لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

اتحادیه اروپا ممنوعیت فعالیت «شاهدان یهوه» در روسیه را محکوم کرد


دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: صدور این حکم زمینه تعقیب قضایی شاهدان یهوه صرفا به خاطر باورهای مذهبی آنها را فراهم می کند.
دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: صدور این حکم زمینه تعقیب قضایی شاهدان یهوه صرفا به خاطر باورهای مذهبی آنها را فراهم می کند.

اتحادیه اروپا حکم دیوان عالی روسیه در قلمداد کردن شاهدان یهوه به عنوان یک گروه افراطی و ممنوعیت فعالیت اعضای آن را محکوم کرد.

به نوشته سایت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۲۱ آوریل گفت «صدور این حکم زمینه تعقیب قضایی شاهدان یهوه صرفا به خاطر باورهای مذهبی آنها را فراهم می کند.»

دفتر خانم موگرینی در بخشی از بیانیه خود گفت:«شاهدان یهوه مثل هر جمعیت مذهبی دیگر طبق قانون اساسی فدراسیون روسیه، تعهدات بین المللی آن کشور و موازین بین المللی حقوق بشر باید از حق اجتماع صلح آمیز برای انجام مراسم دینی خود بدون هرگونه دخالت و محدودیتی برخوردار باشد.»

شاهدان یهوه یکی از فرقه های مسیحی است که تاریخ آغاز فعالیتش به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد. اعضای این فرقه معتقدند که «جهنم» و «عذاب ابدی» وجود ندارد. شاهدان یهوه از رفتن به خدمت سربازی و شرکت در جنگ سرباز می زنند.

هزاران نفر از شاهدان یهوه در دوره جنگ جهانی دوم به دست نیروهای آلمان نازی به اردوگاه های کار اجباری فرستاده و صدها نفر از انان جان باختند.

اعضای این فرقه در جهان حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

دیده بان حقوق بشر که دفتر مرکزی آن در نیویورک است می گوید تصمیم دیوان عالی روسیه در روز ۲۰ آوریل «ضربه بزرگی به آزادی مذهب و اجتماعات در روسیه بود.»

تشکیلات شاهدان یهوه در روسیه که می گوید حدود ۱۷۰ هزار پیرو معتقد و حدود ۳۹۵ شعبه محلی دارد، اعلام کرده که به این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

تصمیم دیوان عالی روسیه روز ۲۰ آوریل در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری اتخاد شد و این اولین باری است که فعالیت یک تشکیلات مذهبی ثبت شده در روسیه به طور کامل طبق قانون ممنوع می شود.

این حکم در درجه اول مرکز سازماندهی تشکیلات شاهدان یهوه در شهر سنت پترزبورگ را هدف گرفته ولی روی فعالیت شعبه‌های محلی آن در سراسر کشور تاثیر خواهد گذاشت. دیوانعالی روسیه همچنین درحکم خود دستور داده تا اموال و دارایی‌های این تشکیلات ضبط و مصادره شوند.

یاروسلاو سیولسکی یک سخنگوی شاهدان یهوه روسیه گفت:«ما به این تصمیم اعتراض خواهیم کرد و امیدواریم حقوق ما و حمایت قانون از ما بعنوان یک گروه مذهبی صلح طلب هر چه زودتر کاملا احیا شود.»

شاهدان یهوه که به خاطر دیدگاهشان در مورد مسائلی مثل خدمت سربازی، رای دادن، اختیارات حکومت مرکزی و قدرت بطورکلی در روسیه مورد سوءظن بوده اند یکی از چندین گروه و آیین‌های مذهبی هستند که طی سالهای اخیر در روسیه تحت فشار قرار گرفته اند.

حکومت روسیه تعدادی از نشریات و کتابهای این گروه را در فهرست نشریات افراطی و ممنوعه قرار داده و در مورد ترجمه روسی این گروه از متن انجیل یک دادگاه طولانی هنوز ادامه دارد.

مصوبه‌ای تحت عنوان قانون یارووایا که از سال گذشته به اجرا گذاشته شد فعالیت برخی از گروههای مذهبی بخصوص گروههای کوچک مثل شاهدان یهوه، مورمون‌ها و سایر گروههای مسیحی انجیلی را محدودتر کرده است.

مقامات روسیه گفته اند هدف این قانون که کلیسای ارتدکس از آن حمایت کرد، مبارزه با «تندروی مذهبی» و «تروریسم» است. اما ابهام در بخش هایی از این قانون به عنوان وسیله‌ای برای تحت فشار قرار دادن و ممنوع کردن فعالیت گروههای مستقل چه مذهبی و چه غیرمذهبی مورد انتقاد قرار گرفته است.

کمیسیون دولت آمریکا در مورد آزادی مذهب در سطح جهان اوایل ماه آوریل در بخشی از بیانیه خود گفت:«نحوه رفتار با شاهدان یهوه بیانگر گرایش دولت روسیه است که هرگونه فعالیت مذهبی مستقل را برای کنترل خود بر کشور و ثبات روسیه خطر تلقی می کند . این روش برخورد به دوران شوروی بازمی گردد که روی سایر گروههای مذهبی از جمله مسیحیان و مسلمانان صلح طلب تاثیر می گذارد.»

از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در ۲۶ سال قبل دین اصلی روسیه شکوفا شده و کلیسای ارتدکس اکنون منابع مالی سرشار و پیروان فراوانی دارد. طبق قانونی که در سال ۱۹۹۷ تصویب شد مسیحیت ارتدکس در کنار اسلام، یهود و بودائیسم چهار دین «تاریخی» کشور قلمداد می شوند.

سایر نحله‌های مسیحیت مثل کاتولیک‌ها اجازه دارند آزادانه و اساسا بدون محدودیت فعالیت کنند. اما با آیین هایی که پیروان اندکی دارند از طرف نهادهای حکومتی و مذهبی همواره به شیوه خصمانه‌ای رفتار شده است.

حتی قبل از تصویب قانون موسوم به یارووایا گروههای مذهبی کوچک شکایت داشتند که رعایت مقررات اداری مندرج در قوانین مصوب سال ۱۹۹۷ بسیار پردردسر و پر هزینه است.

همانطور که ان پی آر در گذشته نیز گزارش داده است نشریات و وبسایت شاهدان یهوه در روسیه بارها ممنوع و مسدود شده اند، اعضای آن بازداشت شده و اموال و دارایی‌های گروه ضبط و یا مصادره شده است. حکم دیوانعالی روسیه در عین حال به این معناست که دارایی‌های این گروه مذهبی از جمله دفتر مرکزی آن در شهر سنت پترزبورگ و حدود ۴۰۰ شعبه محلی آن مصادره و اموال دولتی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس در اکتبر سال گذشته به این گروه در مورد «فعالیت‌های تندروانه» آن هشدار داده شده است.

خبرگزاری تاس در بخشی از گزارش خود می افزاید که دیوانعالی روسیه در بخشی از حکم خود به هشدار سال گذشته اشاره کرده و گفته است: «طبق قوانین روسیه اگر تا زمان مقرر شده موارد ناقض قانون برطرف نشود و یا موارد دیگری از فعالیت‌های افراطی و تندروانه تکرار شوند فعالیت این گروه مذهبی مورد بحث ممنوع خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG