لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

«ایران جنگ نیابتی علیه اسرائیل را ادامه می‌دهد»


ژنرال گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران در دوران جدید خود نیز به «جنگ‌های نیابتی علیه اسرائیل، بویژه از طریق حزب الله لبنان» ادامه خواهد داد.

به گزارش جروزالم پست، ژنرال آیزنکوت این سخنان را دوشنبه ۲۸ دی در یک همآیش پژوهش‌های امنیتی در تل آویو بیان کرده است.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل با تشریح وضعیت اسرائیل در منطقه، در پی آغاز اجرایی شدن برجام، توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، گفته است، ایران «از این پس به حمایت از حزب الله و سایر سازمان‌های تروریستی در منطقه افزایش خواهد داد».

به گفته او، ایران هم اکنون سالیانه یک میلیارد دلار به حزب الله می‌دهد اما «در یکی دو سال آینده که وضع اقتصادی ایران بهبود یابد، این میزان کمک‌ها افزایش خواهد یافت».

به گفته او، حزب الله در نبردهای سوریه تا حال یک هزار و سیصد تن از شبه نظامیان خود را از دست داده است اما با افزایش کمک‌های مالی ایران شمار نیروهایی که به این سازمان ملحق می‌شوند و جنگ افزار آن تقویت می‌شود.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است که او با دیدگاه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور موافق است که ایران با اجرایی شدن برجام نیز «سودای رسیدن به بمب اتمی را از سر به در نکرده است».

در همین حال، این بلندپایه‌ترین نظامی اسرائیل گفته است که توافق هسته ایران و جامعه جهانی «یک نقطه عطف راهبردی» بوده و ایران احتمالاً در چند سال آینده به این توافق پایبندی نشان خواهد داد تا از مزایای آن بهره‌مند باشد.

ژنرال آیزنکوت همچنین گفته است که هدف حکومت ایران از کمک به سوریه تنها بقای بشار اسد نیست، بلکه به ادعای وی، ایران می‌خواهد «سوریه را به پایگاهی دایمی برای دست اندازی علیه اسرائیل مبدل کند».

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت ارزیابی ارتش این است که جمهوری اسلامی ایران شیوه جدیدی نیز برای «ستیز» با اسرائیل را در پیش می‌گیرد و آن «تحریک عرب‌های شهروند اسرائیل» است.

ژنرال آیزنکوت «تغییر وضعیت استراتژیک منطقه، ادامه حضور داعش، تشدید رقابت نیروهای سنی و شیعه در سرزمین‌های پیرامونی» را در کنار «نبود طرح‌های بلندمدت راهبردی برای ارتش اسرائیل، مشکلات اجتماعی و کمبود بودجه نظامی اسرائیل» در شمار چالش‌های سالهای آتی برای ارتش تحت فرمان خود توصیف کرده است.

دولت اسرائیل از آغاز اجرایی شدن برجام از یکشنبه ۲۷ دی، که به رفع بخش بزرگی از تحریم‌های ده ساله علیه ایران منجر می‌شود، ابراز ناخشنودی آشکار کرده است؛ گیلعاد اردان یک وزیر اسرائیلی این روز را «روز سختی برای همه کشورهای منطقه» نامیده بود.

نتانیاهو نیز یکشنبه گفته بود، دولت او «تخلفات» احتمالی ایران از اجرای تعهدات بین المللی‌اش را «رصد، و آن را برای جهانیان افشاء خواهد کرد».

دولت اسرائیل همچنین به شرکت‌های بین المللی انرژی، که برای بازگشت به عرصه فعالیت در حوزه‌های نفت و گاز ایران علاقمندی زیادی نشان داده‌اند، گفته است میان همکاری با اسرائیل یا ایران یکی را انتخاب کنند.

اسرائیل در پیشبرد سیاست‌های خود علیه مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران ناکام شد ولی آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی، حصول توافق هسته‌ای و اجرایی شدن آن را نشان قدرت و موفقیت راهکار دیپلماسی نامیده‌اند.

آمریکا به تازگی موافقت کرده است که برای تقویت امنیت اسرائیل میزان کمک‌های نظامی سالیانه به ارتش این کشور را در یک دوره ده ساله از سه میلیارد و یکصد میلیون دلار احتمالا به بیش از چهار میلیارد دلار افزایش دهد.

جزییات افزایش کمک‌هایی که «غرامت» آمریکا به اسرائیل بخاطر توافق هسته‌ای ایران تلقی شده، بزودی میان اسرائیل و دولت آمریکا، ضمن تایید کنگره واشینگتن، نهایی می‌شود.

XS
SM
MD
LG