد که این اتفاق افتاد. در این دو ماه، شاید ۱۰ دفعه، بار آورده بود. تلویزیون، جاروبرقی و ... می آورد، کیلویی ۵ هزار تومان. اگر بار ۶۰ کیلویی می آورد می شد ۳۰۰ هزار تومان. او برای همین ۲۵۰ ،۳۰۰ هزار تومان جانش را از دست داد.»

«بسرین احمدی»، همسر «شیرزاد عبداللهی» یکی از ٤ کولبری شنبه شب در بهمن کوه‌های سردشت گیر کرد و مرد، به روزنامه شهروند کفته است: «باران، دختر دو ساله‌شان که بیمار است و شیرزاد عبدالهی برای پیدا کردن پول فیزیوتراپی او ، برای سومین بار بود که به دل کوه زد و درست در روز تولد "باران" کشته شد.»

پدر آکام حمزه زاده به این روزنامه گفته است: «جنگ که باشد مال ماست، بدبختی مال ماست، بیکاری مال ماست، در منطقه‌ای با این وسعت، تا صد کیلومترش، یک کارخانه هم پیدا نمی شــود. برای این جوانان باید چه کار کرد؟ جوان بدبخت یا باید برود بار آزاد بیاورد و زیر بهمن و به دست مامور مرزبانی کشته شود یا بیکار بماند. آدم هایی در این منطقه زندگی میکنند که زیر خط فقر هستند.»

روزنامه شرق از «طرح دوفوریتی مجلس برای ساماندهی کولبرها» خبر داده و نوشته است: «طرح دوفوریتی بهارستانی‌ها بناست مرهمی بر دردهای کولبران مناطق مرزی ایران‌زمین شود» و تاکنون ۳۰ نماینده آن را امضاء کرده اند.

عبدالکریم حسین‌زاده، بانی این طرح به این روزنامه گفته است: «در این طرح دوفوریتی که با هدف حمایت از کولبران تدوین شده، به‌دنبال آن هستیم تا مرزها از این شرایط بیرون بیایند و به مرزهای پایدار و بازرگانی و تجاری تبدیل شوند؛ یعنی هدف از طرح، ایجاد اشتغال و نگاه اقتصادی برای حل معضل کولبران است؛ مسئله‌ای که در چند دهه گذشته همواره از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است.»

آمنه شرافکن گزارش نویس روزنامه شرق تاکید کرده است که «پیشنهاد‌دهندگان این طرح به‌دنبال درگیرکردن وزارتخانه‌های کشور، کار، صنعت و وزارت امور خارجه هستند تا بتوانند با بهره‌مندی از همکاری این دستگاه‌های دولتی، برای جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در این مناطق اقدام کنند»، ضمن اینکه «طرح ساماندهی روستاهای استان‌های جنگ‌زده نیز می‌تواند فرصت بیشتری برای توجه به استان‌های مرزی فراهم آورد؛ طرحی که شامل پنج استان مرزی از جمله کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی یعنی استان هایی است که بسیاری از مردم ساکن شهرهای مرزی آن به کولبری مشغولند.

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود «گزارش بدون عذرخواهی»، نوشته است: «صبح روز چهارشنبه همان موقعي كه نمايندگان مجلس راهي بهارستان شدند و احتمالا وزير كشور و محمدباقر قاليباف شهردار تهران متن گزارش خودشان درباره پلاسكو را نهايي مي‌كردند، خبر پيدا شدن چند قطعه بدن ديگر به خانواده‌هاي مفقودين اين حادثه رسيده بود و آنها دلنگران نتيجه آزمايش د.اون.ا روزشان را آغاز كردند. قرار بود از ساعت ١٠:٣٠ دقيقه شهردار تهران و وزير كشور در مجلس حاضر شوند تا شايد بالاخره خيلي از سوال‌هاي بي‌جواب درباره اين فاجعه از خلال گزارش‌هاي وزير كشور،، شهردار تهران و نمايندگان پاسخ داده شوند. سوالاتي كه نه‌تنها پاسخي به آنها داده نشد كه گره‌هاي جديدي هم ايجاد و نمايندگان بسياري را ناراضي كرد.»

