لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

پخش ليگ برتر فوتبال ايران با دستور شورای امنيت


با وجود مخالفت فدراسيون فوتبال ايران با ورود دوربين‌های صداوسيما به ورزشگاه‌ها، شورای امنيت دستور داده است که بازی‌های هفته پنجم ليگ برتر نيز مانند هفته‌های گذشته از تلويزيون پخش شود.

عدم حصول توافق با صداوسيما باعث شد فدراسيون فوتبال اعلام کند اجازه پخش تلويزيونی رقابت‌های اين هفته که روزهای يکشنبه و دوشنبه برگزار می‌شود را نخواهد داد. مقررات فيفا نيز اختيار تصميم‌گيری در اين خصوص را به فدراسيون‌ها سپرده و دولت حق دخالت ندارد. با اين حال شورای امنيت، تصميم فدراسيون فوتبال را وتو کرده .

مهدی تاج رييس سازمان ليگ فوتبال ايران که به نمايندگی از فوتبال در جلسه شورای امنيت حضور داشت در اين باره گفت: "مصوب شد که در اسرع وقت وزارت ورزش، فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ بر سر قرارداد حق پخش تلويزيونی با رسانه ملی به توافق برسند."

اين در حالی است که علی کفاشيان اعلام کرده بود اگر تا زمان تعيين‌شده (دوم شهريور) قرارداد يا تفاهمنامه‌ای بين فدراسيون با صداوسيما امضا نشود، از ورود دوربين‌ها ممانعت خواهد شد.

رييس فدراسيون فوتبال با اشاره به پيشنهادات خارجی برای پوشش ليگ ايران گفته بود: "خواست خودم اين است که تا يکشنبه با صداوسيما تفاهم کنيم، اما اگر نشود، شرکت WSG حامی کنفدراسيون فوتبال آسيا پيشنهاد ۶۰ ميليون دلاری داده که ۲۰ ميليون برای تبليغات محيطی و ۴۰ ميليون دلار هم برای حق پخش تلويزيونی است."


اما دفاع فدراسيون از حقوق و منافع قانونی فوتبال در برابر تلويزيون حکومتی ايران دوامی نداشت. مهدی تاج می‌گويد: با توجه به اينکه جلوگيری از ورود دوربين‌ها به ورزشگاه‌ها تبعات منفی دارد، شورای امنيت دستور داد اين مسئله ملغی شود. طرفين در اسرع وقت به توافق برسند و نتيجه را هم به شورای امنيت کشور گزارش دهند."

پيش از اين مديران عامل ۱۶ باشگاه ليگ برتری در جلسه هم انديشی با سازمان ليگ و فدراسيون، کشور تصميم گرفتند در صورت عدم پرداخت حق پخش تلويزيونی از حضور دوربين های صداوسيما در ورزشگاه جلوگيری کنند. سعيد آذری مديرعامل ذوب آهن هم به ايسنا گفته بود مهلت مديران از دوم شهريور است.

اختلاف فدراسيون و صداوسيما فقط بر سر حق پخش نيست. اين اختلافات شامل پخش آگهی‌های محيطی هم می‌شود. همچنين با توجه به شکايت واحد حقوقی فدراسيون برای جام ملت‌های آسيا، فاز کپی رايت در مورد پخش تبليغات از صدا و سيما را هم در بر می‌گيرد. زيرا پخش تبليغ بدون بدون در نظر گرفتن حقوق فدراسيون طبق مقررات بين‌المللی که در جام جهانی نيز اعمال شد، غير قانونی است.

کفاشيان اسفند پارسال به ايسنا گفته بود: "اجازه دهند يک شبکه تلويزيونی خصوصی برای فوتبال داشته باشيم . خودمان درآمدزايی ‌کنيم، همه فوتبال‌ها را آنجا پخش می‌کنيم، تبليغات می‌گيريم و هيچ نيازی نداريم به پول صداوسيما. تازه يک پولی هم به آنها می‌دهيم."

رييس فدراسيون فوتبال ايران درباهر فرسايشی شدن اختلافات فدراسيون با صداوسيما هم گفته بود: "حکايت ما و صداوسيما شده حکايت آن شخصی که از کاسه گوشت تکه تکه جلوی گربه‌اش می‌انداخت و هر دفعه گوشت می‌انداخت گربه "ميو" می‌کرد. آخرش خسته شد گفت بيا همه کاسه برای تو يکجا بخور. حالا من می‌گويم "ميو!"

محمدرضا ساکت از اعضای هيات رييسه سازمان ليگ در اين باره گفته: مسئله حق پخش تلويزيونی جزو حقوق تعريف شده فوتبال در دنياست و بايد تمام و کمال توسط فدراسيون‌ها پيگيری شود. سه سال قبل با صدا و سيما قراردادی منعقد شد که بر اساس آن حق فدراسيون برای دريافت حق پخش به اثبات رسيد.

مديرعامل سابق سپاهان درباره نحوه محاسبه رقم حق پخش گفت: بالاترين درآمد باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها از حق پخش تلويزيونی است. در جام جهانی اين رقم در رسانه‌های اروپايی ۷۴۰ ميليون يورو بود. نسبت حق پخش تلويزيونی به تبليغات محيطی هم حدود ۶۰ به ۴۰ است.

ساکت يادآور شد: صداوسيما گران‌ترين تعرفه‌های تبليغاتی را از شرکت‌ها برای پخش تيزرهای آنها، قبل و بعد و در حين مسابقات فوتبال دريافت می‌کند. اين نشان می‌دهد که فوتبال، فراگيرترين ويترين برای معرفی کالا و تبليغات تجاری است.

XS
SM
MD
LG