لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

« افزايش نرخ تورم به ۳۶ درصد درصورت شکست مذاکرات»


يک روز پيش از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس به چهارمين وزير پيشنهادی دولت يازدهم برای وزارت علوم، روزنامه ايران ضمن انتشار عکس و گفت و گوی فخرالدين احمدی دانش آشتيانی در صفحه يک شماره دوشنبه خود، از قول وی نوشته است: «در صورت اخذ اعتماد مجلس کار را با نيروهای جديد دنبال خواهم کرد.»

روزنامه کيهان اما در يکی از تيترهای اصلی صفحه يک خود تاکيد کرده است که « اکثريت نمايندگان مجلس وزير پيشنهادی علوم را مناسب نمی‌دانند.»

روزنامه تعادل به بررسی نرخ تورم احتمالی در سال آينده پرداخته و نوشته است: « درصورت شکست مذاکرات، نرخ تورم در سال آينده به ۳۶درصد افزايش می يابد.»

روزنامه خراسان از «سفر غير رسمی» وزير خارجه عمان با يک «پيام مهم» به تهران گزارش داده است.

روزنامه های شهروند، اعتماد، مردمسالاری، و آرمان در شماره دوشنبه خود گزارش ها و يادداشت هايی درباره «تشييع چند ده هزار نفری مرتضی پاشايی» منتشر کرده اند.
روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس يک خود به حضور گسترده هواداران مرتضی پاشايی در مراسم تشييع اين خواننده آن را «اجتماع ايرانی برای پاشايی» خوانده و روزنامه اعتماد شرکت کنندگان در اين مراسم را «تماشاگران غريب يک بدرقه» توصيف کرده است.
سعيد معيدفر جامعه سناش در روزنامه شهروند تاکيد کرده است که «مرگ پاشايی سی ساله که ناکام از دنيا رفت، نشان‌دهنده ناکامی نسل دهه شصتی‌هاست.»

سالاری عقيلی، خواننده موسيقی سنتی، طی يادداشتی در روزنامه آرمان نوشته است: «سيل جمعيتی که روز يک شنبه برای مرتضی پاشايی به خيابان‌ها آمده بودند عشق خود به هنر و هنرمندی چون پاشايی را به خوبی نشان دادند.»

حميدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردمسالاری با تيتر «پيام های تشييع يک هنرمند» نوشته است: آنچه برخی تمايل دارند پنهان بماند، تاثير غيرقابل باور موسيقی پاپ در زندگی مردم و بويژه جوانان است. تاثيری به حدی شگرف که می‌تواند چنين اجتماع عظيمی ايجاد کند. همان نوع موسيقی که سال‌ها تلاش شد، انکار و حتی سرکوب شود.

روزنامه جوان در تيتر يک شماره دوشنبه خود از «رتبه ۱۸۹ ايران در ايمنی تصادفات بين ۱۹۰ کشور جهان» خبر داده و نوشته خسارات سالانه سوانح رانندگی در ايران ۴۷ هزار ميليارد تومان است.

روزنامه آفتاب يزد عکس يک خود را به «کوجکترين کودک کارتن خواب و مادرش» اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، «معين» که اکنون به عنوان «وچک ترين کارت خواب» تهران از او نامبرده می شود از ابتدای تولد تا کنون که پنج ماه دارد به «همراه مادر و پدر معتادش در بی خانمانی سر کرده» اما از سوی شماری از کارتن خواب های تهران با حمايت انجمن غير دولتی «طلوع بی نشان ها» نجات يافته و به بهزيستی سپرده شده است.


آخرين گمانه ها درباره چهارمين وزير پيشنهادی علوم؛مخالفت اکثريت نمايندگان اصولگرايان
يک روز پيش از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس به چهارمين وزير پيشنهادی دولت يازدهم برای وزارت علوم، روزنامه ايران ضمن انتشار عکس و گفت و گوی فخرالدين احمدی دانش آشتيانی در صفحه يک شماره دوشنبه خود، از قول وی نوشته است: «در صورت اخذ اعتماد مجلس کار را با نيروهای جديد دنبال خواهم کرد .»

