لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

کن ۲۰۱۶، ورود ایرانی‌ها در روزهای پایانی


سحر دولتشاهی و علی مصفا در نمایی از فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی
سحر دولتشاهی و علی مصفا در نمایی از فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

جشنواره شصت و نهم فیلم کن با آنکه به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود اما حضور سینمای ایران در آن تازه آغاز شده است.

برنامه‌ریزان این دوره کن نمایش دو فیلم ایرانی حاضر در بخش‌های رسمی این جشنواره را در روزهای پایانی درنظرگرفته‌اند و به این ترتیب رونمایی از فیلم‌های ایرانی در زمانی انجام می‌شود که بسیاری در حال جمع‌بندی نظرات و گمانه‌زنی انتخاب‌های احتمالی داوران برای معرفی برگزیدگان هستند.

نخستین نمایش «وارونگی»

روز چهارشنبه در فاصله چهار روز مانده به پایان جشنواره، نخستین فیلم ایرانی حاضر در بخش‌های رسمی کن برای نمایندگان رسانه‌های گروهی به نمایش درآمد. فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه با حضور تیری فرمو مدیر هنری جشنواره رونمایی شد. جمع پرشماری از سازندگان این فیلم از جمله کارگردان و علی مصفا، علیرضا آقاخانی و سحر دولتشاهی بازیگران آن و همچنین کتایون شهابی پخش کننده فیلم که امسال جزو هیئت داوران جشنواره است، در زمان نمایش آن حضور داشتند. وارونگی سومین ساخته سازنده‌اش پس از دو فیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» و «قاعده تصادف» محسوب می‌شود و می‌توان آن را در ادامه موج جدید محصولات سینمای اجتماعی ایران ارزیابی کرد. این فیلم در روزهای آینده دو نمایش دیگر هم در جشنواره خواهد داشت.

کنجکاوی‌ها برای تماشای «فروشنده»

اما نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه، «فروشنده» ساخته تازه اصغر فرهادی نخستین بار روز جمعه بر پرده خواهد رفت. این نمایش برای نمایندگان رسانه‌ها خواهد بود و یک روز بعد در روز شنبه، نمایش اصلی فیلم در کاخ جشنواره همراه عبور سازندگان از فرش قرمز انجام می‌شود. از این فیلم تازه فیلمساز اسکار گرفته سینمای ایران تاکنون اطلاعات کمی منتشر شده است و باتوجه به عدم نمایش آن در ایران حتی برای اعضای شورای صدور پروانه نمایش فیلم‌ها کنجکاوی‌ها درباره مضمون و پرداخت آن به اوج خود رسیده است.

هفته گذشته بخش‌هایی از چند سکانس این فیلم در وب سایت جشنواره کن منتشر شد و بر اساس این بخش‌ها برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال رویارویی مخاطبان با فیلمی در حال و هوای آثار پرتعلیق پیشین آقای فرهادی مانند «جدایی نادر از سیمین» و «چهارشنبه سوری» مطرح شده است. این گمانه‌ها با انتشار خلاصه داستان و نظرات برخی سازندگان فیلم همراه شده که در آنها به صراحت گفته شده است که بار دیگر مسائل طبقه متوسط امروز ایران دستمایه کار اصغر فرهادی شده است.


کن در انتظار کشف امسال

از بخش مسابقه جشنواره کن تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ فیلم به نمایش درآمده‌اند و طی روزهای آینده با نمایش 5 فیلم دیگر از جمله «فروشنده»، نمایش فیلم‌های بخش مسابقه تکمیل می‌شود. از میان فیلم‌های به نمایش درآمده تاکنون هیچ فیلمی نتوانسته به عنوان اثر برتر و فوق انتظار این دوره مطرح شود. این در حالی است که کن امسال از نظر حضور نام‌های مشهور و تقدیر شده دوره پرشماری را پشت سر می‌گذارد. بر اساس آنچه از جمع‌بندی نظرات منتقدان و فهرست فیلم‌های برتر رسانه‌های مختلف به‌دست می‌آید، تاکنون فیلم‌های «تونی اردمن» ساخته فیلمساز زن آلمانی مارن آده، «سی‌یرانوادا» ساخته یک فیلمساز اهل رومانی به نام کریستی پویو که پیشتر با فیلم «مرگ آقای لازراسکو» جایزه بخش نوعی نگاه کن را گرفته بود و «پترسن» ساخته فیلمساز خلاف جریان جیم جارموش بیش از آثار دیگر، نظر صاحبنظران را جلب کرده‌اند.

ناامیدکننده‌ها

کن امسال همانطور که تاکنون شاهکاری عرضه نکرده است، همزمان شاهد عملکرد دور از انتظاری برخی نام‌های مدعی بوده است. در صدر آنها الیویه آسایاس، فیلمساز فرانسوی قرار دارد که با فیلم «ابرهای سیلس ماریا» بسیاری را به آینده کاری‌اش امیدوار کرده بود. فیلم تازه آقای آسایاس با نام «مأمور خرید شخصی» با آنکه از حضور ستاره امسال جشنواره کن کریستن استوارت سود می‌برد اما در بیان داستان عجیب و ماورایی‌اش نمی‌تواند به ساختار و پرداخت همگونی برسد و تماشاگر تا پایان از همراهی با فضای فیلم باز می‌ماند. پارک چان ووک فیلمساز اهل کره‌جنوبی و پدرو آلمادوار کارگردان شناخته شده اسپانیایی هم از فیلمسازانی هستند که ساخته جدیدشان با نظر مثبت منتقدان روبرو نشده است.

نگاه‌ها به جورج میلر

ریاست هیئت داوران جشنواره امسال کن را جورج میلر فیلمساز استرالیایی تبار برعهده دارد و بسیاری بر مبنای سبک فیلمسازی او در ساخت فیلم‌های پرتحرک و با ضرباهنگ بالا برندگان را جستجو می‌کنند. آقای میلر سال گذشته با ساخت قسمت تازه‌ای از سری فیلم‌های «مدمکس» بازگشت موفقی پس از دوره‌ای طولانی از گوشه گیری به دنیای سینما داشت و حالا نگاه‌ها متوجه انتخاب اوست تا سلیقه این دوران تازه فیلمسازی‌اش هم در انتخاب فیلم‌های برتر ارزیابی شود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG