لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

«ضراب و زنجانی زیرحکم، چند میلیارد دلار روی هوا»


روزنامه شرق عکس یک خود را به «رضا ضراب» اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «ضراب و زنجانی زیرحکم، چند میلیارد دلار روی هوا» نوشته است: «همکار بابک زنجانی این روز‌ها با دردسر بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند» چرا که این «دلال طلای ایرانی ساکن ترکیه» پس از بازداشت در آمریکا حالا قرار است «از میامی به نیویورک» منتقل، و با جریمه‌هایی روبه رو شود که «توسط پلیس آمریکا برای دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» تعیین شده بود.

روزنامه تجارت از «شمارش معکوس برای حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر» گزارش داده و از قول محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نهم، نوشته است: «براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵، دولت مکلف شد نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام کند و منابع آن باید صرف اشتغالزایی در کشور شود.»

به گفته محمدرضا پورابراهیمی «اولویت‌های حذف یارانه ۲۴ میلیون پردرآمد» توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در شش گروه به تصویب رسیده است که در «گروه نخست همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد با درآمد سالیانه حداقل ۳۵ میلیون تومان و گروه دوم شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان» اسن. گروه‌های دوم تا چهارم نیز شامل «کارکنان دولت و قوای سه گانه، شهرداری‌ها، موسسات عمومی و غیردولتی و کارکنان نیروهای مسلح» و «همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی» است که دریافتی سالیانه آن‌ها از ۳۵ میلیون تومان بیشتر است.

روزنامه تجارت از قول این نماینده مجلس تاکید کرده است که در گروه پنجمِ اولویت حذف یارانه‌ها نیز «همه ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه منع شدند» و گروه ششم نیز شامل همه کسانی که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و در پنج اولویت قبلی عنوان آن‌ها ذکر نشده است.

روزنامه تعادل هم در گزارشی با تیتر «حذف و اضافه در لایحه بودجه» با تاکید بر مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس نهم برای «حذف ۳۰ درصد از یارانه بگیران»، نوشته است: «کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵، جز افزایش سقف بودجه، افزایش سهم صندوق توسعه ملی، حذف ۴ بند، حذف ۳۰ درصدی یارانه بگیران» و افزایش بودجه «تقویت بنیه دفاعی» در دیگر موارد اعضای کمیسیون پیشنهادات دولت در لایحه بودجه را پذیرفته و تغییر چندانی در آن لحاظ نکرده است.»

روزنامه شرق در تیتر یک شماره پانزدهم فروردین ماه خود از «خیز دوم اصلاح‌طلبان» برای انتخابات مجلس خبر داده و نوشته است: شامگاه یک شنبه «اعضای ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گردهم می‌آیند تا درباره فهرست امید در حوزه‌هایی که انتخابات آن به مرحله دوم رفته است، تصمیم بگیرند.»

به گزارش این روزنامه در حالی که «تکلیف ۵۶ حوزه و ۶٩ کرسی باقیمانده از ٢٩٠ کرسی مجلس قرار است در مرحله دوم روشن شود»، ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تصمیم دارد «برای بیش از ۶٠ کرسی نامزد معرفی کند. از این تعداد بالای ۶٠ نامزد در فهرست امید قرار می‌گیرند و گفته می‌شود قرار است از پنج نفر هم اعلام حمایت شود» تا به این ترتیب ستاد ائتلاف درباره هر ۶٩ کرسی اعلام موضع کند.

شرق یادآوری کرده است که «فهرست امید در مرحله اول انتخابات توانست ١٢۴ کرسی را از آن خود کند. از این تعداد ٩٩ نفر اصلاح‌طلب قطعی و ٢۵ نفر از حامیان دولت بودند که در فهرست امید جای گرفتند. همچنین پنج نفر از اقلیت‌های دینی که رأی آورده‌اند گرایش اصلاح‌طلبی دارند و البته ٢٠ نفر از مستقل‌ها هم گرایش حامی دولت دارند» و «در مرحله اول ٩٧ کرسی را هم مستقل‌ها و اصولگرایان کسب کرده‌اند.»

مرتضی حاجی، از چهره‌های اصلاح طلب، طی گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته که «۷۰ درصد مجلس آینده حامی دولت است» و مجلس دهم بیشتر از مجلس نهم و هشتم به اقتصاد، معیشت و اشتغال اهمیت خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، مرتضی حاجی با اشاره به اینکه «خیلی از چهره‌هایی که امروز گرایش به اصلاح طلبان پیدا کرده‌اند، روزی از مخالفان سرسخت این جریان فکری بوده‌اند»، گفته است «اصلاح طلبان در انتخابات از خود انعطاف نشان دادند اما هویت خود را نیز حفظ کردند.»

مرتضی حاجی همچنین گفته است: «مقید شدن به مجلس اصلاح طلب می‌تواند به عنوان یک هدف تعیین شود نه مجلس اصلاح طلبان. اگر مجلسی باشد که بتواند اهداف و نظرات نزدیک به اصلاح طلبان را در قالب قوانین و مقررات مصوب به صحنه بیاورد به مراتب بهتر از این است که ما تلاش کنیم مجلسی از اصلاحطلبان شکل دهیم.»