وزير پيشنهادی علوم با تاکيد براينکه «برای حل تمام مشکلات دانشگاه برنامه دارم»ف به اين روزنامه گفته است: «اولين اولويتم توسعه کيفی دانشگاه‌ها است. فکر می‌کنم به‌اندازه کافی توسعه کمی داشته ايم و حالا زمانش رسيده تا اين توسعه کمی را تبديل به کيفی کنيم. موضوع بعدی ارتقای کيفيت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها است. بحث تجاری کردن علم برايمان بسيار مهم است.»

فخرالدين احمدی دانش آشتيانی همچنين درباره برنامه خود برای تشکل های دانشجويی نيز گفته است: «وقتی صحبت از تشکل‌های دانشجويی می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت کمپين‌های سياسی می‌رود. اين موضوع مد نظر ما نيست.تشکل‌های دانشجويی به اين معناست که خود دانشجو فعاليت داشته باشد و هيچ فردی از بيرون دانشگاه در فعاليت دانشجويان دخالت نکند و اجازه دهند دانشجو با اراده خودش و جهت فکری خودش امور سياسی دانشگاه را پيش ببرد.»

چهارمين وزير پيشنهادی علوم در دولت حسن روحانی همچنين درباره اظهارات برخی نمايندگان اصولگرای مبنی بر «مخالفت وی با بسيج دانشجويی و امضای نامه حمايت از تحصن کنندگان» در جريان اعتراضات سال ۸۸، به روزنامه ايران گفته است: «برخی‌ها سعی دارند مرا سياسی نشان دهند. شخصيت بنده علمی و فرهنگی است» اما برخی «اصرار دارند مرا به اين وادی بکشانند. موضوعات مطرح شده عليه من تا به امروز بسيار است. بنده از اين تريبون همه موارد را تکذيب می‌کنم. هيچ نامه‌ای امضا نکرده‌ام و اصلاً برخی از اين نامه‌ها حتی محتوايش را نمی‌دانم. همه اين موارد را تکذيب می‌کنم.»

روزنامه ايران همچنين خبر داده است که حسن روحانی رئيس دولت يازدهم برای دفاع از وزير پيشنهادی علوم به مجلس می رود.

همزمان روزنامه شرق گزارش داده است که فخرالدين احمدی دانش آشتيانی روز يک شنبه در جلسه ای با اعضای «فراکسيون رهروان» نزديک به علی لاريجانی شرکت کرده اما در اين جلسه «هيچ سئوالی بر تـوان کارشناسی و مديريتی وزير پيشنهادی علوم» متمرکز نبوده است و در اين جلسه «دو نماينده نزديک به فراکسيون اصولگرايان، نبض بازی روانی عليه او را برعهده گرفته بودند.»

اين روزنامه همچنين نوشته است: در جلسه وزير پيشنهادی علوم با فراکسيون رهروان، نمايندگان اصولگرای مجلس «نه درباره کليد واژه فتنه که پيرامون امضای نامه و سخنان منتسب به دانش آشتيانی درباره بسيج به پرسش از وزير پيشنهادی پرداختند.»

شرق نوشته است: «برآيند نمايندگان حاضر در فراکسيون رهروان اين است که دانش آشتيانی، هم برنامه خوبی ارايه کرده و هم از متانت کافی در ارتباط با نمايندگان برخوردار بوده و هم پيشينه ای مرتبط با وزارت علوم داشته و آشنا به مسايل اين وزارتخانه است اما گويا مجلس به جای انتخاب وزير علوم، درگير انتخاب وزارت سياسـت است.»
محمدرضا تابش، نماينده نزديک به اصلاح طلبان، به روزنامه شرق گفته است: «رای عدم

اعتماد به وزير پيشـنهادی ]علوم[از پيش برنامه ريزی شده و اراده ای در کار است تا رابطه ميان مجلس و دولت بر هم بخورد.»

روزنامه کيهان اما يک روز پيش از برگزاری جلسه رای اعتماد فخرالدين احمدی دانش آشتيانی، در يکی از تيترهای اصلی صفحه يک خود تاکيد کرده است که « اکثريت نمايندگان مجلس وزير پيشنهادی علوم را مناسب نمی‌دانند.»
اين روزنامه همچنين نوشته است: «در آستانه جلسه رای اعتماد مجلس به وزير پيشنهادی علوم توضيحات حضوری آشتيانی به نمايندگان عضو فراکسيون رهروان نيز نتوانست آنان را قانع کند و اين جلسه نتيجه مطلوب دولت را در پی نداشت.»