زینب صفری خبرنگار پارلمانی روزنامه اعتماد در توصیف فضای مجلس نوشته است: «محمدباقر قاليباف پشت تريبون رفت و از هيات رييسه خواست تا فيلمي را كه آماده كرده است در مجلس پخش كنند. فيلمي كه نريشن‌هاي روي آن را خود قاليباف خوانده بود و بيشتر از آنكه بخواهد داده تازه‌اي از ابعاد مبهم فاجعه پلاسكو براي نمايندگان و اهالي رسانه داشته باشد در آن از مديريت شخص قاليباف تعريف شده بود. در فيلم تكه‌هاي بريده شده‌اي از اظهارات چند شهروند و چهره امدادي و آتش‌نشان گذاشته شده بود كه اين عبارت‌ها را بيان مي‌كردند: «خدا را شكر كه ساختمان به موقع تخليه شد»، «در ابتدا آتش خاموش شد اما كمي بعد يك صداي انفجار آمد»، «كاري كه كردند كارستان بود»، و بعد نريشن خود قاليباف كه مي‌گفت: «اسكله ساختمان فلزي بود... نجات همه در دستور كار بود. تجهيزات به موقع وارد شدند. هيچ دستگاهي در دنيا نيست كه بتواند سريع آواربرداري كند. ما همان موقع حتي جرثقيل ٣٦٠ تني در محل حادثه آورديم.» و بعد اين جمله يكي از آتش‌نشانان با چهره‌اي خاك‌آلود و مغموم كه «بهترين اقدام حضور شخص رييس ستاد بحران در محل حادثه بود».

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه «رييس ستاد بحران» مورد اشاره در این فیلم «همان قاليباف است»، نوشته كه شهردار تهران «در اين فيلم چيزي از تعريف عملكرد خودش كم نگذاشته بود» اما وقتی «فيلم به پخش آهنگي احساسي به همراه پخش صحنه‌هاي فعاليت آتش نشانان و... رسيد كه علي لاريجاني از قاليباف خواست فيلم را قطع كند و گزارش خودش را شروع كند.»

به نوشته این روزنامه «گزارش قاليباف اما بيشتر از آنكه درباره خود ماجراي پلاسكو باشد مروري بر رخدادهاي بحراني در ايران و جهان و مقايسه آن با پلاسكو بود. از زلزله‌هاي منجيل و رودبار و بم تا فرود اضطراري يك هواپيما در اصفهان، حادثه مرگبار قطار نيشابور و تصادف اتوبوس‌ در اتوبان قم و مقايسه آمار تلفات حوادث قبلي با حادثه پلاسكو و حتي حادثه ۱۱ سپتامبر در بررسي قاليباف آمده بود و نشان مي‌داد او به عنوان رييس ستاد بحران فاجعه پلاسكو را در ٩ روز به خوبي مديريت كرده است. رويكردي كه بارها با اعتراض نمايندگاني همچون جعفرزاده ايمن‌آبادي نماينده رشت همراه شد و سخنان قاليباف را براي دقايقي متوقف مي‌كرد.»

احمد بيگدلي، نماينده خدابنده، به روزنامه اعتماد گفته است: «اعتراض ما به اين بود كه قرار نيست از تريبون مجلس مسائلي را براي مردم مطرح كنيم و ٢٩٠ نماينده فرصت اظهارنظر در اين باره را نداشته باشند. آقاي قاليباف سخنانش را گفت اما در مجلس به نمايندگان اجازه داده نشد تا درباره سخنان او اظهارنظري كنند. ايشان آمد و با گزارش خودش ابهام‌هاي تازه ايجاد كرد. از جمله اينكه در عرض دوونيم دقيقه آتش‌نشان‌ها به محل رسيدند در حالي كه هيچ عقل سليمي اين را نمي‌پذيرد. در عرض دوونيم دقيقه حتي استارت ماشين را هم نمي‌شود روشن كرد. چه رسد به اين ترافيك تهران اين ماشين‌ها خودشان را به ماجرا رسانده باشند.»