همزمان روزنامه کیهان در شماره یک شنبه خود باقر نمازی را به «پیشبرد پروژه تغییر شامل شبکه‌سازی به قصد براندازی «و» سرنگونی انقلاب» متهم کرده و نوشته است: همین اتهامات «برای محکومیت قاطع وی در دستگاه قضایی کافی باشد.»
باقر نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی ۸۰ ساله‌ای است که در پی بازداشت فرزندش سیامک نمازی، به تهران سفر کرده و بازداشت شده است.

کیهان درباره جزئیات اتهامات باقر نمازی نوشته است: «در دوره‌ای که هنوز مدیران دولتی در دوره ششم و هفتم ریاست جمهوری، دقیقا نمی‌دانستند عبارت NGO به چه معناست، نمازی به همراه تیم خارجی زبده خود مراحل آمارگیری و شناسایی سمن‌ها و تشکل‌های سنتی و خیریه‌ها و قرض‌الحسنه‌ها را در کنار بررسی کارکرد سازمان اوقاف و نحوه اداره موقوفات و عملکرد جهاد سازندگی و بسیج به پایان رسانده و گزارش آن را به بنیادهای آمریکایی و انگلیسی معاند ارائه کرد» و «این بارز‌ترین مفهوم جاسوسی» است.

این روزنامه حضور باقر نمازی به عنوان «وابسته سازمان ملل» طی دهه هفتاد در ایران و پس از آن اجرای طرح «مهندسی جوامع محلی بم» را هم بخشی از اتهامات باقر نمازی عنوان کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با تیتر «تطهیر گرک‌های اقتصادی» نوشته است: در فیلم گرگ وال استریت «پس از آزادی بلفورت از زندان و پایان دوران محکومیت وی محدویت‌هایی برای نوع و دامنه فعالیت‌های اقتصادی او وضع شده بود» اما در ایران «وضع معکوس است؛ از خلافکاران به عنوان نخبه‌های اقتصادی تبلیغ می‌کنند و گزارش‌هایی پررنگ و لعاب از شرایط زندگی مرفه و رشک برانگیزشان منتشر می‌شود.»

این روزنامه با تاکید براینکه «بعید نیست همین افراد به سودای باز شدن فضا برای بازگشت به روابط سطح بالای اقتصادی و سیاسی بازیچه دست رقبای سیاسی دولت شوند و هر روز مسئولان اقتصادی را به مناظره و... فرا بخوانند»، نوشته است: «نباید با تسهیل و تسریع و ‌ای ‌بسا تشویق بازگشت این افراد به عرصه عمومی این ذهنیت نادرست را در افکارعمومی و خصوصاً جوانان به وجود آورد که پیامدهای تخلف و فساد اقتصادی به چند سال حبس محدود می‌شود. در این صورت باید منتظر ظهور مفسدانی باهوش‌تر و گرگ‌هایی جسور‌تر باشیم.»

روزنامه ایران از سقوط یک مادر و فرزند در شهربازی برازجان گزارش داده و نوشته است: طیبه محمدی‎پور زن ۳۵ ساله‌ای که روز سیزدهم فروردین «به همراه کودک ۴ ساله‌اش سوار چرخ و فلک پارک آزادی برازجان شده بود در سقوطی وحشتناک کشته شد و پسرش به کما فرو رفت.»

مجید محمدی‌پور برادر طیبه که شاهد صحنه سقوط خواهر و خواهرزاده‌اش بوده به این روزنامه گفته است: «صحنه وحشت آوری بود. خواهر و خواهرزاده‌ام داخل چرخ و فلک بودند و به بالا می‌رفتند. کابین از پایین تکان می‌خورد و من حس می‌کردم که هر لحظه احتمال سقوط وجود دارد. خواهر و خواهرزاده‌ام به بالا‌ترین نقطه چرخ و فلک رسیده بودند و کابین‌ها در حال دور زدن بود که ناگهان تکان‌ها شدید‌تر شد و چرخ و فلک قفل کرد و خواهر و خواهرزاده‌ام پایین افتادند.»

همزمان عبدالحمید کریم آزاد، معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری دشتستان به روزنامه ایران گفته است که شهربازی برازجان «در قراردادی سه ساله از سوی شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده بود و با توجه به ایراداتی که داشت قرار بود پس از رفع عیوب مورد بازدید قرار گیرد که این روند مشمول زمان شد و مسئولان پارک به صورت غیرمجاز اقدام به فعالیت کردند.»

روزنامه ایران در گزارشی خبر داده «کلیپی از کودک‌آزاری و شکنجه با شیلنگ در فضای مجازی انتشار یافته که بسیار دردناک است.» این روزنامه نوشته است: «به احتمال قوی این فیلم متعلق به کشورهای حاشیه ایران است. کلیپی که در آن نشان می‌دهد پسرک بی‌دفاع در حالی که دست و پایش بسته است از سوی مردی که به نظر می‌رسد پدرش باشد هدف شکنجه بی‌رحمانه قرار گرفته است.»

روزنامه وقایع اتفاقیه عکس یک خود را به عباس کیارستمی اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «عبور از بحران» از افزایش امید به بهبودی خالق «طعم گیلاس» خبر داده است.

روزنامه جوان گزارش داده که در سال ۹۴ «حضور گردشگران خارجی در اصفهان ۱۰۰ درصد و در کرمان ۵۷ درصد بیشتر از سال ۹۳ بوده اما تاکید کرده است که «امنیت، گردشگران خارجی را به ایران» کشانده است.

XS
SM
MD
LG