لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

شجریان: دروغ نگویند که ربنا را من نگذاشته‌ام پخش کنند


«جهان من ایران است» تیتر گفت و گوی محمدرضا شجریان با روزنامه ایران است. این چهره سرشناس موسیقی، که در خارج از کشور مشغول درمان است به روزنامه ایران گفته است: «ربنا متعلق به من هم نیست. متعلق به مردم است. جزو زندگی و عواطف مردم است و هیچکس حق ندارد آن را از مردم بگیرد. من که صاحب این اثر هستم و در واقع آن را خلق کردم هم می گویم متعلق به مردم اســت. من ربنا را هرگز از مردم دریغ نکردم. حال اگر اقتضای سیاست اســت که صدای من را به هیچ صورتی پخش نکنند، خودشان می‌دانند ولی دروغ نگویند که ربنا را من نگذاشته‌ام پخش کنند.»

محمدرضا شجریان همچنین به طور ضمنی به اعتراض خود به رئیس دولت سابق اشاره کرده و گفته است: «شما فرض کنید هر نظامی مثال در نظام جمهوری اسلامی که همه آن را پذیرفتند، یک آدمی می‌آید یک کار اشتباهی می‌کند. ما به او تذکر می‌دهیم. این تذکر دلیل آن نیست که با نظام جمهوریت مخالفیم. این آدم اشتباهی کرده به او تذکری می‌دهیم. یا وقتی به یک نفر می گوییم تو حق توهین کردن به مردم را نداری این درافتادن با کل نظام نیست» اما «عده‌ای می‌خواهند سوءاستفاده کنند که چون این شخص به وزیر یا رئیس جمهور گفته این کار را اشتباه انجام دادی، پس این آدم با اصل جمهوری مخالف است که این ستم است.»

شاهرخ تویسرکانی و حمیدرضا نوربخش در مقدمه گفت و گوی روزنامه ایران با این چهره سرشناس موسیقی نوشته‌اند: «محمدرضا شجریان به گفته خودش مسئول است اما سیاسی نیست. متعهد است اما سیاسی کار نیست. او اندوه را می‌پذیرد و نه شکست را، اعتراض را علنی می‌کند، نه خشم را، او خوب می‌داند که در جهان سیاست بنا به خصلت تاریخی خود، اتفاقی ثابت و پایدار و قابل اعتماد نیست، اما مسئولیت پذیری و تعهد به شرافت انسانی، امری ازلی و ابدی است.»

محمدرضا شجریان به روزنامه ایران گفته است: «برای دل مردمم می‌خوانم» و «اگر شنونده من خوشحال است من هم خوشحالم و موسیقی شاد ارائه می‌کنم. اگر ناراحت است مطابق حال او کار ارائه می‌دهم. من کار اجتماعی انجـم می‌دهم کار سیاسی نمی‌کنم. کار من اجتماعی است و از درد اجتماع می گویم. گاهی به خود اجتماع باید تذکر بدهیم و بگوییم اشتباه می‌کنید. و گاهی دولت دارد در مورد مردم اشتباه می‌کند ما می گوییم که اشتباه نکن و مــردم چیز دیگری می‌خواهند. این کار یک تذکر است. مثل یک روحانی که روی منبر دارد تذکری می‌دهد بــه مردم می‌گوید ایــن کار را نکنید، این کار سیاسی نیست. اما اگر مردمی را دور هم جمع کنیم و حزبی تشکیل دهیم؛ وقتی یارگیری می‌کنید و می‌خواهید به قدرتی برسید و یک ایدئولوژی را پیاده کنید این می‌شود کار سیاسی. من نه یارگیری کردم، نه کنفرانس برای عده‌ای گذاشتم که کاری انجام دهیم. اگر این کارها را می‌کردم می‌شد سیاسی. من کاری هم که می‌کنم برای مردمانی است که با هر اعتقادی که دارند زندگی می‌کنند.»

