لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

رهبران و زمامداران مادام العمر جمهوری اسلامی


جنتی در ابتدای انقلاب یکی از قضاتی بود که حکم اعدام برخی از زمامداران رژیم پیشین را صادر و اجرا کرد.
جنتی در ابتدای انقلاب یکی از قضاتی بود که حکم اعدام برخی از زمامداران رژیم پیشین را صادر و اجرا کرد.

آیت الله علی خامنه ای- ۷۸ ساله - در ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ متولد شد. در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ جانشین مادام العمر آیت الله خمینی شد. حدود ۴ ماه دیگر بیست و نهمین سال رهبریش آغاز می گردد. تا هر وقت زنده بماند و جمهوری اسلامی بر سر کار باشد، او رهبری آن را بر عهده خواهد داشت.

ممکن است گمان رود که مسئولیت مادام العمری در جمهوری اسلامی فقط و فقط منحصر به رهبری است. اما در عمل چنین نیست. به سه نمونه زیر بنگرید:

یکم- آیت الله احمد جنتی: جنتی متولد سوم اسفند ۱۳۰۵است. چند روز دیگر ۹۱ سالگی را آغاز خواهد کرد. دارای پست‌های مهمی در جمهوری اسلامی بوده و هست: دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام جمعه موقت تهران، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از سال ۱۳۶۰ ، رئیس ستاد احیای امر به معروف از بدو تأسیس در سال ۱۳۷۲، و...

در ابتدای انقلاب یکی از قضات بود که حکم اعدام برخی از زمامداران رژیم پیشین را صادر و اجرا کرد.

با این که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری او هم مانند دو عضو دیگر مثلث جیم- آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی- با رأی منفی مردم تهران روبرو شد، با تقلب وارد مجلس خبرگان گردید و خامنه‌ای برای انتقام از مردم - به روش‌های خاص خود- او را به رهبری مجلس خبرگان رسانید.

آیت الله احمد جنتی از دوره اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به عنوان عضو فقهای این نهاد- با حکم آیت الله خمینی- منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را برعهده داشته‌ است. او عضو مادام العمر شورای نگهبان برای رد صلاحیت مخالفان، منتقدان و رقبا است.

احمد جنتی در مرداد ۱۳۸۹ با دروغ پردازی گفت: "سندی را به دست آورده‌ام مبنی بر این که ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به "سران فتنه" داده‌ است. همین سعودی‌ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می‌کردند، (به سران فتنه) گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر هم می ‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد".

جنتی در سال ۱۳۹۳ رهبران جنبش سبز را با موسولینی مقایسه کرد که به محض شناسایی باید اعدام می شدند. و پرسید "چرا دو نفر دیگر از سران فتنه[محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی] باید آزاد باشند؟ یکی از آنها که همین طور دارد راه می‌‌رود و زیرآبی می‌‌رود و راه دو نفر دیگر را ادامه می ‌دهد".

دوم- حسین شریعتمداری: شریعتمداری متولد ۱۳۲۶ بوده و در آستانه ۷۰ سالگی قرار دارد. حسین شریعتمداری "جواهر تک تیرانداز" علی خامنه‌ای در مقابله با دگراندیشان است( رجوع شود به مقاله "خامنه‌ای و “جواهر تک تیرانداز”، حسین شریعتمداری"). دروغ، تهمت، هتاکی و پرونده سازی امنیتی کمترین روش‌های حسین شریعتمداری برای حذف مخالفان، منتقدان و رقبا است.

آیت‌الله خامنه‌ای در اول دی ماه ۱۳۷۲، حسین شریعتمداری را به عنوان نماینده‌ خود و سرپرست موسسه‌ کیهان منصوب کرد. در این حکم، شریعتمداری را"شخصیت ارزنده" و"دارای سوابق و شایستگی‌های کم‌ نظیر فرهنگی" به شمار آورد. او از شریعتمداری می ‌خواهد تا در برابر تهاجم بیگانگان و کسانی که از آزادی‌های جمهوری اسلامی "سوء استفاده" می ‌کنند بایستد و می‌گوید که کیهان به "آلودگی‌های" دیگر رسانه‌ها دچار نشده است. شریعتمداری بیست و چهارمین سال نمایندگی خامنه‌ای در کیهان را آغاز کرده است. او هم نماینده مادام العمر خامنه‌ای در موسسه کیهان است.

سوم- محمد باقر قالیباف: قالیباف متولد اول شهریور ۱۳۴۰ است. وارد ۵۶ سالگی شده است. در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا منصوب شد. با حکم آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب گردید. با حکم خامنه‌ای سرتیپ پاسدار محمدباقر قالیباف در دوران ۱۳۸۴- ۱۳۷۹ به عنوان فرمانده کل نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی منصوب شد. یکی از فرماندهان سپاهی امضا کننده نامه تهدیدآمیز به رئیس جمهور سید محمد خاتمی بود. در دوران فرماندهی نیروهای انتظامی ده‌ها روشنفکر و روزنامه نگار را به اداره امکانن نیروی انتظامی احضار و بازجویی و تهدید کرد.

