لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

​ مجتبی جباری از تيم ملی فوتبال ايران خداحافظی کرد


مجتبی جباری
مجتبی جباری
در فاصله ۶۸ روز تا آغاز جام جهانی فوتبال، مجتبی جباری از بازيکنان کليدی تيم ملی ايران اعلام خداحافظی کرد. جباری در باشگاه الاهلی قطر عضويت دارد و ۳۱ بار برای تيم ملی به ميدان رفته است.

جباری در حالی اين تصميم غير منتظره را گرفته است که در هر سه بازی آخر ايران در مرحله مقدماتی که با کسب ۹ امتياز به صعود مستقيم به عنوان تيم اول گروه به جام جهانی انجاميد، در ترکيب اصلی به ميدان رفته بود. او پيش از مذاکره با کارلوس کی‌روش، تصميم خود را با جواد نکونام در ميان گذاشته بود.

مجتبی جباری نخستين بازی ملی خود را در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و مقابل ژاپن انجام داد. اما مصدوميت شديد باعث شد جام جهانی را از دست بدهد. آندرانيک تيموريان دوست صميمی او در باشگاه ابومسلم به جام جهانی رفت و در ادامه نيز راهی فوتبال انگلستان شد. اما مجتبی همواره گرفتار مصدوميت‌های متوالی بود. هواداران تيم فوتبال استقلال، طی اين سال‌ها به خاطر تکنيک و بازيسازی‌ خوبش او را با لقب زيدان آسيا تشويق می‌کردند.

هر سه گل ملی جباری در دوران سرمربيگری کی‌روش به ثمر رسيد. دو گل در دو بازی رفت و برگشت مقابل بحرين و يک گل هم به اندونزی. آخرين بازی ملی جباری، ديدار تدارکاتی مقابل گينه بود که مانند اغلب بازيکنان تيم ملی نمايشی ضعيف ارائه کرد و در دقيقه ۴۶ با عليرضا جهانبخش تعويض شد.

روزنامه خبرورزشی نخستين رسانه‌ای بود که خبر خداحافظی جباری را منتشر کرد و در بررسی دلايل او نوشت: «بايد روی نيمکت می‌نشست تا دژاگه بازی کند. دوم اينکه زانويش تحمل فشار را نداشت. در سال‌های گذشته همواره در فصل بدنسازی غيبت کرده و نمی‌خواست در اردوی اروپا حضور يابد. او دو سال ديگر قرارداد خود را با الاهلی تمديد کرده و به جای جام جهانی، ترجيح می‌دهد آينده خود را تضمين کند.»

اين روزنامه درباره واکنش سرمربی تيم ملی ايران نوشته، موضع کارلوس کی‌روش دقيقاً همانی است که درباره فرهاد مجيدی، هادی عقيلی و مهدی رحمتی داشت. او گفته: «ما به کار خودمان ادامه می دهيم. برای جباری آرزوی موفقيت می‌کنم.»

امير حاج‌رضايی کارشناس فوتبال درباره کناره‌گيری جباری گفته: «وقتی بازيکنی بی‌علاقگی نشان می‌دهد، همان بهتر که برود. البته اگر محرم نويدکيا در آمادگی کامل قرار داشت و اين مصدوميت‌های پی در پی برايش پيش نمی‌آمد، می‌توانست جانشين خوبی برای جباری باشد. با اين حال او هم از تيم ملی کناره‌گيری کرده و جزو بازيکنانی است که تمايلی برای حضور در تيم ملی ندارند.»

حاج‌رضايی گفته گزينه مورد نظر بايد مجرب باشد. شايد علی کريمی، اما ميزان آمادگی او را بايد از تونی اوليويرا سرمربی تراکتورسازی پرسيد.

جباری: به تصميم من احترام بگذاريد

مجتبی جباری با تاييد خبر خداحافظی‌اش گفته: سوالی که به شدت ذهنم را درگير کرده اين است که بعد از جام جهانی قرار است چه اتفاقی بيفتد. من تا ۳۱ سالگی دوازده بار عمل کردم. با اين شرايط و با فشاری که مسابقات جام جهانی دارد ديدم چه فرصتی بهتر از اين که اين شانس را به جوانی بدهم تا بتواند خودش را نشان دهد.

او درباره عجيب بودن تصميمش به ايسنا گفته: ساختن يک کمپ برای نوجوانان يا ساخته شدن يک بازيکن نوجوان، شادی بسيار بيشتری از حضور درجام جهانی به من می‌دهد. من به اين تصميمم افتخار می‌کنم و می‌خواهم بقيه هم به اين تصميم من احترام بگذارند.
جباری درباره نحوه خداحافظی‌اش گفته: «قرار بود به تهران بيايم و با کی‌روش صحبت کنم. فقط نکونام و کی‌روش از اين موضوع اطلاع داشتند. اين که از قول کی‌روش عنوان می‌شود "برو به سلامت" برايم جای تعجب دارد. امروز نکونام به من پيامک داد که کی‌روش بسيار عصبانی است. چرا خودشان يک چيزی می‌گويند اما مسئله ديگری را رسانه‌ای می‌کنند. نمی‌دانم دنبال چه هدفی بوده‌اند. به شدت از اين قضيه ناراحتم.»

اما ايسنا درباره واکنش کارلوس کی‌روش و اينکه چرا حاضر به ملاقات با جباری نشده است، نوشته: جباری در ليست من برای سفر به برزيل حضور دارد و کادر فنی روی اين بازيکن حساب باز کرده. اما اگر خودش تصميم به خداحافظی گرفته، اين موضوع ديگر به من مربوط نمی‌شود و جباری می‌تواند موضوع را با فدراسيون در ميان بگذارد.

پيش از تعطيلات نوروز، مهدی محمدنبی و کارلوس کی‌روش برای رايزنی با مقامات باشگاه‌های الاهلی و ام صلال به قطر رفتند و حتی نشستی هم با رييس فدراسيون فوتبال قطر داشتند. اما حالا مجتبی جباری خداحافظی کرده و طبعاً در اردوی آفريقای جنوبی و هيچ اردوی ديگری حضور نخواهد داشت. باشگاه‌ ام صلال هم با حضور پژمان منتظری در اردوی آفريقای جنوبی موافقت نکرده است.

جواد نکونام نيز وضعيت کاملا مبهمی دارد. گرچه او تمايل خود را برای حضور در اردوی آفريقای جنوبی اعلام کرده، اما باشگاه الکويت قصد دارد نکونام را برای ادامه مسابقات ليگ کويت و ای.اف.سی کاپ حفظ کند. موضوعاتی که در کنار هم، روزها ماجراهايی ناخوشايند را برای سرمربی تيم ملی ايران رقم زده‌اند.
XS
SM
MD
LG