روزنامه اعتماد عکسی از حسن روحانی و علی لاریجانی روسای قوای مجریه و مقننه را در صفحه یک خود منتشر کرده و از قول علی لاریجانی نوشته است: «می‌پرسند؛ روحانی رییس‌جمهور یک دوره‌ای است؟ من می گویم: خیر.»

به نوشته این روزنامه علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با هفته نامه مثلث، نزدیک به اصولگرایان، «پروایی ندارد تا از لزوم‌ترمیم کابینه بگوید. هرچند این کار را با احتیاط انجام می‌دهد اما در نهایت تصریح می‌کند: بعضی نمایندگان نظرشان این است که در حوزه اقتصادی باید همگرایی بیشتری در کابینه به وجود آید. قدری به تعبیر عامیانه‌تر پرگازتر باید در مساله اقتصادی حرکت کنند. بخشی هم روی مسائل دیگر نظراتی دارند. باید با آنها صحبت کنیم تا جمع‌بندی مشترکی داشته باشیم.»

اعتماد از قول علی لاریجانی نوشته است: «آقای روحانی روی هم رفته در مسیر درستی در حال حرکت است» و «اینکه سؤال شد برخی احتمالش را زیاد می‌دانند که آقای دکتر روحانی رییس‌جمهور یک‌دوره‌ای باشد، می‌گویم خیر، من احتمالش را زیاد نمی‌دانم.»

این روزنامه این اظهارات رئیس مجلس را نشانه «حمایتش از دولت» یازدهم توصیف کرده و البته نوشته که علی لاریجانی «معتقد است دولت باید در حوزه اجرای برجام و رفع رکود اقتصادی با جسارت و سرعت بیشتری عمل کند.»

علی لاریجانی در این گفت و گو از توافق هسته‌ای و برجام حمایت کرده و با اشاره به «برگزارش ١٠ جلسه هسته‌ای با حضور رهبر جمهوری اسلامی و ٢٥ جلسه شورای هسته‌ای» اشاره کرده و گفته است: «گاهی می‌شنیدم که جایی گفته می‌شد مباحث تیم مذاکره‌کننده را کسی بررسی نمی‌کند» اما «این حرف‌ها خلاف واقع بود.» چرا که «ما مواردی داشتیم که اینها یک مسیری رفتند و ما در شورای هسته‌ای بحث کردیم که این مسیر غلط است و باید کلاً مسیر عوض شود، بر همین اساس مسیر مذاکره را عوض می‌کردند، همین عوض‌کردن مسیر دو ماه هم طول می‌کشید، بنابراین این طور نبود که بحث یله و رها باشد.»

رئیس مجلس دهم حتی گفته است: «حالا تعداد سانتریفیوژ مهم نیست. مهم آن است که آنها پذیرفتند ایران با ٦ هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی داشته باشند. بعضی فکر می‌کنند اگر الان تعداد سانتریفیوژهای ما ٢٠ هزار تا بود شق‌القمر می‌کردیم؛ خیر، چنین چیزی نیست. چون ما معذورات دیگری هم داشتیم که پذیرفتیم.»

مجتبی حسینی گزارش نویس روزنامه اعتماد ضمن گزارشی درباره رقبای احتمالی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، نوشته است: «مدیران جناح راست یک سال مانده به خرداد ۹۶ و بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری پاشنه کفش‌ها را بالا کشیده‌اند و از همین حالا خیال پایان بخشی به سیادت اعتدال در سیاست ایران را در سر می‌پرورانند.»

روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان از جمله رسالت، وطن امروز، کیهان، جوان، خراسان، جام جم، سیاست روز، و حمایت اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس دهم را در تیتر یک خود مورد توجه قرار داده‌اند.

در این میان روزنامه‌های کیهان، رسالت، وطن امروز و جوان بخشی از سخنان علی خامنه‌ای درباره «مشکل رکود و اشتغال» را تیتر کرده و نوشته‌اند: «مشکل رکود و اشتغال باید حل شود ِصرف صحبت فایده ندارد.» این سه روزنامه همچنین از قول وی نوشته‌اند: «شرمندگی این حقیر و نظام از بیکاری یک جوان کمتر از خود او نیست.»