کيهان با اشاره به اينکه «اگر استيضاح وزير سابق علوم را استثنا کنيم جلسه روز سه‌شنبه چهارمين جلسه‌ای خواهد بود که نمايندگان ملت در آن به بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی علوم از سوی دولت خواهند پرداخت»، نوشته است: «در اين چهار جلسه رای و نظر نمايندگان مجلس برای دولت عيان شده و ديگر همه می‌دانند که بهارستان به افراد مرتبط با فتنه ۸۸ رای مثبت نخواهد داد.»

پژوهشکده بانک مرکزی ايران؛ افزايش نرخ تورم به ۳۶ درصد درصورت شکست مذاکرات

روزنامه تعادل به بررسی نرخ تورم احتمالی در سال آينده پرداخته و نوشته است: « درصورت شکست مذاکرات، نرخ تورم در سال آينده به ۳۶درصد افزايش می يابد.»
هشدار ضمنی روزنامه تعادل درباره پيامدهای شکست مذاکرات هسته ای بر نرخ تورم به استناد گزارش تازه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران منتشر شده است.

به نوشته اين روزنامه، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در جديدترين گزارش خود برای پيش‌بينی تورم چهار سناريو درنظر گرفته شده که نخستين سناريو «تداوم پارادايم سياستی دولت يازدهم» است و براساس اين سناريو نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در زمستان سال‌جاری به ۱۵.۸درصد می‌رسد و در زمستان سال آينده به ۱۴.۹درصد کاهش خواهد يافت.همچنين برمبنای اين سناريو نرخ تورم سالانه منتهی به زمستان ۹۳ به ۱۵.۳ درصد و در زمستان سال آينده به ۱۵.۲ درصد خواهد رسيد. »

دومين سناريوی مورد برررسی «شکست مذاکرات» است و براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی در سناريوی «شکست مذاکرات» نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در زمستان سال‌جاری به ۲۴.۳ درصد و در زمستان سال آينده به ۳۶ درصد بالغ می‌شود و همچنين «در اين سناريو نرخ تورم سالانه منتهی به فصل زمستان ۹۳ به ۱۸.۴ درصد و در زمستان ۹۴ به ۳۴.۴ درصد خواهد رسيد» و علاوه براين درصورت شکست مذاکرات «اقتصاد ايران شاهد جهش نرخ ارز خواهد بود.»

به نوشته روزنامه تعادل، در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی سناريوی ديگری تحت‌عنوان «ميانگين ۲۲ سال گذشته» درنظر گرفته شده که برحسب اين سناريو، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که در زمستان سال جاری به ۱۷.۹ درصد می‌رسد در زمستان سال۹۴ به ۲۰درصد افزايش خواهد يافت. همچنين براساس اين سناريو، نرخ تورم سالانه منتهی به فصل زمستان۹۳ به ۱۶درصد و در زمستان۹۴ به ۱۶درصد خواهد رسيد.

اين روزنامه چهارمين سناريوی مورد بررسی در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی طبق سناريويی را «پارادايم صحيح سياست‌گذاری اقتصادی» توصيف کرده و نوشته است: در اين صورت «نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۱۰.۱ درصد در پاييز و زمستان سال‌جاری کاهش يافته و از بهار سال آينده نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه يک رقمی خواهد شد به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۸.۴درصد در بهار۹۴ به ۷.۴درصد در تابستان، ۷.۴درصد در پاييز و ۴.۴درصد در زمستان۹۴ کاهش خواهد يافت.

همچنين براساس سناريويی را «پارادايم صحيح سياست‌گذاری اقتصادی»، نرخ تورم سالانه منتهی به پاييز۹۳ با ۱۵.۶ درصد، زمستان۹۳ به ۱۲.۴ درصد و در بهار۹۴ نرخ ۱۰.۵درصد خواهد بود اما از تابستان ۹۴ نرخ تورم سالانه نيز مانند تورم نقطه‌به‌نقطه برمبنای اين سناريو تک‌رقمی خواهد شد به‌طوری که در تابستان۹۴ نرخ تورم سالانه اين سناريو ۹.۲درصد، پاييز۹۴ به ۸.۲درصد و در زمستان ۹۴ به ۷.۷ درصد خواهد رسيد.