روزنامه آفتاب یزد در عکس و تیتر یک خود اظهارات محمد باقر قالیاف را «قیـاس گـازانـبری» توصیف کرده و نوشته است: «قالیباف در مجلس نه تنها از مردم عذرخواهی نکرد بلکه اظهارات عجیبی را در مورد تشابهات حادثه تروریستی یازده سپتامبر و فاجعه پالسکو مطرح کرد.»

مریم علیزاده منصوری در گزارش روزنامه آفتاب یزد نوشته «اشــاره بــه رخداد ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ و فروپاشی برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی بخشــی از نطق سرهنگ، در پیشگاه وکلای ملــت در صحن بهارســتان بــود» در حالی که «بنابراین بــود که صدای عذرخواهی محمدباقــر قالیباف در جمع نمایندگان منتخب مردم طنین انداز خانه ملت شود، اما هر آنچه دیده و شنیده شد از شهردار پایتختنشینان، پاک کردن دامان خود از هرگونه تقصیر و کوتاهی در برابر حادثه پلاسکو بود. در عوضِ گویی شهردار پایتخت نشینان فرصت به دست آمده برای ابراز وجود را غنیمت شمرده بود و در قالب یک میتینگ انتخاباتی، از تریبون مجلس بهره برد تا به تبیین عملکرد خود در طول دوران مدیریتش بر پایتخت بپردازد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه شهردار تهران در مجلس گفته است: «عملیات در حادثه پلاسکو ۱۰ روز زمان می بُرد که البته در کمتر از ۹ روز تمام شد، حادثه ۱۱ ســپتامبر هشت ماه زمان بُرد که البته در بخش اول، عملیات ۹۰روز زمان می برد»، نوشته است: «این قیاس مع الفارق و عجیب قالیباف برای تبرئه کردن خود، از دو حالت خارج نیست؛ یا خود به جزئیات واقعه ۱۱ سپتامبر و آنچه در قلب نیویورک در سال ۲۰۰۱ گذشت، آگاهی نداشته است یا آنکه مخاطبان خود را فاقد دانش و خرد کافی پنداشته که چنین کلامی بر زبانش ساری و جاری شده است. البته حالت سومی هم وجود دارد مبنی بر اینکه قالیباف آنچنان مغروق در مدح و ثنای خود بوده که سخنی را نیندیشیده بر زبان آورده است، چرا که از هر سو که به حادثه پلاسکو و واقعه ۱۱ سپتامبر نگریسته شود تفاوت‌های ریشه‌ای و آشکار آنها مشخص می گردد و سخنان قالیباف عجیب و طنزآمیز می نماید.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم گزارش عبدالرضا رحمانی فصلی و محمدباقر قالیباف را در مجلس «گزارش بدون ناگفته‌ها از پلاسکو» توصیف کرده و نوشته است: «وزير كشور و شهردار تهران روز چهارشنبه با حضور در مجلس گزارشي از روند مديريت بحران حادثه پلاسكو ارائه كردند. در اين گزارش وزير كشور در ماه هاي پاياني دولت بازهم وعده هاي ساماندهي حوادث بحراني براي كاهش خسارت هاي جاني و مالي را ارائه كرد. شهردار تهران هم در گزارش خود اعلام كرد براساس مصوبه سال ۹۳ هيئت دولت و طبق مواد قانوني مصوبه مجلس شوراي اسامي، نظام صنفي و وزارت كار در اين زمينه مسئول هستند و وزارت كار به عنوان بازرس و دادگستري به عنوان ضابط قضايي تعيين شده است. در مجموع می توان گفت اين گزارش‌ها از روند حادثه پلاسكو نكته تازه‌ای نداشت و تكرار همان چيزهايی بود كه طی روزهای گذشته بارها از زبان مسولان شنيده شده بود.»

روزنامه آرمان در تیتر یک خود از « چالش موشکی آمریکا علیه ایران» گزارش داده و نوشته است: «در نخستین روزهای حضور دونالد ترامپ در قدرت، کاخ سفید مدعی یک آزمایش موشک بالستیک در حوالی سمنان شده است که به گمان آنها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و در واقع نقض برجام است» و از جمله نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه گفت که « به اعتقاد آمریکا این آزمایش ناقض توافق اتمی، برجام، است.»