روزنامه‌های خراسان، جام جم، سیاست روز، و حمایت اما «شاخص‌های انقلابی گری» را از قول رهبر جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار داده و از قول وی تاکید کرده‌اند که «مجلس انقلابی عمل کند هم در قانونگذاری هم در موضع گیری‌ها.»

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌ها، از قول علی خامنه‌ای نوشته است: «در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری به چشم می‌خورد.»


روزنامه ابتکار از پیشنهاد «تغییر نام فراکسیون زنان و خانواده به فراکسیون امور زنان و خانواده در مجلس دهم» خبر داده و نوشته است: این پیشنهاد از سوی شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شده است تا «نمایندگان مرد نیز بتوانند عضو این فراکسیون شوند.»

این روزنامه پیشنها شهیندخت مولاوردی نشان از تصمیم «دولت تدبیر و امید» برای تعامل با مجلس دهم برای دمیدن روح تازه‌ای «به کالبد بی جان برنامه‌های بی‌سرانجام» دوره‌های قبل توصیف کرده و نوشته است: «کارشناسان سیاسی درباره پیشنهاد حضور مردان در فراکسیون زنان معتقدند که این امر باعث تقویت هر چه بیشتر این فراکسیون شده و زمینه را برای تحقق مطالبات زنان جامعه فراهم می‌کند.»

روزنامه ابتکار البته تاکید کرده است که تاکنون «نمایندگان زن این دوره از مجلس از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند اما در کل تداوم فعالیت این فراکسیون با حضور نمایندگان مرد و یا تبدیل آن به کمیسیون زنان که خود مستلزم طی پروسه‌ای قانونی بوده موضوعی است که در این مجلس مطرح شده و بیانگر برنامه‌ریزی مجلس امید برای پیگیری جدی حقوق زنان کشور است.»

همزمان روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی درباره شمار نمایندگان داوطلب برای عضویت در کمیسیون‌های مختلف نوشته است: در میان کمیسیون‌های مجلس، «امنیت ملی شلوغترین، فرهنگی خلوتترین» کمیسسون مجلس دهم است.

این روزنامه اسامی نمایندگان داوطلب برای عضویت در کمیسیون‌ها را نیز منتشر کرده و نوشته است: «بیشترین تعداد متقاضیان برای کمیسیون‌های امنیت ملی وسیاست خارجی با ۳۸ متقاضی، کمیسیون صنایع و معادن با ۳۲ متقاضی، کمیسیون برنامه و بودجه با ۳۱ متقاضی بوده و کمترین متقاضیان برای کمیسیون‌های شوراها و قضایی هر کدام با سه متقاضی و فرهنگی با ۴ متقاضی بوده است.»

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به نوشته این روزنامه هفت داوطلب دارد که شامل «داود محمدی، یحیی کمالی پور، ولی داداشی، حسن نوروزی، حسین رضازاده، محمد علی پورمختار، و محمد کاظمی» است.

روزنامه جوان هم با اشاره به اینکه «تکلیف کمیسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی باید در هفته جاری روشن شود»، نوشته است: «در مجلس تازه نفس که چند روز بیشتر از آغاز به کار آن نگذشته است، فقط چهار نفر خواهان حضور در کمیسیون فرهنگی هستند و قاعدتاً کسانی که افزوده خواهند شد، افرادی هستند که علقه و تمایل قلبی‌شان حضور در جای دیگری بوده است.»

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران همچنین نوشته است: «در روز هشدار رهبر انقلاب درباره ولنگاری فرهنگی، نمايندگان بی اهتمامی خود را نشان دادند» چرا که «بی اهتمامی فرهنگی یعنی فقط ۴ نفر نامزد کمیسیون فرهنگی» شوند.