روزنامه تعادل يادآوری کرده است که «پژوهشکده پولی و بانکی برای تحليل سناريوهای مختلف پيش‌بينی تورم در سال‌جاری و سال آينده، از اطلاعات ۱۲ گروه شاخص قيمت مصرف‌کننده، متغيرهای ۸ گروه اصلی شاخص قيمت توليدکننده، قيمت سکه، نرخ ارز در بازار آزاد، نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، پايه پولی، حجم پول و حجم نقدينگی» استفاده کرده است.

سفر غير رسمی وزير خارجه عمان به تهران با يک «پيام مهم»
روزنامه خراسان «سفر غير رسمی» وزير خارجه عمان به تهران را مورد توجه قرار داده و از مذاکرات يوسف بن علوی با حسن روحانی و محمدجواد ظريف» در آستانه سفر تيم مذاکره کننده ايران به وين خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، تيم مذاکره کننده ايران صبح سه شنبه راهی وين خواهد شد تا دور نهايی مذاکرات را يک هفته مانده به پايان ضرب الاجل هسته ای،با ۱+۵ آغاز کند،اما قبل از

اين سفر ، «هيات ايرانی ميزبان وزير خارجه عمان درتهران بود و يوسف بن علوی شنبه شب به طور غيررسمی وارد تهران شده است و پس از ديدار و گفت و گو با رييس جمهوری اسلامی و وزير خارجه ايران،عصر يک شنبه تهران را به مقصد مسقط ترک کرده است.»
روزنامه خراسان تاکيد کرده است که «يوسف بن علوی ۶۹ ساله که تقريبا همه نيمه دوم عمر خود را وزير خارجه سلطان نشين عمان بوده، در حالی به تهران آمده بود که تصور می رود، حامل پيام مهمی برای مقامات ايرانی در باره موضوع هسته ای بوده است.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه «هفته گذشته نشست سه جانبه وزرای خارجه ايران و آمريکا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ در مسقط پايتخت عمان برگزار شد»ف نوشته است: «يوسف بن علوی چهارشنبه گذشته در فرودگاه مسقط و در جريان سوخت گيری هواپيمای وزير خارجه آمريکا، ديداری يک ساعته و از پيش اعلام نشده با جان کری داشت» و اين ديدار درحالی انجام شده است که «جان کری برای همراهی باراک اوباما در سفر به چين به پکن رفته بود، پس از مشورت با اوباما در فرودگاه مسقط توقف کرده بود.»

«اجتماع ايرانی برای پاشايی»

روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس يک خود به حضور گسترده هواداران مرتضی پاشايی در مراسم تشييع اين خواننده آن را « اجتماع ايرانی برای پاشايی» توصيف کرده و نوشته است: روز يک شنبه «مردمی که برای تشييع جنازه از تالار وحدت تا بهشت زهرا» حضور داشتند «آن‌قدر زياد بودند» که مراسم تدفين مرزتضی پاشايی با تاخير مواجه شد.

اين روزنامه با تاکيد براينکه برای مراسم تشييع «خيلی‌ها آمده بودند، همان‌ها که از روز قبلش در پارک‌ها جمع شده بودند و ترانه‌هايش را می‌خواندند، يا جلوی بيمارستان بهمن، محل بستری‌اش، گردهم آمده بودند»، نوشته است: «جوان بودن ]مرتضی پاشايی[، ابتلايش به سرطان، مردمی و خوش صدا بودن‌اش، همه دايره محبوبيت پاشايی را کامل کرد. حس نوعدوستی مردم در سه روزی که گذشت، بيش از هميشه نمايان بود، خيلی بيشتر از مرگ هر هنرمند و نام‌آوری. اين روزها خيلی‌ها پاشايی گوش می‌دهند، ضبط صوت ماشين‌ها، همه از صدای پاشايی پر شده، خيلی‌ها، حتی کسانی که تا پيش از اين نام اين خواننده پاپ را نشنيده بودند حالا دنبال ترانه‌ها و آلبومش هستند. حتی خود مردم هم از اين حس نوعدوستی به هيجان آمدند.»

روزنامه اعتماد عکسی از مراسم تشييع مرتضی پاشايی را در صفحه يک خود منتشر کرده و شرکت کنندگان در اين مراسم را «تماشاگران غريب يک بدرقه» توصيف کرده است.
اين روزنامه در گزارش خود از مراسم تشييع پيکر مرتضی پاشايی نوشته است: روز يک شنبه «خيابان حافظ از کريمخان تا پل کالج، مملو از جمعيتی بود که مشکی پوشيده بودند، عکس‌هايی از خواننده مورد علاقه‌شان در دست داشتند و در طول مسير ترانه‌هايی از خواننده محبوب‌شان را با بغض همخوانی می‌کردند.»