به نوشته این روزنامه، سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفته است: ««من به مردم جهان می گویم که باید نگران این آزمایش باشند. ایالات متحده ساده لوح نیست. ما به تماشا نمی ایستیم و شاهد خواهد بود که به نوبه خود وارد عمل خواهیم شد.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «آنچه آمریکا برای نقض برجام به آن استناد می­ کند مربوط به پاراگراف سوم از ضمیمه "ب" قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» اجتناب کند.

روزنامه وطن امروز عکس و تیتر یک خود را همین آزمایش موشکی اختصاص داده و با اشاره به «تأیید آزمایش موشکی جدید ایران توسط حسین دهقان»، از قول وزیر دفاع دولت حسن روحانی نوشته است: «ادامه می‌دهیم.»

این روزنامه نزدیک به جبهه پایداری نوشته است: «در حالی که برخی حامیان دولت روحانی در مجلس شورای اسلامی آزمایشات موشکی ایران را "موشک‌پرانی" دانسته‌اند، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن تایید آزمایش اخیر موشکی ایران تصریح کرد این آزمایشات که در راستای برنامه دفاعی کشور است، ادامه خواهد یافت» و « ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز رئز جهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از تست موشکی اخیر، بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کردند.»

به نوشته وطن امروز، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه که «روز چهارشنبه به مجلس رفته بود نیز اعلام کرد برنامه موشکی ایران و تست اخیر مغایرتی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند سخنگوی فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز گفته است این آزمایش موشکی مغایرتی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.»

این روزنامه البته تاکید کرده است که «موج مخالفت‌ها با برنامه موشکی ایران درست پس از برجام تشدید شده است» و نوشته «آمریکایی‌ها هم در کاخ سفید و هم در کنگره برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای فشار بر ایران به بهانه تست موشکی اخیر انجام داده‌اند.»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود با عنوان « سبد معيشت دربلاتکليفی» نوشته است: «جلسه ستادمزد ۹۶پس از وقفه‌ای یک هفته‌ای هفته آینده تشکیل می‌شود تا شرکای اجتماعی حداقل هزینه سبد معیشت کارگران را تعیین کنند. روزهای پایانی سال در پیش است و شورای‌عالی کار زمان زیادی برای تعیین نهایی دستمزد کارگران ندارد» اما ظاهرا ستاد مزد «درصدد تعیین حداقل هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری است تا این نرخ با هدف افزایش بهره‌وری نیروی کار تعیین و در حداقل مزد لحاظ شود.»

این روزنامه با اشاره به اینکه « حداقل دستمزد سالانه بر اساس ماده «۴۱» قانون کار باید براساس دو مولفه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار تعیین شود»ف نوشته است: «بررسی موضوع تغذیه کارگران ومیزان هزینه آن در سبد کارگری کار ستاد مزد است که تا این موقع سال طول کشیده است.»

روزنامه آرمان خبر داده که « مرگ سالانه ۱۵هزار نوزاد» گزارش داده و نوشته است: «مرگ و میر نوزادان در ایران پنج برابر کشور‌های توسعه یافته است و این خبر را به تازگی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است.»

علی اکبر سیاری گفته است: «در ایران سالانه ۱۵هزار نوزاد می‌میرند و این به معنای آن است که به ازای هر هزار تولد زنده ۱۰ نوزاد ایرانی جان خود را از دست می‌دهند. این میزان هر چند از میانگین جهانی یعنی مرگ ۱۹ نوزاد به ازای هر هزار تولد کمتر است، اما در کشور‌های پیشرفته به ازای هر هزار تولد زنده تنها سه کودک جان خود را از دست می‌دهند. کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان از شاخص‌های مهم بهداشت و رفاه اجتماعی است و بهبود آن در شرایطی که عنوان می‌شود ایران نیازمند افزایش نرخ جمعیت است، ضروری به نظر می‌رسد.»

XS
SM
MD
LG