لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۲

مخالفت دولت با مجازات حبس برای پيشگيری دائمی از بارداری


محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت

سخنگوی دولت حسن روحانی مخالفت دولت با تعيين مجازات «دو تا پنج سال» حبس برای پيشگيری دائمی از بارداری را اعلام کرد. در عين حال محمد اسماعيل سعيدی، عضو کميسيون اجتماعی مجلس، از اصلاح اين طرح خبر داد.

به گزارش ايسنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران، ۱۱ تير۱۳۹۳ در نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی پيرامون طرح نمايندگان مجلس درباره «مجازات حبس برای وازکتومی و توبکتومی» تاکيد کرد: « اگر در مراحل رسيدگی به جزئيات اين طرح اين مواد مجددا مطرح شود، ما با هر ماده‌ای که با حقوق شهروندی و سلامت جامعه منافات داشته باشد مخالفت خواهيم کرد. »

کليات طرح «افزايش نرخ باروری و پيشگيری از کاهش رشد جمعيت کشور» در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تير ماه مجلس در حالی به تصويب رسيد که محمدرضا خبار، نماينده دولت، با اين طرح مخالفت کرد.

در صورت تصويب کامل اين طرح، تبليغ برای کاهش فرزند و هم‌چنين عقيم‌سازی در ايران مجازات خواهد داشت و کمک به سقط جنين نيز با مجازات حبس «دو تا پنج سال» روبه‌رو خواهد شد.

آقای نوبخت در عين حال پيش بينی کرد که «برخی از مواد اين طرح که دارای بار مالی است از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد. »
مصوبه نمايندگان مجلس برای در نظر گرفته شدن مجازات حبس برای پيشگيری دائمی از بارداری واکنشهايی زيادی را در شبکه های اجتماعی و خبرگزاريهای ايران داشته است.در روزهای گذشته تعدادی از حقوقدانان در مصاحبه هايی اين طرح را در مخالفت با حقوق خصوصی افراد دانستند.

اين واکنشها در حالی است که محمد اسماعيل سعيدی، عضو کميسيون اجتماعی مجلس از اصلاح طرح «دو تا پنج سال» حبس برای پيشگيری دائمی از بارداری خبر داد و افزود: « اين طرح با توجه به اشکالاتی که داشت با در نظر گرفتن فوريت برای اصلاح به کميسيون بهداشت بازگردانده شده و هنوز مورد تأييد نهايی قرار نگرفته است. »

به گزارش خبرگزاری مهر آقای سعيدی ۱۱ تير۱۳۹۳ با اشاره به اينکه با روشهای سلبی نمی توان در خصوص افزايش جمعيت اقدام کرد گفت : « اعمال سياستهای حبس امکان اجرا شدن در جامعه را ندارد. »

وزرا با شهامت کار خود را به پيش ببرند

سخنگوی دولت همچنين در واکنش به طرح های مطرح شده در مجلس برای استيضاح تعدادی از وزرا گفت: «ما از وزرا درخواست می‌کنيم با قاطعيت، شهامت و در چارچوب قانون و با احترام به آموزه‌های دينی کار خود را به پيش ببرند. »

آقای نوبخت اضافه کرد: «ولی اگر اکثريت مجلس به نظر ديگری رسيدند آنها می‌توانند در چارچوب وظايف قانونی خود عمل کنند. »

در هفته های گذشته تعدادی از نمايندگان از ارائه طرح هايی برای استيضاح وزرای علوم، نيرو، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش خبر داده بودند.
اسرائيل برای تکه تکه شدن عراق لحظه شماری می‌کند

محمد باقر نوبخت،سخنگوی دولت، همچنين با بيان اينکه«اسرائيل برای تکه تکه شدن عراق لحظه شماری می‌کند »از نمايندگان مجلس عراق خواست که به منافع ملی خود توجه کنند.

آقای نوبخت درعين حال گفت: «ما کمک‌های مناسب و توافق شده را نسبت به برخورد به تروريسم در عراق انجام می‌دهيم. »

XS
SM
MD
LG