اعتماد شمار شرکت کنندگان در مراسم تشييع مرتضی پاشايی را « ده‌هاهزار نفر» اعلام کرده و نوشته است: «حيرت‌آور بود، سيل جمعيتی که از هر سو به سمت تالار وحدت در حرکت بود، اين همه جمعيت برای حضور در تشييع پيکر يک خواننده جوان. آنچه که بيشتر نمايان بود، حضور پرشور جوان‌ها بود، درست همان‌هايی که مخاطب هدف مرتضی پاشايی بودند.»

روزنامه اعتماد درعين حال در يادداشت کوتاهی که در کنار عکس يک خود منتشر کرده نوشته است: « ظاهر ماجرا، می‌تواند احساس همبستگی ساده ميان مخاطبان يک هنرمند باشد اما اتفاقی که روز جمعه در تهران و ديگر شهرهای ايران افتاد و وضعيتی که ديروز در مراسم تشييع جنازه مرتضی پاشايی به‌وجود آمد، نشان می‌دهد که پيامدهای اجتماعی مرگ اين خواننده پاپ، بيشتر و فراتر از يک سوگواری ساده است.»

اين روزنامه همچنين نوشته است: «آيا کسی هست که با ديدن تصويرها و فيلم‌های اين تدفين «عجيب و غريب» به پرسش‌ها و مجهول‌های فراوان اين روزهای‌مان پاسخ دهد!؟ چه اتفاقی افتاده است؛ آيا با بروز يک پديده تازه روبه‌روييم يا شاهد موجی از غليان احساسات عمومی هستيم که زود فروکش می‌کند و تا سوژه‌ بعدی که دوباره سربرآورد، خاموش می‌ماند !؟ آنها سوگوارند يا کنجکاو و آن‌همه تلفن همراه ميان مراسم تشييع و تدفين چه می‌کند!؟ به نظر شما نام اين وضعيت را چه می‌شود گذاشت جز سرگيجه عمومی.»

مرتضی پاشايی؛ نماد ناکامی دهه شصتی ها

سعيد معيدفر جامعه‌شناس طی يادداشتی در شهروند نوشته است: « واکنش به مرگ مرتضی پاشايی که روز يک شنبه و روزهای گذشته به مهم‌ترين اتفاق اجتماعی ايران تبديل شد به يک عبارت يک پديده اجتماعی است و به عبارتی ديگر بهانه‌ای برای بروز پديده‌های اجتماعی ديگر است.»

اين جامعه شناس تاکيد کرده است که با «آنچه روز يک شنبه در تهران گذشت پی‌برديم به مسائل جوانان دهه ٦٠ و ٧٠ که فراموش شده‌اند و صدای آنها شنيده نمی‌شود،توجه‌ای نشده است. جوانانی که دايم به‌عنوان تهديد به حساب می‌آيند و با آنها برخورد امنيتی می‌شود.»

سعيد معيدفر همچنين نوشته است: «مرگ پاشايی ٣٠ساله که ناکام از دنيا رفت، نشان‌دهنده ناکامی نسل دهه شصتی‌هاست، نسلی که در همه زمينه‌ها به مشکل خوردند و کسی صدای آنها را نشنيد و اين مساله‌ای عمومی و فراگير برای اين نسل است و پاشايی يکی از همان دهه‌شصتی‌ها، نماينده اين ناکامی‌هاست و به همين دليل هم جوان‌ها حامی او هستند و دهه شصتی‌ها کارگزار و کنشگر اصلی اين پديده اجتماعی در روزهای اخير بودند.»
اصغر مهاجری جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی طی يادداشتی در روزنامه شهروند تاکيد کرده است که مرگ مرتضی پاشايی به «نماد نگرانی مردم درباره سرطان» تبديل شده است و «حرکت‌هايی که پس از مرگ مرتضی پاشايی ديده شد، يک حرکت نمادی و مدنی است. لازم است تا مسئولان به‌ويژه مسئولان حوزه بهداشت و درمان، حرف واقعی مردم در پشت اين حرکت را بدانند، اين يک نکته ظريفی است که بايد مورد توجه قرار گيرد.»

