لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

آثار شش هنرمند معاصر ايرانى در نیویورک

دانشگاه نيويورک امسال ميزبان مجموعه مفصلى از آثار شش هنرمند معاصر ايرانى از چند نسل مختلف بود. اين نمايشگاه با عنوان «جهانى/محلى ١٣٣٨-١٣٩٤: شش هنرمند از ايران» توسط لين گامپرت طراحى شده و از اواخر دى تا اواسط فروردين امسال در گالرى گرى در مركز شهر نيويورک برپا بود.

فرامرز پيل آرام (١٣١٥-١٣٦٢)، پرويز تناولى (متولد ١٣١٥)، شهره فيض جو (١٣٣٣-١٣٨٤)، شيوا احمدى (متولد ١٣٥٣)، شاپور پويان (متولد ١٣٥٩) و باربد گلشيرى (متولد ١٣٦١) بعضى ساكن ايران بوده و هستند، بعضى به اروپا و آمريكا نقل مكان كرده اند و بعضى در آمد و شد هستند. اما هر شش هنرمند با الهام از فرهنگ غنى ايرانى خود، آثارى فرا مرزى خلق كرده اند.

آثار هر يك از اين هنرمندان با الهام از عناصر فرهنگى ايران چون معمارى، خطاطى، مينياتور و صنايع دستى، با با تاثير از مسائل اجتماعى و سياسى نسل شان و با استفاده از ابزارهاى مختلف هنرى خلق شده است كه با مخاطب جهانى ارتباط برقرار مى كنند. از فضاى پيش از انقلاب تا انقلاب ٥٧، از جنگ ايران و عراق در دهه ٦٠ تا ايران امروز، رد پاى سياست و اجتماع در بسيارى از آثار اين شش هنرمند ديده مى شود.

از مجسمه معروف «هيچ» پرويز تناولى و نقاشى هاى فرامرز پيل افكن تا مينياتورهاى شاپور پويان و شيوا احمدى و سنگ قبرهاى باربد گلشيرى، اين نمايشگاه نمونه متنوعى از هنر نيم قرن اخير ايران را به مخاطبان آمريكايى عرضه كرد.

گالرى گرى وابسته به دانشگاه نيويورک، حدود ٤٠ سال پيش تاسيس شد. موسسان اين گالرى از همان زمان به هنر معاصر آسيا و خاورميانه علاقه نشان داده اند. يكى از آنها پيش از انقلاب به ايران سفر كرده و مجموعه مفصلى از آثار پرويز تناولى و نقاشى هاى فرامرز پيل افكن را خريده بود كه به دانشگاه نيويورک هديه كرد.
عکس و گزارش از نگار مرتضوی

XS
SM
MD
LG