لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

«مقبره‌ها»ی هنرمند ایرانی-آمریکایی در نیویورک


نمايشگاه مجسمه های سيا ارمجانی با عنوان «مقبره ها»، ماه اکتبر، در گالری معروف الکساندر گری در محله چلسی شهر نيويورک به نمايش گذاشته شده است.

سيا ارمجانی، مجسمه ساز و معمار معروف ايرانی-آمريکايی است. او متولد سال ١٣١٨ در ايران است و در جوانی به آمريکا مهاجرت کرد. او در کالج مکالستر در شهر مينياپليس تحصيل کرد و همچنان ساکن اين شهر است.

آثار او حد فاصل بين هنر و معماری است و از معروف ترين آنها، مشعل المپيک سال ١٩٩٦ در شهر آتلانتای آمريکاست. او به عنوان يکی از پيشروان هنر عمومی شناخته می شود.

آثار او در موزه های معتبری چون متروپوليتن نيويورک، هنر مدرن نيويورک، گوگنهايم، انستيتوی هنر شيکاگو، گالری ملی آمريکا، موزه بريتانيا و ديگر موزه های اروپايی در برلين، آمستردام و ژنو قرار دارند.

او حدود چهل سال است که روی مجموعه «مقبره ها» کار کرده است. او می گويد اين مقبره ها ادای احترام به فيلسوفان و شاعرانی است که افکار و آثار او را شکل داده اند.

دو مقبره برای دو شاعر ايرانی ساخته شده اند؛ حافظ و نيما يوشيج، پدر شعر نو ايران.

يکی از کارها به نام «مينياپليس مکتوب» يک صفحه ٥ متری پر از شعر فارسی است. اين اثر، بازتاب خاطرات کودکی و نوجوانی او در تهران است. او می گويد ذهنش پر از شعر است که بسياری از آنها را در دوران مدرسه حفظ کرده و همه آنها را روی اين صفحه ٥ متری نوشته است.

«مينياپليس مکتوب»، مقبره خود ارمجانی است. طرحی از نمای شهر مينياپليس که سالهاست در آن زندگی می کند، به علاوه صدها شعر فارسی که فاصله ميان خطوط ساختمان ها را پر کرده است. او معتقد است هنر نبايد درباره شخص او باشد به همين دليل به جای تصوير خود، نمای شهرش را روی مقبره خود کشيده است.

XS
SM
MD
LG