«ویلاسازی در دشت ممنوعه» تیتر گزارشی است در روزنامه شهروند درباره ساخت ویلاهای چند صد میلیونی تا چند میلیاردی در برخی از روستاهای حوالی دریاچه ارومیه و نوشته است: «محله امامزاده، دشت ممنوعه اســت، نباید در آن چاه حفر شود زیرا جزو سفرههای آبی دریاچه ارومیه است. از آن طرف محلیها را دچار آسیبهای اجتماعی و معیشتی می‌کند. زیرا منابع آبی یک سفره محدود است

شادی خوشکار در گزارش این روزنامه نوشته است: «برخی افراد سودجو که کشاورز نیستند به اراضی کشاورزی چنگ انداخته و با خرید باغات و زمین‌های زراعی و قطعه قطعه کردن آنها به ویلاسازی» پرداخته‌اند و «با محبوس کردن زمین‌های کشاورزی در بین چهار دیوار به صورت قارچوار اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز» در این منطقه می‌کنند.

روزنامه شهروند همچنین از قول عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، نوشته است: «ویلاهای غیر قانونی حوضه آبخیر دریاچه ارومیه بدون مصلحت اندیشی باید تخریب شود.»

هادی صادقی معاون حقوقی قوه قضائیه طی گفت و گویی با روزنامه شرق با تاکید براینکه «ما دچار ایدز حقوقی شده‌ایم»، گفته است: «در توضیح ایدز حقوقی باید بگویم موج رسانه‌های نوین با سرعت بالایی وارد کشور می‌شود درحالی‌که حقوق‌دان‌ها در وضع قوانین مربوط به آن و به‌کاربردن این قوانین عقب می‌مانند. این باعث می‌شود کار حقوق که تأمین امنیت جامعه است و نظم و امنیت را باید تأمین کند، به‌درستی محقق نشود و حقوق عقب بماند؛ نتیجه این عقب‌ماندگی این است که امواج می‌آیند و آسیب خود را وارد می‌کنند.»

معاون قوه قضائیه همچنین با اشاره ناکارآمدی حقوق در قبال «وضعیتی که مصادیق مجرمانه به شکل میلیاردی وجود دارند»، به خبرنگار روزنامه شرق گفته است: «همین شما که اینجا نشسته‌اید و همه افرادی که موبایل‌های هوشمند دارند، همین حالا اگر گوشی‌هایتان را باز کنید مصادیق مجرمانه در آن وجود دارد، تقریباً بی‌استثنا این مصادیق ناخواسته در گوشی‌های همه وجود دارد و من خودم را هم مستثنا نمی‌کنم؛ چراکه ناخواسته این مصادیق می‌آید. همین کافی است که سری به کانالی بزنید و اگر دانلود خودکار را خاموش نکرده باشید، اتوماتیک‌وار این مصادیق در گوشی شما ذخیره می‌شود، حتی اگر نگاه هم نکرده باشید؛ اما فیلم یا آن مصداق مجرمانه در موبایل شما وجود دارد.»

روزنامه وقایع اتفاقیه در تیتر یک خود نوشته است: «سرانجام جرم سیاسی پس از ۱۰۰ سال» با ابلاغ حسن روحانی اجرایی می‌شود، قانونی که «تأکید می‌کند که بازداشت و حبس به صورت انفرادی برای مجرمان سیاسی ممنوع است.»

روزنامه همدلی در تیتر یک خود با تاکید براینکه «مخالفان مشغول جعل‌اند»، نوشته است: «روز یک شنبه برخی رسانه‌های مدعی اصولگرایی با انتشار نامه‌ای به گفته آنان محرمانه ادعا کردند که از سوی فدریکا موگیرینی و وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ به محمدجواد ظریف ارسال شده است» و «جزئیات این نامه در شرایطی در محافل خبری انتشار یافت که وزارت امور خارجه ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرده است.»

XS
SM
MD
LG