در سال ۱۳۹۲ در مورد سرکوب اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ گفت :"حادثهٔ سال ۷۸ که در کوی دانشگاه اتفاق افتاد، آن نامه‌ای را که نوشته شد من نوشتم (نامهٔ فرماندهان سپاه به رئیس جمهور وقت، محمد خاتمی). بنده و آقای سلیمانی. وقتی در کف خیابان به سمت بیت رهبری راه افتادند، بنده فرمانده نیروی هوایی سپاه بودم. عکس من الان روی موتور ۱۰۰۰ با چوب هست. با حسین خالقی. ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جزو چوب زن‌ها هستیم. افتخار هم می‌کنیم. نگاه نکردم که من، سردار و فرماندهه نیروی هوایی هستم و تو را چه به کف خیابان؟".

درباره جنبش سبز و رهبران آن گفت :"مسببان این اتفاقات و علی‌الخصوص سران فتنه نه بلوغ سیاسی دارند نه دین دارند و نه عقل؛ و از منظر ملت شریف ایران، گناه عملکرد آنان مشابه و مترادف کسانی است که هم اکنون ما آنها را به نام منافقین می‌شناسیم".

در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ نامزد ریاست جمهوری شد، اما در سال ۸۸ سریع کنار کشید و در دو مرتبه دیگر مردم به او رأی ندادند. اینک نیز یکی از نامزدهای احتمالی اصول گرایان است.

قالیباف از شهریور ۱۳۸۴ تاکنون شهردار تهران است. یعنی ۱۱ سال و ۵ ماه. پس از او غلامحسین کرباسچی با ۹ سال در رتبه دوم و غلامرضا نیک پی با ۷ سال و ۵ ماه- در دوران ۱۳۵۶- ۱۳۴۸- در رتبه سوم قرار دارند.

علل و دلایل بسیاری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ به زیان قالیباف هستند. از جمله :

الف- نظر منفی مردم نسبت به گسترش همه جانبه قدرت سیاسی و اقتصادی سپاهیان،

ب- نقش او در سرکوب‌ها و مواضع سیاسی‌اش علیه دگراندیشان و رهبران جنبش سبز،

پ- افشای فسادهای گسترده پرونده‌های زمین‌خواری٬ پرونده واگذاری املاک با تخفیف‌های کلان و همچنین حمایت‌های مالی قابل توجه از موسسه خیریه همسرش٬

پ- حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو. در مورد این حادثه آخر حتی سایت وابسته به علی لاریجانی طی مقاله‌ای او را مقصر به شمار آورده است.

فرض کنیم قالیباف نامزد ریاست جمهوری نشود، یا نامزد شود و رأی نیاورد. فرض کنیم اصول گرایان به شیوه‌های متقلبانه نهادینه و ساختاری شده‌شان در انتخابات شوراهای شهر تهران دارای اکثریت شوند، در این صورت به شهرداری قالیباف تداوم خواهند بخشید. گویی او هم شهردار مادام العمر تهران است.

نکته جالب توجه این است که در فاجعه ساحتمان پلاسکو همه خبرگزاری‌ها و وبسایت‌های وابسته به سپاه و بسیج به حمایت همه جانبه قالیباف برخاسته و دولت روحانی را مسئول را حادثه به شمار می آورند.

نتیجه

قدرت فساد آور است و قدرت مطلقه فساد مطلقه به دنبال می آورد. فیلسوفان سیاسی گذشته گمان می کردند که باید فردی عادل را پیدا کرد و قدرت را به او سپرد. منتسکیو نشان داد که قدرت و عدالت ناسازگارند و قدرت زیاد اولین صفتی را که از آدمی می ستاند، قدرت عدالت ورزی است. دموکراسی‌ها با انتخاب رهبران سیاسی برای دوره محدود تجدید ناپذیر، و انواع راه‌ها و موانع دیگر، کوشیدند تا بر این مسأله مهم فائق آیند.

حتی اگر رهبران سیاسی فرشتگان بودند، قدرت عدالت آنان را نابود می کرد. فرض اساسی فیلسوفان سیاسی برای طراحی نظام سیاسی عادلانه این است که رهبران سیاسی عده‌ای فریب کارند که صرفاً به دنبال تأمین منافع خود هستند. هریک از رهبران سیاسی را باید هیتلری بالقوه به شمار آورد. به همین دلیل باید ساختارهایی آفرید که تا حد ممکن فسادها و خطرات سیاستمداران را کاهش دهد. باید دستگاه‌ها و نهادهایی ایجاد کرد که از مردم در برابر قدرت لویاتانی نظام سیاسی حمایت به عمل آورد. قدرت مادام العمر یعنی قدرت فساد و تبعیض و تخریب و سرکوب.

سرلشکر محسن رضایی در توییتی به مناسبت پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نوشته است: "اوباما رفت اما بشار اسد هنوز رییس جمهور سوریه است". او پس از حدود ۳۸ سال مناصب انتصابی هنوز نفمیده است که تفاوت دموکراسی و دیکتاتوری در کجاست؟ گویی قرار بوده اوباما هم رئیس جمهور مادام العمر باشد.

XS
SM
MD
LG