«پيام های تشييع يک هنرمند»

سالاری عقيلی، خواننده موسيقی سنتی، اما طی يادداشتی در روزنامه آرماننوشته است: «جمعيتی که روز يک شنبه برای تشييع جنازه مرتضی پاشايی در مقابل درب تالار وحدت حاضر شده بودند نشان دادند پاشايی اخلاق نيک و پسنديده‌ای داشت.»

نويسنده يادداشت روزنامه آرمان با اشاره به اينکه «عشقی که در صدای مرتضی موج می‌زد باعث شده بود تا آخرين لحظه زندگی از پای ننشيند»، نوشته است: مرتضی پاشايی «در برخی اجراها مجبور بود بين دو قسمت کنسرت زير سُرم برود، اما تمام سختی‌ها را به جان خريد، تا به بيشترين ميزانی که امکان داشت با مردم باشد، آنها را ببيند و برايشان بخواند.»
سالار عقيلی با تاکيد براينکه «مردم ايران در طول از ديرباز تا امروز سختی‌های زيادی کشيده‌اند و تمام اين اتفاقات مردم را حساس کرده است»، نوشته است: « آنها نيازمند درک شدن و بحق قابل احترامند. رنج هايی که در سال‌های متمادی پشت سر گذاشته‌اند آنها را به دو گانه ابريشم- آهن تبديل کرده است. مردم ايران بسيار حساسند. همين مردم وقتی به کنسرت‌های موسيقی می‌آيند با هنرمندان آن اجرا همذات‌پنداری می‌کنند. حضور مردم در مراسم تشييع جنازه مرتضی پاشايی نشان داد موسيقی محترم است.»

اين خواننده موسيقی سنتی تاکيد کرده است:« سيل جمعيتی که روز يک شنبه برای مرتضی پاشايی به خيابان‌ها آمده بودند عشق خود به هنر و هنرمندی چون پاشايی را به خوبی نشان دادند.»

حميدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردمسالاری با تيتر «پيام های تشييع يک هنرمند» نوشته است: «روز يکشنبه اثبات شد که اين محرک قوی می‌تواند حتی از جايی ايجاد شود که کمتر کسی انتظارش را دارد. مراسم تشييع پيکر مرتضی پاشايی، خواننده پاپ محبوبی که البته مشهورتر و محبوبتر از او هم در موسيقی عامه‌پسند ايران حضور داشتند و دارند، حتی برای هوادارانش هم غيرمنتظره بود. استقبال بسيار گسترده مردم برای آخرين وداع با پاشايی که از مقابل تالار وحدت تهران آغاز شد و تا ساعت‌ها خيابان‌های مرکزی پايتخت را قفل کرد و به بهشت زهرا هم رسيد.»

اين روزنامه با طرح اين پرسشی دربار ه «دلايل پيام اين استقبال گسترده و مشايعت کم‌نظير»، نوشته است: «شايد بيماری سخت مرتضی پاشايی که طی يک سال اخير مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته بود مردم را به پيگيری وضعيت بيماری او واداشته بود و به همين دليل، همگان در انتظار حاصل مبارزه دشوار او با اين بيماری بودند؛ به ويژه با توجه به بهبود نسبی وضعيت جسمانی پاشايی که حتی امکان برگزاری کنسرتی ديگر را در مهر ماه جاری برايش فراهم ساخت. درگذشت او پس از اين مبارزه دشوار آن هم در سن کم، خيلی‌ها را، حتی کسانی که با ترانه‌هايش خاطره نداشتند تحت تاثير قرار داد. اما از منظری ديگر، او خواننده‌ای پاپ با موسيقی عامه‌پسند، اما از نوع غمگين بود. غمی که در لابه‌لای ذهنيت و بطن زندگی مردمان اين سرزمين بويژه جوانان رسوخ کرده و به همين دليل، ترانه‌هايش ارتباط نزديکی با همه برقرار کرد.»

روزنامه مردمسالاری همچنين نوشته است: «آنچه برخی تمايل دارند پنهان بماند، تاثير غيرقابل باور موسيقی پاپ در زندگی مردم و بويژه جوانان است. تاثيری به حدی شگرف که می‌تواند چنين اجتماع عظيمی ايجاد کند. همان نوع موسيقی که سال‌ها تلاش شد، انکار و حتی سرکوب شود. خوانندگانی در اوج محبوبيت از همين سرزمين مهاجرت کردند چون زمينه ادامه فعاليت‌هايشان در داخل مرزها فراهم نشد و البته چند خواننده محبوب ديگری که مجوز نگرفته‌اند اما مانده‌اند و می‌خواهند بمانند، آنقدر محبوبيت دارند که آهنگ‌هايشان بدون نياز به مجوز، بين خيلی از جوانان زمزمه می‌شود.»

سرمقاله نويس روزنامه مردمسالاری تاکيد کرده است که «پيام مهم مراسم کم‌نظير تشييع پيکر مرتضی پاشايی، نقش مهم و سرکوب شده موسيقی پاپ به عنوان هنری عامه‌پسند برای ايجاد همبستگی اجتماعی، بدون دخالت نهادهای حاکميتی بود و از اين پتانسيل مهم، نه بايد نگران بود و نه در صدد بهره‌گيری سياسی و مذهبی از آن، در قالب همان نگرش قالبی و محدود و يکجانبه‌ای که صدا‌و‌سيما در اين دو سه شب به آن پرداخته، برآمد. تشييع کم‌نظير مرتضی پاشايی، پيام روشنی به نتيجه بسياری از محدوديت‌های سليقه‌ای است که روز به روز از اثرگذاری آن کاسته می‌شود.»

رتبه ۱۸۹ ايران در ايمنی تصادفات ايران؛بيش از ۹ ميليون کشته و مصدوم در سی سال
روزنامه جوان در تيتر يک شماره دوشنبه خود از «رتبه ۱۸۹ ايران در ايمنی تصادفات بين ۱۹۰ کشور جهان» خبر داده و نوشته خسارات سالانه سوانح رانندگی در ايران ۴۷ هزار ميليارد تومان است.
به نوشته اين روزنامه، رحمت‌الله حافظی، رئيس کميسيون سلامت و محيط زيست شورای شهر تهران روز يک شنبه در نشست هم انديشی «روز جهانی يادآوری قربانيان ترافيک» اعلام کرده است که «رتبه ايران از ميان ۱۹۰ کشور جهان از نظر ايمنی در تصادفات رانندگی ۱۸۹ است.»
روزنامه جوان نوشته است: «مرگ روزانه ۵۰ نفر بر اثر تصادف، ايران را در ميان ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۱۸۹ از نظر ايمنی در تصادفات رانندگی قرار داده است به گونه‌ای که آمار تلفات ترافيکی هر هفته برابر با سقوط يک ايرباس با ۳۵۰ مسافر در کشور بر‌آورد می‌شود که اين معضل همچنين هزاران ميليارد تومان خسارت به صورت مستقيم و غير‌مستقيم به اقتصاد کشور می‌زند.»
بيژن سورانی در گزارش روزنامه جوان از قول «صاحبنظران» نوشته است: «بيش از ۷ درصد توليد ناخالص ملی رقم خسارت‌های مستقيم و غيرمستقيم تصادفات کشور است که بر اساس آمارها و بر‌آورد‌‌ها در سال ۹۱ از مجموع ۶۷۵۷ هزار ميليارد ريال توليد ناخالص کشور حدود ۴۷۰هزار ميليارد ريال (۴۷هزار ميلياردتومان) خسارت به اقتصاد ايران وارد شده است.»
به گزارش اين روزنامه، اسدالله جولايی رئيس ستاد ديه کشور در مراسم روز جهانی يادآوری قربانيان ترافيک گفته است: «طی ۳۵ سال اخير ۹ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر قربانی و مصدوم حوادث رانندگی» در خيابان ها و جاده های ايران شده اند» و تنها در سال ۹۲ خسارات حوادث رانند گی «۵۲ هزار ميليارد تومان» بوده است.
روزنامه جوان همچنين از قول سخنگوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ايران، نوشته است: «هر سال ۱۸ هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می دهند.»
همين مقام مسئول به روزنامه جوان گفته است: «۳۵ درصد از سوانح رانندگی در سطح شهرها منجر به مرگ می‌شود و در حال حاضر ۵۰ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در شهرهای ]ايران[ موتورسيکلت‌سواران و عابران هستند که به دليل عامل انسانی جان خود را از دست می‌دهند و در اين ميان بيش از ۵۰ درصد تصادفات جرحی مربوط به ۳ و نيم ميليون موتورسوار است و بيشترين تلفات تصادفات موتورسيکلت‌ها در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال است.»

XS
SM
MD
LG