لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

صدرنشينی در دقيقه ۹۰؛ ايران ۱ امارات ۰


تيم ملی فوتبال ايران در سومين بازی از مرحله گروهی جام ملت‌های آسيا، در نبرد برای سرگروهی مقابل امارات قرار گرفت و با نتيجه ۱-۰ به برتری رسيد. ايران با اين نتيجه بدون گل خورده و با ۹ امتياز صدرنشين شد.

کارلوس کی‌روش با وجود حساسيت فراوان در تعيين سرنوشت تيمش به چند بازيکن اصلی استراحت داد و بازيکنان جوان را در ترکيب اصلی گذاشت. اين بازی در بريزبن برگزار شد و بيش از ۱۱ هزار تماشاچی داشت.

در روزی که عمر عبدالرحمان ستاره امارات، مهارناپذير و فوق‌العاده موثر بود، بازيکنان تازه وارد به ترکيب ايران هم نمايش خوبی ارائه کردند.

پاس وحيد اميری در هفدهمين دقيقه به سردار آزمون رسيد اما شوت او روانه کرنر شد. آندو ارسال کرد که ضربه سر پورعلی گنجی وارد دروازه نشد.

در ادامه، ضربه سر چکشی جهانبخش را ماجد ناصر دفع کرد. امارات در نيمه نخست در حفظ توپ موفق‌تر بود اما موقعيت‌های خطرناک را ايران خلق کرد.

با ورود اشکان دژآگه به زمين، وزن خط ميانی ايران سنگين‌تر شد و امارات که ديگر برای مساوی بازی می‌کرد، عقب کشيد و چشم به ضد حمله‌ها دوخت.

جا ماندن آندرانیک تيموريان در مهار بازيکنان تکنيکی خط ميانی امارات و پيش کشيدن مدافعان مرکزی، باعث شد مهرداد پولادی ناگزير شود برای جلوگيری از خلق موقعيت طلايی حريف، خطا کند و کارت زرد بگيرد.

در هفتاد و هفتمين دقيقه با اشتباه سيدجلال حسينی، احمد خليل صاحب موقعيت شد که ضربه او دقت لازم را نداشت. سه دقيقه بعد باز هم خليل با پاس هوشمندانه عبدالحرمان ضربه زد که اين بار حقيقی مهار کرد.

در دقيقه ۸۲ ضربه سر پورعلی گنجی از روی دروازه تيم امارات با سرپنچه‌های ماجد ناصر به کرنر رفت. سه دقيقه بعد حرکت انفرادی وحيد اميری به نکونام رسيد اما او توپ را از دست داد.

وقتی همه منتظر پايان بازی با تساوی بدون گل بودند، اتفاق غير منتظره در دقيقه ۹۰ رخ داد. سانتر دژاگه را مدافعان امارات به کرنر فرستادند. کرنر را خود دژاگه زد که بعد از رفت و برگشت روی سر مدافعان خسته امارات، رضا قوچان‌نژاد تازه نفس، توپ را با ضربه سر به گل نشاند.

مهاجمی حرفه‌ای و آموزش ديده در اروپا که پيش از اين هم زننده گل‌های سرنوشت سازی برای تيم ملی بود. از جمله گل صعود به جام جهانی در ورزشگاه اولسان مقابل تيم ملی کره جنوبی و پيش از آن هم گل سه امتيازی به قطر در دوحه. اين بار هم در پايان بازی، قوچان‌نژاد با فقط بيست دقيقه بازی به عنوان بهترين بازيکن ميدان معرفی شد.

جواد نکونام که فقط يک مسابقه تا رسيدن به رکورد بازی ملی علی دايی فاصله دارد، پس از بازی گفت: خيلی با برنامه بازی کرديم و با عملکرد‌مان توانستيم به پيروزی برسيم. دست تک تک مردم را می‌بوسم. اميدوارم حمايت آنها ادامه داشته باشد و بتوانيم در نهايت آنها را خوشحال کنيم.

نکونام همراه با مهرداد پولادی و سردار آزمون کارت زرد گرفتند. از دو بازی قبلی هم احسان حاج صفی و مسعود شجاعی کارت زرد گرفته بودند که در اين مسابقه حضور نداشتد.

در ترکيب ايران عليرضا حقيقی، سيدجلال حسينی، مرتضی پورعلی‌گنجی، خسرو حيدری (اشکان دژآگه - ۶۳)، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، وحيد اميری، سروش رفيعی، عليرضا جهانبخش (وريا غفوری - ۵۷) و سردار آزمون (رضا قوچان‌نژاد - ۷۱) بازی کردند.

مهدی سرمربی امارات که با پيشنهاداتی از باشگاه‌های حرفه‌ای استراليا مواجه شده، در نشست خبری تيمش را مستحق شکست ندانست و گفت اگر بازيکنانم را تعويض نکردم به خاطر اين بود که تيمم خوب بازی می‌کرد.

با اين نتيجه ايران منتظر تعيين سرنوشت نهايی گروه آخر خواهد شد. اگر عراق بتواند فلسطين را از پيش رو بردارد و اردن هم بر ژاپن غلبه نکند، تيم ملی عراق رقيب ايران در مرحله يک چهارم نهايی خواهد بود.

بازی بعدی ايران روز جمعه در ورزشگاه ۲۵ هزار نفری کانبرا برگزار می‌شود. عراق اگر در کانبرا به عنوان تيم دوم انتخاب شود، در همين شهر می‌ماند تا در برابر ايران بايستد.

نکته جالب در نتايج ايران اين است که اگر بازی مقابل بوسنی و هرزگوين در جام جهانی در نظر گرفته نشود، ايران در ۹ بازی اخير فقط يک گل آنهم در وقت‌های تلف شده از ليونل مسی خورده است!

به طور کلی در ۱۲ بازی آخر تيم ملی، دانيال داوری یک گل از آنگولا دريافت کرد و چهار گل هم حقيقی از بوسنی و آرژانتين که رکوردی جالب توجه محسوب می‌شود.

ايران پنج بازی پياپی است که گلی دريافت نکرده و در اين بين، سهم حقيقی سنگربان باشگاه پنافيل پرتغال، چهار صفحه پاکیزه بوده است.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری درباره داوری گفت: اگر بازيکنانم از لحاظ فيزيکی به خطر بيافتند بايد از آنها حفاظت کنم و وظيفه دارم صحبت کنم. اما صحبت ديگری درباره داوری نخواهم داشت.

سرمربی تيم ملی ايران يادآور شد: برد خيلی خوبی را مقابل بهترين تيم غرب آسيا به دست آورديم. امارات بازيکنان خوبی دارد و کارهای ترکيبی جالبی را انجام دادند. آنها مانند يک باشگاه بازی کردند، زيرا مدتهاست کنار هم هستند. اما بازيکنان من هم آماده بودند تا در طول بازی زجر بکشند و با از خود گذشتگی به سه امتياز برسيم.

در بازی همزمان، بحرين ۲-۱ بر قطر غلبه کرد تا ميزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بدون کسب امتياز، جام ملتهای آسيا را به پايان برساند.

XS
SM
MD
LG